Publications
2024
Scholarly publications
Slot, P., Breedeveld, M., Tiliopoulou, V., Romijn, B., Jepma, IJ.
, Muller, P., & Leseman, P. (2024).
Ervaringen van kinderen in de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang: Gecombineerde metingen 2017-2023. Sardes.
https://research-portal.uu.nl/ws/files/248799284/Slot_Breedeveld_Tiliopoulou_Romijn_Jepma_Muller_Leseman_2024_Ervaringen_van_kinderen_in_de_kinderdagopvang_peuteropvang_en_buitenschoolse_opvang.pdf Bleses, D., Trecca, F., Højen, A., Justice, L.
, Slot, P., & Purtell, K. (2024).
Effects of an Infant/Toddler Intervention at 1-Year Follow-Up: Sustained Impacts to Preschool Entry.
Educational Researcher. Advance online publication.
https://doi.org/10.3102/0013189X241282419Bleses, D., Jensen, P., Højen, A., Willemsen, M. M.
, Slot, P., & Justice, L. M. (2024).
Examining the effects of an infant-toddler school readiness intervention in center- and family-based programs: Are results generalizable? Early Childhood Research Quarterly,
67, 252-264.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2024.01.001https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438288/1-s2.0-S0885200624000012-main.pdf?sequence=1Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2024).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2023. Sardes.
https://www.ndfr.nl/content/blg-1136631https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438067/Romijn_Slot_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2024_Kwaliteit_van_de_Nederlandse_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017-2023.pdf?sequence=1 Professional publications
Slot, P. (2024). Wat we leren van de Deense gastouderopvang. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 44-47.
Romijn, B., Slot, P., & Leseman, P. (2024). Professioneel welbevinden in de kinderopvang. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 44-47.
2023
Scholarly publications
Leseman, P., & Slot, P. (2023). De overgang van kleuteronderwijs naar lager onderwijs. Politeia, België.
Slot, P. L., Willemsen, M. M., Bleses, D., & Downer, J. (2023).
Individual toddlers' interactions with teachers, peers, and the classroom environment in Danish and Dutch childcare: First validation of the inCLASS Toddler.
Learning and Individual Differences,
107, Article 102347.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102347https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/435339/1-s2.0-S1041608023000912-main.pdf?sequence=1 Slot, P., Romijn, B., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023).
Knelpunten, werkbeleving en de gevolgen van COVID-19 in de kinderopvangsector. Trendanalyses in de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Gecombineerde gegevens metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432411/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Knelpunten_werkbeleving_en_de_gevolgen_van_COVID-19_in_de_kinderopvangsector.pdf?sequence=1 Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432413/Romijn_Slot_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Kwaliteit_van_de_Nederlandse_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017-2022.pdf?sequence=1 Bleses, D., Willemsen, M. M., Purtell, K. M., Justice, L. M.
, Slot, P., Dybdal, L., & Højen, A. (2023).
Early childhood educator's implementation readiness and intervention fidelity: Findings from a person-centered study.
Early Childhood Research Quarterly,
63, 156-168.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2022.12.006https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/427611/Early_childhood_educator.pdf?sequence=1Cadima, J., Aguiar, C., Guedes, C., Wysłowska, O., Salminen, J.
, Slot, P., Barata, M. C., & Lerkkanen, M. K. (2023).
Process Quality in Toddler Classrooms in Four European Countries.
Early Education and Development,
34(7), 1565-1589.
https://doi.org/10.1080/10409289.2022.2139548https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/431353/Process_Quality_in_Toddler_Classrooms_in_Four_European_Countries.pdf?sequence=1Professional publications
Slot, P., & Leseman, P. (2023). Spelinloop: belangrijke schakel in het aanbod. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 6, 44-47.
2022
Scholarly publications
Fukkink, R. (Ed.), Groeneveld, M.
, Henrichs, L., Jilink, L., Leseman, P., Slot, P., & Vermeer, H. (2022).
De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief. SWP.
https://doi.org/10.36254/978-90-8850-794-6Professional publications
2021
Scholarly publications
Bleses, D., Jensen, P., Højen, A.
, Slot, P., & Justice, L. (2021).
Implementing toddler interventions at scale: The case of “We learn together”.
