Drs. V.H. (Vincent) Jonker

Drs. V.H. (Vincent) Jonker

Universitair docent
Mathematics Education
Medewerker onderwijsontwikkeling
Mathematics Education
030 253 5640
v.jonker@uu.nl

Publicaties

2023

Wetenschappelijke publicaties

Sorge, S., Doorman, M., Maass, K., Straser, O., Hesse, A., Jonker, V., & Wijers, M. (2023). Supporting mathematics and science teachers in implementing intercultural learning. ZDM - Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-023-01478-3

2022

Vakpublicaties

Jonker, V., & Keijzer, R. (2022). Rekendoelen halen voor alle kinderen. Zo bied je zinvolle ondersteuning bij rekenproblemen. Praxis-bulletin, 39(8), 7-11. https://www.praxisbulletin.nl/rekendoelen-halen-voor-alle-kinderen/
Canjels, J., & Jonker, V. (2022). Kritisch burgerschap en de Grote Rekendag. Volgens Bartjens, 41(5). https://www.volgens-bartjens.nl/art/50-6949_Kritisch-burgerschap-en-de-Grote-Rekendag
Boels, L., Hoogland, K., Jonker, V., Wijers, M., & Kleine Deters, B. (2022). Het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen. Hogeschool Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/2022_ve_hedendaagse_informatiebronnen.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/424553/2022_ve_hedendaagse_informatiebronnen.pdf?sequence=1
Hooyman, K., & Jonker, V. (2022). Vakoverstijgend rekenen. Een wereld van verschil. Euclides, 98(2).
Bos, R., de Haan, D., & Jonker, V. (2022). WiTje 12 - Jongleren. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29152/
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Meer ruimte voor het festival. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29151/
Stolwijk, R., Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2022). WiTje 10 - Krassen in december. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/29150/
Jonker, V., Wijers, M., Keijzer, R., van Galen, F., Markusse, A., Munk, F., van Dijk, G., Oosterwaal, L., Abels, M., & Vink, V. (2022). Bouwavonturen. Boek Grote Rekendag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28818
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2022). Afrekenen met afval. Opdracht onderbouw wiskunde dag 2022. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fi.uu.nl/toepassingen/29017

2021

Vakpublicaties

Bos, R., & Jonker, V. (2021). Niet transitieve dobbelstenen. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28988/
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). WiTje 8 - Vormen en inhoud. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28951/
de Haan, D., Jonker, V., & Stolwijk, R. (2021). Witje - Doe maar een gooi. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28987/
Wijers, M., de Haan, D., & Jonker, V. (2021). Witje - Beslissen door stemmen. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28952/
de Haan, D., Wijers, M., & Jonker, V. (2021). Witje - Lappendeken. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28919/
Welling, J., Jonker, V., & Broekhuizen, M. (2021). Videogebruik bij de Grote Rekendag. Volgens Bartjens, 40(3), 53-58. https://www.volgens-bartjens.nl/art/50-6252_Videogebruik-bij-de-Grote-Rekendag
Jonker, V. (2021). Op Rekenreis! Veel plezier tijdens de Grote Rekendag 2021! Volgens Bartjens, 40(4). https://www.volgens-bartjens.nl/art/50-6369_Op-Rekenreis
Van Haeften, N., Vollmuller, B., Wijkhuizen, C., Jonker, V., & Wijers, M. (2021). Op Rekenreis met de Grote Rekendag. Volgens Bartjens, 40(5), 12-14. https://www.volgens-bartjens.nl/art/50-6495_Op-Rekenreis-met-de-Grote-Rekendag
Wijers, M., & Jonker, V. (2021). Studenten mbo: bevraagd over enkele aspecten van opdrachten uit voorbeeldexamens rekenen. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2021_rapport_mbo_rekenen_onderzoek_studenten_voorbeeldexamens.pdf
de Haan, D., Wijers, M., Belmer, M., & Jonker, V. (2021). Lente diner. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28961

2020

Wetenschappelijke publicaties

Fajardo Tovar, D., Jonker, V., & Hürst, W. (2020). Virtual Reality and Augmented Reality in education: A review. In Educate-it Utrecht University. https://educate-it.uu.nl/wp-content/uploads/2020/02/20200204_rapportage-literatuurstudie-AR-VR.pdf

