Publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
Bleses, D., Jensen, P., Højen, A., Willemsen, M. M.
, Slot, P., & Justice, L. M. (2024).
Examining the effects of an infant-toddler school readiness intervention in center- and family-based programs: Are results generalizable? Early Childhood Research Quarterly,
67, 252-264.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2024.01.001Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2024).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2023. Sardes.
https://www.ndfr.nl/content/blg-1136631https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438067/Romijn_Slot_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2024_Kwaliteit_van_de_Nederlandse_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017-2023.pdf?sequence=1 2023
Wetenschappelijke publicaties
Leseman, P., & Slot, P. (2023). De overgang van kleuteronderwijs naar lager onderwijs. Politeia, België.
Slot, P. L., Willemsen, M. M., Bleses, D., & Downer, J. (2023).
Individual toddlers' interactions with teachers, peers, and the classroom environment in Danish and Dutch childcare: First validation of the inCLASS Toddler.
Learning and Individual Differences,
107, Article 102347.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102347https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/435339/1-s2.0-S1041608023000912-main.pdf?sequence=1 Slot, P., Romijn, B., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023).
Knelpunten, werkbeleving en de gevolgen van COVID-19 in de kinderopvangsector. Trendanalyses in de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Gecombineerde gegevens metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432411/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Knelpunten_werkbeleving_en_de_gevolgen_van_COVID-19_in_de_kinderopvangsector.pdf?sequence=1 Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ.
, Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432413/Romijn_Slot_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Kwaliteit_van_de_Nederlandse_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017-2022.pdf?sequence=1 Romijn, B., Slot, P., & Leseman, P. (2023).
Organization hybridity in the Dutch early childhood education and care system: Organization logic in relation to quality and inclusion.
International Journal of Educational Research,
119, Article 102180.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102180 Bleses, D., Willemsen, M. M., Purtell, K. M., Justice, L. M.
, Slot, P., Dybdal, L., & Højen, A. (2023).
Early childhood educator's implementation readiness and intervention fidelity: Findings from a person-centered study.
Early Childhood Research Quarterly,
63, 156-168.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2022.12.006Cadima, J., Aguiar, C., Guedes, C., Wysłowska, O., Salminen, J.
, Slot, P., Barata, M. C., & Lerkkanen, M. K. (2023).
Process Quality in Toddler Classrooms in Four European Countries.
Early Education and Development,
34(7), 1565-1589.
https://doi.org/10.1080/10409289.2022.2139548Vakpublicaties
Leseman, P., & Slot, P. (2023). Kwaliteit als sleutel tot maatschappelijk rendement in de kinderopvang. ESB , 108(4827S), 54-59.
Slot, P., & Leseman, P. (2023). Spelinloop: belangrijke schakel in het aanbod. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 6, 44-47.
2021
Wetenschappelijke publicaties
Bleses, D., Jensen, P., Højen, A.
, Slot, P., & Justice, L. (2021).
Implementing toddler interventions at scale: The case of “We learn together”.
Early Childhood Research Quarterly,
57, 12-26.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.04.008Vandenbroeck, M.
, Slot, P., & Hulpia, H. (2021).
Quality in home-based childcare providers: variations in process quality.
European Early Childhood Education Research Journal,
29(2), 261-277.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2021.1895272van der Werf, W. M., Slot, P. L., Kenis, P. N.
, & Leseman, P. P. M. (2021).
Inclusive practice and quality of education and care in the Dutch hybrid early childhood education and care system.
International Journal of Child Care and Education Policy,
15(1), 1-29. Article 2.
https://doi.org/10.1186/s40723-020-00079-x Vakpublicaties
Slot, P. (2021). Monitoring: leren van andere landen. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 5, 40-44.
Slot, P. (2021). Bijdragen aan optimale ontwikkelingskansen en inclusie. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 3, 40-48.
Leseman, P. P. M., Romijn, B. R., & Slot, P. L. (2021). Culturele diversiteit en de omgang met ouders. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 1, 40-43.