Early Childhood Research Quarterly,
57, 12-26.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.04.008https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/412488/1_s2.0_S0885200621000557_main.pdf?sequence=1Professional publications
Slot, P. (2021). Monitoring: leren van andere landen. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 5, 40-44.
Slot, P. (2021). Bijdragen aan optimale ontwikkelingskansen en inclusie. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 3, 40-48.
Leseman, P. P. M., Romijn, B. R., & Slot, P. L. (2021). Culturele diversiteit en de omgang met ouders. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 1, 40-43.
2020
Scholarly publications
van der Werf, W., Slot, P., Kenis, P. N.
, & Leseman, P. (2020).
Diversiteit en inclusie in verschillende typen kindercentra: Ervaringen van managers en medewerkers.
B en M : tijdschrift voor beleid, politiek en maatschappij,
47(2), 106-125.
https://doi.org/10.5553/BenM/138900692020047002002https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/411465/Diversiteit_en_inclusie_in_verschillende_typen_kindercentra.pdf?sequence=1 Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020).
Kwaliteit van de babyopvang in Nederland: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415343/Slot_Jepma_Muller_Romijn_Bekkering_Leseman_2020_Kwaliteit_van_de_babyopvang_in_Nederland_Gecombineerde_metingen_2017_2019.pdf?sequence=1 Professional publications
Romijn, B. R., Slot, P. L., Muller, P. H. A. M., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020). Kwaliteit van de baby opvang onder de loep. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 6, 41-42.
Slot, P. L. (2020). Opstarten na de zomer. De Wereld van het Jonge Kind, 1, 6-8.
Slot, P. L. (2020). Kansenongelijkheid aanpakken: wat kun je hier zelf als leerkracht aan doen? De Wereld van het Jonge Kind, 7, 6-9.
Slot, P. L., Leseman, P. P. M., Jepma, IJ., & Muller, P. H. A. M. (2020). Nederlandse kinderopvang weer terug in wereldtop. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 2, 40-43.
2019
Scholarly publications
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2019).
Ontwikkelingen in de kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415342/SLOT_J_3.PDF?sequence=1 van der Werf, W., Slot, P., Kenis, P.
, & Leseman, P. (2019).
Gevolgen van marktdifferentiatie voor diversiteit, inclusie en kansengelijkheid in kindercentra: een vergelijkende casestudy.
Sociologie,
14(1), 1-24.
https://doi.org/10.5117/SOC2018.1.001.WERFhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/382541/Gevolgen_van_marktdifferentiatie.pdf?sequence=1 Professional publications
Slot, P. L. (2019). Organisatiekenmerken beïnvloeden kwaliteit opvang. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 4, 32-33.
Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2019). Investeren in kinderen. Wat we weten. Didactief, 49(7), 24-25.
Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2019). Investeren in kinderen van 0-12 jaar. Bevindingen uit de wetenschap. O2 Communicatie.
2018
Scholarly publications
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2018).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Gecombineerde metingen 2017-2018. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/383252/LKK_rapport_meting_2018.pdf?sequence=1 Slot, P. L., Bleses, D., Justice, L. M., Markussen-Brown, J., & Højen, A. (2018).
Structural and Process Quality of Danish Preschools: Direct and Indirect Associations With Children’s Growth in Language and Preliteracy Skills.
Early Education and Development,
29(4), 581-602.
https://doi.org/10.1080/10409289.2018.1452494https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/377583/Structural.pdf?sequence=1 Slot, P. L., & von Suchodoletz, A. (2018).
Bidirectionality in preschool children’s executive functions and language skills: Is one developing skill the better predictor of the other? Early Childhood Research Quarterly,
42, 205-214.
http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.10.005 Professional publications
Slot, P. L., & Broekhuizen, M. L. (2018). Sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen: Relaties met kwaliteit van de kinderopvang. De Wereld van het Jonge Kind, 45, 20-23.
2017
Scholarly publications
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2017).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang Meting 2017. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/360591/kinderopvang.pdf?sequence=1 Mulder, H., Verhagen, J., Van Der Ven, S. H. G., Slot, P. L., & Leseman, P. (2017).
Early Executive Function at Age Two Predicts Emergent Mathematics and Literacy at Age Five.
