Baar, P. L. M., Beerepoot, G., Bostelen, C. van, Eck, N. van, Kalisvaart, H., Vermeulen, A., Zorn, & T. (1989). Sportmodellen voor geestelijk gehandicapten. Lichamelijke Opvoeding, 17, 809-812.
Baar, P. L. M. (1991). Sportuitval bij het jongensturnen – Een kwalitatief onderzoek naar de achtergronden van sportuitval bij het jongensturnen binnen de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond. Doctoraalscriptie Utrecht: Universiteit Utrecht.
Baar, P. L. M. (1992). Sportuitval bij het jongensturnen. Lichamelijke Opvoeding, 1, 7-10.
Baar, P. L. M. (1992). Sportuitval bij jongensturnen. Turnblad, 1, 18-19.
Baar, P. L. M. (1994). Sportuitval bij het jongensturnen binnen de K.N.G.B. In: Werkboek Jongensturnen (pp. 3.2.1.-3.2.10). Beekbergen: Uitgave Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Bond, 1e herziene uitgave.
Baar, P. L. M. (1995). How Children between the Ages of 10 to 14 Experience Organized Sport Programs. In: U. Hoffmann, & K. Baum (eds.) Images of Sport in the World (p. 60). Cologne: German Sport University.
Buisman, A. J., & Baar, P. L. M. (1995). De betekenis van het jeugdperspectief in de sport. In: A. J. Buisman (red.). Jongeren over sport (pp. 7-27). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Baar, P. L. M. (1996). Kinderen schrijven over sport – onderzoek naar de beleving van georganiseerde wedstrijdsport door kinderen van 10 t/m 13 jaar. Arnhem: NOC*NSF.
Baar, P. L. M. (1996). Spelbeleving van volleybal - Onderzoek naar de wedstrijdsportbeleving bij volleyballers van 10 t/m 13 jaar. Volley Techno, voorjaar, 4-13.
Baar, P. L. M. (1996). Spelbeleving van volleybal – Onderzoek naar de wedstrijdsportbeleving bij volleyballers van 10-13 jaar. In: A. Elling, J. Steenbergen, & J. Lucassen (red.) Waarden en Normen in de Sport – reader voor sportopleidingen (pp. 5.15-5.22). Arnhem: NOC*NSF.
Buisman, A. J., & Baar, P. L. M. (1996). Jeugdsport... onbekend en ondergewaardeerd? In: A. J. Buisman (red.) Jeugd en sportbeleid (pp. 128-147)Houten /Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Baar, P. L. M. (1996). Sportuitval bij het jongensturnen - een belevingsonderzoek naar oorzaken en achtergronden. In: A. J. Buisman (red.) Jeugd en Sportbeleid (pp.128-147). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Baar, P. L. M. (1998). Sport aanpassen aan de mogelijkheden van kinderen – wat vinden zij er zelf van? Lichamelijke Opvoeding, 4, 167-170.
Baar, P. L. M. (2001). Organized sport programs for children: Do they meet the interests of the children effectively. In: J. Steenbergen, P. de Knop, & A. H. F. Elling (eds.). Values and norms in sport: Critical reflections on the position and meanings of sport in society (pp. 323-335). Oxford: Meyer & Meyer Sport (UK) Ltd.
Baar, P. L. M. (2003). Sportuitval en sportparticipatie van jeugdigen. Een integrale beschouwing. In: J. Bovend’eerdt, R. Geertzen, J. Koevoets, & H. van der Loo (red.) Zorg voor jeugdsport –Opstellen over beleid en praktijk (pp. 63-74). Nieuwegein/’s-Hertogenbosch: Arko Sports Media/NKS.
Steenbergen, J., & Baar, P. L. M. (2005). Europese internationalisering op sportopleidingen en Voortgezet Onderwijs: Onderzoek naar de omvang, aard, aanpak en het belang van Europese activiteiten op het terrein van sport en bewegen. Amsterdam/Utrecht: Steenbergen Advies en Onderzoek / Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek.
Steenbergen, J., Baar, P., & Meijboom, J. (2005). Onderwijs, sport en vervagende landsgrenzen: Onderzoek naar internationalisering op het terrein van sport en bewegen. Lichamelijke Opvoeding, 9, 6-10.
Steenbergen, J., & Baar, P. (2006). Internationalisering heeft in het onderwijs nog steeds een marginale plaats (pp. 69-70). Jaarboek Sport – beleid en onderzoek, editie 2005. Den Bosch: W. J. H. Mulier Instituut / Arko Sports Media.
Baar, P., Wubbels, T., & Vermande, M. (2007). Algemeen methodische voorwaarden voor effectiviteit en de effectiviteitspotentie van Nederlandstalige antipestprogramma’s voor het primair onderwijs. Pedagogiek, 1, 71-90.
Baar, P., & Wubbels, T. (2011). Machiavellianism in children in Dutch elementary schools and sports clubs: Prevalence and stability according to context, sport type, and gender. The Sport Psychologist, 25, 444-464.
Baar, P. (2012). Peer aggression and victimization in Dutch elementary schools and sports clubs: Prevalence, stability, and approach across different contexts (Doctoral dissertation). Utrecht: Utrecht University. ISBN 9789039357699
Baar, P. (2012). Sportverenigingen moeten meer bedacht zijn op pestgedrag. Sport & Strategie, (6) 5, 27.
Baar, P. L. M. (2012). Pesten op sportverenigingen: visie en aanpak van trainers. In N. Schipper-van Veldhoven, H. van der Palen, J. van der Kerk & R. Schuijers (Red.), Goud in elk kind. Jeugdsport in een pedagogisch perspectief (pp. 115-126). Deventer: ...daM uitgeverij.
Baar, P., & Wubbels, T. (2013). Peer aggression and victimization: Dutch sports coaches' views and practices. The Sport Psychologist, 27, 380-389.
Baar, P. (2013). Pesten op sportverenigingen: een onderschat probleem. Lichamelijke Opvoeding, 11, 10-11.
Van Wezel, B., & Baar, P. (2016, September 20). Pesten op sportverenigingen: Een none-issue? (Column XL). Sportnowhowxl. Verkregen van http://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/105562/pesten-op-sportverenigingen-een-non-issue
Buisman, A., & Baar, P. (2020). Op de bank zitten? Jeugdparticipatie in de sport: Meedoen en mee mogen doen. Amsterdam: SWP.