2020
Wetenschappelijke publicaties
van der Werf, W., Slot, P., Kenis, P. N.
, & Leseman, P. (2020).
Diversiteit en inclusie in verschillende typen kindercentra: Ervaringen van managers en medewerkers.
B en M : tijdschrift voor beleid, politiek en maatschappij,
47(2), 106-125.
https://doi.org/10.5553/BenM/138900692020047002002 Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020).
Kwaliteit van de babyopvang in Nederland: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415343/Slot_Jepma_Muller_Romijn_Bekkering_Leseman_2020_Kwaliteit_van_de_babyopvang_in_Nederland_Gecombineerde_metingen_2017_2019.pdf?sequence=1 Romijn, B. R., Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2020).
Increasing teachers’ intercultural competences in teacher preparation programs and through professional development: A review.
Teaching and Teacher Education,
98(2), Article 103236.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103236 Slot, P. L., Bleses, D., & Jensen, P. (2020).
Infants’ and Toddlers’ Language, Math and Socio-Emotional Development: Evidence for Reciprocal Relations and Differential Gender and Age Effects.
Frontiers in Psychology,
11, Article 580297.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.580297 Romijn, B. R., Slot, P. L., Leseman, P. P. M., & Pagani, V. (2020).
Teachers’ self-efficacy and intercultural classroom practices in diverse classroom contexts: A cross-national comparison.
International Journal of Intercultural Relations,
79, 58-70.
https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2020.08.001 Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2020).
Universal versus targeted approaches to prevent early education gaps. The Netherlands as case in point.
Zeitschrift fur Erziehungswissenschaft,
23(3), 485-507.
https://doi.org/10.1007/s11618-020-00948-8 Wysłowska, O.
, & Slot, P. L. (2020).
Structural and Process Quality in Early Childhood Education and Care Provisions in Poland and the Netherlands: A Cross-National Study Using Cluster Analysis.
Early Education and Development,
31(4), 524-540.
https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1734908Bleses, D., Jensen, P.
, Slot, P., & Justice, L. (2020).
Low-cost teacher-implemented intervention improves toddlers’ language and math skills.
Early Childhood Research Quarterly,
53, 64-76.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.03.001Vakpublicaties
Romijn, B. R., Slot, P. L., Muller, P. H. A. M., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020). Kwaliteit van de baby opvang onder de loep. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 6, 41-42.
Slot, P. L. (2020). Opstarten na de zomer. De Wereld van het Jonge Kind, 1, 6-8.
Slot, P. L. (2020). Kansenongelijkheid aanpakken: wat kun je hier zelf als leerkracht aan doen? De Wereld van het Jonge Kind, 7, 6-9.
Slot, P. L., Leseman, P. P. M., Jepma, IJ., & Muller, P. H. A. M. (2020). Nederlandse kinderopvang weer terug in wereldtop. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 2, 40-43.
2019
Wetenschappelijke publicaties
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2019).
Ontwikkelingen in de kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415342/SLOT_J_3.PDF?sequence=1 van der Werf, W., Slot, P., Kenis, P.
, & Leseman, P. (2019).
Gevolgen van marktdifferentiatie voor diversiteit, inclusie en kansengelijkheid in kindercentra: een vergelijkende casestudy.
Sociologie,
14(1), 1-24.
https://doi.org/10.5117/SOC2018.1.001.WERF Slot, P. L. (2019). Organisatiekenmerken beïnvloeden kwaliteit opvang. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 4, 32-33.
Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2019). Investeren in kinderen. Wat we weten. Didactief, 49(7), 24-25.
Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2019). Investeren in kinderen van 0-12 jaar. Bevindingen uit de wetenschap. O2 Communicatie.
2018
Wetenschappelijke publicaties
Slot, P. (2018).