Frontiers in Psychology,
8, Article 1706.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01706https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/356220/4.pdf?sequence=1 Leseman, P. P. M., Mulder, H., Verhagen, J., Broekhuizen, M. L., van Schaik, S. D. M., & Slot, P. L. (2017).
Effectiveness of Dutch targeted preschool education policy for disadvantaged children. In H. P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (Eds.),
Childcare, early education, and social inequality – An international perspective (pp. 173-193). Edward Elgar Publishing.
https://doi.org/10.4337/9781786432094.00019https://research-portal.uu.nl/ws/files/252162797/-9781786432087.00019.pdf Professional publications
Slot, P. L., & van der Aalsvoort, D. (2017). De rol van de omgeving bij spel. In G. M. van der Aalsvoort (Ed.), Het belang van spelen (1 ed., pp. 25-37). Uitgeverij Acco.
Slot, P. L., & van der Aalsvoort, D. (2017). Het belang van spelen. In G. M. van der Aalsvoort (Ed.), Het belang van spelen (1 ed., pp. 9-24). Uitgeverij Acco.
Henrichs, L. F., Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2017). Professionele ontwikkeling in voorschoolse voorzieningen: doeltreffende professionaliseringsvormen en -activiteiten in internationaal perspectief. In R. Fukkink (Ed.), De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief (1 ed., pp. 148-187). SWP.
Other output
Mulder, H., Boom, J., Slot, P. L., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2017). The development of selective attention: The role of socio-economic status and child care quality. Abstract from Society for Research in Child Development (SRCD), Austin, Texas, United States.
2016
Scholarly publications
Mulder, H., Boom, J., Slot, P. L., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2016). Selectieve aandacht. In P. Leseman, & A. Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relaties met kwaliteit van voorschoolse instellingen: Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 33-55). SCO-Kohnstamm Instituut.
Verhagen, J., Mulder, H., Boom, J., Hoofs, H.
, Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2016).
Woordenschat. In P. Leseman, & A. Veen (Eds.),
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen: Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (Vol. rapport 951, pp. 55-67). SCO-Kohnstamm Instituut.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/343217/Kohnstamm_951.pdf?sequence=1 Professional publications
Slot, P. L. (2016). Het spanningsveld spelen-leren kán opgelost worden. Een multiple case studie naar de kwaliteit van voor- en vroegschoolse opvang en educatie in zeven landen: The tension between play and learning can be resolved. A multiple case study into quality of early childhood education and care in seven European countries . Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 4, 39-42.
2015
Scholarly publications
Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., Petrogiannis, K., Ariescu, A., Penderi, E., Rentzou, K., Tawell, A.
, Slot, P. L., Broekhuizen, M., & Leseman, P. (2015).
A review of research on the effects of Early Childhood Education and Care (ECEC) upon child development. EU CARE project.
http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/new_version_CARE_WP4_D4_1_Review_on_the_effects_of_ECEC.pdfhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/326604/new_version_CARE_WP4_D4_1_Review_on_the_effects_of_ECEC.pdf?sequence=1Professional publications
Slot, P. L. (2015). Het verband tussen structurele en proceskwaliteit is niet lineair. Over hoe belangrijk interne professionalisering is. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 2015(5), 28-32.
2014
Scholarly publications
Leseman, P., & Slot, P. (2014).
Breaking the cycle of poverty: challenges for European early childhood education and care.
European Early Childhood Education Research Journal,
22(3), 314-326.
https://doi.org/10.1080/13500293X.2014.912894 Professional publications
Slot, P. (2014). Kwaliteit doet ertoe: Aanwijzingen voor effecten op woordenschat en aandachtsontwikkeling. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 33-37.
Slot, P., Netjes, J., & Groothuis, M. (2014). Observatie en reflectie: Instrumenten voor professionaliteit. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 29-31.
2013
Scholarly publications
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2013). Kwaliteit en curriculum van voorschoolse opvang en educatie in Nederland. Relaties met structurele kenmerken, organisatiekenmerken en gebruik van educatieve programma’s. Afdeling Orthopedagogiek Cognitieve en Motorische Ontwikkelingsproblemen, Universiteit Utrecht.
2011
Professional publications
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2011). De missing link: Een competent team. Kinderen in Europa, 21, 10-11.
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2011). Increasing team competence in examining practice critically. Children in Europe, 21(9), 10-11.