Vakpublicaties

Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). De professionele basis. In Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden & faciliteren
Bos, R. D., & Jonker, V. H. (2020). Eenvouwdig. Euclides, 96(1). https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28850/
Stolwijk, P. R., & Jonker, V. H. (2020). WiTje: De getallen op het dartboard. Euclides, 95(6). https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28849/
Groot, A., Veldhuis, M., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Formatief evalueren in het mbo. Technieken voor het vak rekenen. Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/20200526_grip_op_leerpotentieel_rekenen.pdf
Brachten, S., Jonker, V. H., & Broekhuizen, M. L. (2020). Waarom de Grote Rekendag? Volgens Bartjens, 40(1). http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2020_brachten_vb_waarom_de-grd.pdf
Wessel, L., Prediger, S., Stein, A., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Sprachbildung für das Mathematiklernen in beruflichen Kontexten - eine Handreichung für die Praxis. DZLM.
Wijers, M. M., Hoogland, K., Calis, C., Crans, S., Haacke, F., & Jonker, V. H. (2020). Voorbeeldexamens rekenen mbo. Adviesrapport Deel B: voorbeeldexamens, beoordelingsmodel en toelichting. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2020_Adviesrapport-Voorbeeldexamens-Rekenen-mbo_deel-B-1.pdf
Wijers, M. M., Hoogland, K., Crans, S., Calis, C., Haacke, F., & Jonker, V. H. (2020). Voorbeeldexamens rekenen mbo. Adviesrapport Deel A: Uitgangspunten en verantwoording. Coöperatie examens mbo. http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/2020_Adviesrapport-Voorbeeldexamens-Rekenen-mbo_deel-A-1.pdf

Overige resultaten

Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., Jonker, V. H., & van der Vlis, R. (2020). Succes! Rekenen. Slim met je geld. 2F R5. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28897
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Koken en bakken. IN R6. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28895/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Gezond eten en lekker bewegen. 1F R9. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28904/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Hoera, een baby! 1F R7. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28902/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Werk. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28901/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes! Rekenen. Ouder worden. 2F R6. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28910/
Matthijsse, W., Wijers, M. M., Munk, F., van der Vlis, R., & Jonker, V. H. (2020). Succes Rekenen! Spelend rekenen. 1F R8. Stichting Lezen en Schrijven. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28903/
Jonker, V. H., Wijers, M. M., Oosterwaal, L., van Galen, F. H. J., Munk, F., Markusse, A., & Keijzer, R. (2020). De Getallenfabriek. Boek Grote Rekendag. Universiteit Utrecht. http://www.fi.uu.nl/toepassingen/28733
de Haan, D. L., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2020). Hitte in de stad. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. https://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28832/

2019

Wetenschappelijke publicaties

Doorman, L. M., Bos, R. D., de Haan, D. L., Jonker, V. H., Besamusca, A., & Wijers, M. M. (2019). Making and Implementing a Mathematics Day Challenge as a Makerspace for Teams of Students. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 149-165. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09995-y

Vakpublicaties

Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Volwassenen rekenen: de didactiek van gecijferdheid. In Leren in de educatie, lesgeven, begeleiden & faciliteren
de Haan, D., Wijers, M., Doorman, M., & Jonker, V. (2019). Ontwerp een parkeergarage. Opdracht voor de onderbouw wiskunde dag. Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht. http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/28737/
Jonker, V. H., Keijzer, R., & Visee, J. (2019). Uit verhoudinng. Rekenen met verhoudingen tijdens de GRD. Volgens Bartjens, 39(2), 10-12.
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E. M., Keijzer, R., Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Meetkunst. Eindrapportage van het onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas’. Universiteit Utrecht.
Kroesbergen, E. H., Schoevers, E. M., Keijzer, R., Jonker, V. H., & Wijers, M. M. (2019). Meetkunst in de basisschool: effecten van een combinatie van meetkunde en kunstonderwijs. Cultuur + Educatie, 18(51), 50-67.
Jonker, V. H. (2019). Poster Meetkunst als onderdeel van het postersymposium Leren voor de toekomst.. Poster session presented at Onderwijs Research Dagen 2019, Heerlen, Netherlands.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). De deur uit. Module Succes Rekenen. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Sport en bewegen. Module Succes Rekenen! Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Dit is mijn huis. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Mijn gezondheid. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Wat trek je aan? Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Module Succes Rekenen! De eerste stap naar werk. Stichting Lezen en Schrijven.
Wijers, M. M., & Jonker, V. H. (2019). Dagelijks leven. Module Succes! Rekenen. Stichting Lezen en Schrijven.
Jonker, V. H., & De Hoo, M. (2019). Grote verschillen bij cursisten én docenten. Digitale basisvaardigheden en de professionaliteit van de docent. LES Tijdschrift voor Nt2 en taal in het onderwijs, 37.
Visée, J., Broekhuizen, M. L., & Jonker, V. H. (2019). Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren. Volgens Bartjens, 39(2), 41-48.

2008

Wetenschappelijke publicaties

Kirschner, P. A., Prins, F., Jonker, V., & Kanselaar, G. (2008). Foreword. Computer-Supported Collaborative Learning Conference, CSCL, (PART 1), III.