Early childhood education and care in the Netherlands: A shift towards an integrated system aimed at enhancing children's development and learning. In
International Perspectives on Early Childhood Education and Care: Early Childhood Education in the 21st Century (Vol. 1, pp. 213-225). Taylor & Francis.
https://doi.org/10.4324/9780203730553 Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2018).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Gecombineerde metingen 2017-2018. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/383252/LKK_rapport_meting_2018.pdf?sequence=1 Slot, P. L., Bleses, D., Justice, L. M., Markussen-Brown, J., & Højen, A. (2018).
Structural and Process Quality of Danish Preschools: Direct and Indirect Associations With Children’s Growth in Language and Preliteracy Skills.
Early Education and Development,
29(4), 581-602.
https://doi.org/10.1080/10409289.2018.1452494 Slot, P. L., & Bleses, D. (2018).
Individual children's interactions with teachers, peers, and tasks: The applicability of the inCLASS Pre-K in Danish preschools.
Learning and Individual Differences,
61, 68-76.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2017.11.003 Slot, P. L., & von Suchodoletz, A. (2018).
Bidirectionality in preschool children’s executive functions and language skills: Is one developing skill the better predictor of the other? Early Childhood Research Quarterly,
42, 205-214.
http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2017.10.005 Vakpublicaties
Slot, P. L., & Broekhuizen, M. L. (2018). Sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen: Relaties met kwaliteit van de kinderopvang. De Wereld van het Jonge Kind, 45, 20-23.
2017
Wetenschappelijke publicaties
van de Riet, E. E. H. A., & Slot, P. L. (Accepted/In press). Structural, process and curriculum quality in Dutch day care and preschool provisions. Nauki o Wychowaniu.
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P.
, Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2017).
Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang Meting 2017. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/360591/kinderopvang.pdf?sequence=1 Mulder, H., Verhagen, J., Van Der Ven, S. H. G., Slot, P. L., & Leseman, P. (2017).
Early Executive Function at Age Two Predicts Emergent Mathematics and Literacy at Age Five.
Frontiers in Psychology,
8, Article 1706.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01706 Leseman, P. P. M., Mulder, H., Verhagen, J., Broekhuizen, M. L., van Schaik, S. D. M., & Slot, P. L. (2017).
Effectiveness of Dutch targeted preschool education policy for disadvantaged children. In H. P. Blossfeld, N. Kulic, J. Skopek, & M. Triventi (Eds.),
Childcare, early education, and social inequality – An international perspective (pp. 173-193). Cheltenham/Edward Elgar.
https://doi.org/10.4337/9781786432094.00019 Slot, P. L., Mulder, H., Verhagen, J., & Leseman, P. (2017).
Preschoolers' cognitive and emotional self-regulation in pretend play: Relations with executive functions and quality of play.
Infant and Child Development,
26(6), Article e2038.
https://doi.org/10.1002/icd.2038 von Suchodoletz, A.
, Slot, P. L., & Shroff, D. (2017).
Measuring executive function in Indian mothers and their four-year old daughters.
PsyCh Journal,
6, 16-28.
https://doi.org/10.1002/pchj.156Slot, P. L., Boom, J., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2017).
Measurement properties of the CLASS Toddler in ECEC in The Netherlands.
Journal of Applied Developmental Psychology,
48, 79-91.
https://doi.org/10.1016/j.appdev.2016.11.008 Broekhuizen, M. L., Slot, P. L., van Aken, M. A. G., & Dubas, J. S. (2017).
Teachers’ Emotional and Behavioral Support and Preschoolers’ Self-Regulation: Relations With Social and Emotional Skills During Play.
Early Education and Development,
28(2), 135-153.
https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1206458 Vakpublicaties
Slot, P. L., & van der Aalsvoort, D. (2017). De rol van de omgeving bij spel. In G. M. van der Aalsvoort (Ed.), Het belang van spelen (1 ed., pp. 25-37). Uitgeverij Acco.
Slot, P. L., & van der Aalsvoort, D. (2017). Het belang van spelen. In G. M. van der Aalsvoort (Ed.), Het belang van spelen (1 ed., pp. 9-24). Uitgeverij Acco.
