• In het eerste jaar wordt geparticipeerd in WDH1 (Leerlijn Wetenschappelijk Denken en Handelen) waarin zeer oppervlakkig kennis gemaakt wordt met statistische bregippen.
  • In WDH2 (jaar 2) worden de beginselen van statistiek uitgelegd en beoefend (kansrekening, beschrijvende statistiek, toetsingsprotocol, (gepaarde) t-toets, chi-kwadraat toets voor kruistabellen, McNemar (gepaarde 0-1)). Daarnaast wordt aandacht gegeven aan het beoordelen van paragrafen Methodologie (onderzoeksopzet). Dit zijn onderdelen van Evidence Based Veterinary Medicine.
  • In de werkcollegeopdracht van de Leerlijn Veterinair Klinisch Redeneren (VKR) wordt aan de hand van een casus een PICO vraag (Patient, Intervention, Comparison, Outcome) opgesteld en wordt op basis van een geselecteerd artikel een antwoord op de PICO vraag geformuleerd. Met de studenten worden het artikel besproken met betrekking tot de beschreven methodologie en statistiek.
  • In het derde jaar worden in Blok 19 (Epidemiologie en Economie) werkcolleges gegeven (Odds Ratio en Relatieve risico, ANOVA, Correlatie, Regressie (lineair, logistisch en multivariabel), Overlevingsduur analyse) en testeigenschappen (sensiticviteit, specificiteit en voorspellende waarden) en een werkcollegeopdracht (WCO) begeleid. Voor de WCO krijgen kleine groepjes studenten een eigen meetopdracht waarbij begeleiding wordt gegeven tijdens het meten, de analyse en de interpretatie van resultaten.
  • Bij het statistiek en EBVM onderwijs wordt gebruik gemaakt van het boek: Statistics for Veterinary and Animal Science van A. Petrie and P. Watson.
  • Introductory Statistics with R voor Honours Programm studenten en anderen.
  • Studenten in de Masterfase, die met de wetenschappelijke onderzoekstage bezig zijn, kunnen worden begeleid bij de opzet van het onderzoek en tijdens de analyse van de data.

 

Lid van Toets Commissie Diergeneeskunde (TCD) 2016 - heden

Involved in the following study programme(s)