Henrichs, L. F., Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2017). Professionele ontwikkeling in voorschoolse voorzieningen: doeltreffende professionaliseringsvormen en -activiteiten in internationaal perspectief. In R. Fukkink (Ed.), De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief (1 ed., pp. 148-187). SWP.
Overige resultaten
Mulder, H., Boom, J., Slot, P. L., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2017). The development of selective attention: The role of socio-economic status and child care quality. Abstract from Society for Research in Child Development (SRCD), Austin, Texas, United States.
2016
Wetenschappelijke publicaties
Mulder, H., Boom, J., Slot, P. L., Verhagen, J., & Leseman, P. P. M. (2016). Selectieve aandacht. In P. Leseman, & A. Veen (Eds.), Ontwikkeling van kinderen en relaties met kwaliteit van voorschoolse instellingen: Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (pp. 33-55). SCO-Kohnstamm Instituut.
Verhagen, J., Mulder, H., Boom, J., Hoofs, H.
, Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2016).
Woordenschat. In P. Leseman, & A. Veen (Eds.),
Ontwikkeling van kinderen en relatie met kwaliteit van voorschoolse instellingen: Resultaten uit het pre-COOL cohortonderzoek (Vol. rapport 951, pp. 55-67). SCO-Kohnstamm Instituut.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/343217/Kohnstamm_951.pdf?sequence=1 Slot, P. L. (2016). Het spanningsveld spelen-leren kán opgelost worden. Een multiple case studie naar de kwaliteit van voor- en vroegschoolse opvang en educatie in zeven landen: The tension between play and learning can be resolved. A multiple case study into quality of early childhood education and care in seven European countries . Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 4, 39-42.
2015
Wetenschappelijke publicaties
Slot, P. L., Leseman, P. P. M., Verhagen, J., & Mulder, H. (2015).
Associations between structural quality aspects and process quality in Dutch early childhood education and care settings.
Early Childhood Research Quarterly,
33, 64-76.
https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.06.001 Melhuish, E., Ereky-Stevens, K., Petrogiannis, K., Ariescu, A., Penderi, E., Rentzou, K., Tawell, A.
, Slot, P. L., Broekhuizen, M., & Leseman, P. (2015).
A review of research on the effects of Early Childhood Education and Care (ECEC) upon child development. EU CARE project.
http://ecec-care.org/fileadmin/careproject/Publications/reports/new_version_CARE_WP4_D4_1_Review_on_the_effects_of_ECEC.pdfhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/326604/new_version_CARE_WP4_D4_1_Review_on_the_effects_of_ECEC.pdf?sequence=1Vakpublicaties
Slot, P. L. (2015). Het verband tussen structurele en proceskwaliteit is niet lineair. Over hoe belangrijk interne professionalisering is. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 2015(5), 28-32.
2014
Wetenschappelijke publicaties
Leseman, P., & Slot, P. (2014).
Breaking the cycle of poverty: challenges for European early childhood education and care.
European Early Childhood Education Research Journal,
22(3), 314-326.
https://doi.org/10.1080/13500293X.2014.912894 Vakpublicaties
Slot, P. (2014). Kwaliteit doet ertoe: Aanwijzingen voor effecten op woordenschat en aandachtsontwikkeling. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 33-37.
Slot, P., Netjes, J., & Groothuis, M. (2014). Observatie en reflectie: Instrumenten voor professionaliteit. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 29-31.
2013
Wetenschappelijke publicaties
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2013). Kwaliteit en curriculum van voorschoolse opvang en educatie in Nederland. Relaties met structurele kenmerken, organisatiekenmerken en gebruik van educatieve programma’s. Afdeling Orthopedagogiek Cognitieve en Motorische Ontwikkelingsproblemen, Universiteit Utrecht.
2011
Vakpublicaties
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2011). De missing link: Een competent team. Kinderen in Europa, 21, 10-11.
Leseman, P. P. M., & Slot, P. L. (2011). Increasing team competence in examining practice critically. Children in Europe, 21(9), 10-11.