Publicaties
2025
Wetenschappelijke publicaties
2024
Wetenschappelijke publicaties
2023
Wetenschappelijke publicaties
2022
Wetenschappelijke publicaties
Loureda, Ó.
, Recio Fernandez, I. M., & Sanders, T. J. M. (2022).
Los estudios experimentales del discurso. In C. Lopéz Ferrero, I. E. Carranza, & T. A. van Dijk (Eds.),
Estudios del discurso (pp. 85-98). Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780367810214-82021
Wetenschappelijke publicaties
Xiao, H.
, Li, F., Sanders, T., & Spooren, W. P. M. S. (2021).
Suǒyǐ 'so', they are different: an integrated subjectivity account of Mandarin RESULT connectives in conversation, microblog and newspaper discourse.
Linguistics,
59(4), 1103-1142.
https://doi.org/10.1515/ling-2021-0118https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/412505/10.1515_ling_2021_0118.pdf?sequence=1Hoek, J., Rohde, H.
, Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2021).
Scolding the child who threw the scissors: Shaping discourse expectations by restricting referents.
Language, Cognition and Neuroscience,
36(3), 382-399.
https://doi.org/10.1080/23273798.2020.1852292https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/410360/Scolding_the_child_who_threw_the_scissors_Shaping_discourse_expectations_by_restricting_referents.pdf?sequence=1 Xiao, H.
, Li, F., Sanders, T. J. M., & Spooren, W. (2021).
How subjective are Mandarin REASON connectives? A corpus study of spontaneous conversation, microblog and newspaper discourse. Language and Linguistics,
22(1), 166-210.
https://doi.org/10.1075/lali.00080.xiahttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/418657/lali.00080.xia.pdf?sequence=1Hoek, J., Sanders, T. J. M., & Spooren, W. P. M. S. (2021).
Automatic coherence analysis of Dutch: Testing the subjectivity hypothesis on a larger scale.
Corpora,
16(1), 129-155.
https://doi.org/10.3366/COR.2021.0211 Sanders, T. J. M., Demberg, V.
, Hoek, J., Scholman, M. C. J.
, Scholman, M., Asr, F. T., Zufferey, S.
, & Evers-Vermeul, J. (2021).
Unifying dimensions in coherence relations: How various annotation frameworks are related.
Corpus linguistics and Linguistic theory,
17(1), 1-71.
https://doi.org/10.1515/cllt-2016-0078https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432153/10.1515_cllt-2016-0078.pdf?sequence=1 van Hooijdonk, C., van Weelden, L., van Kempen, R., Hoeken, H., Sanders, T., & Janssen, D. (2021).
Het complete plaatje? Onderzoek naar het gebruik van iconen als middel voor inclusievere gemeentelijke communicatie in Nederland en Vlaanderen. Utrecht University.
https://taalunie.org/publicaties/204/onderzoek-naar-het-gebruik-van-iconen-als-middel-voor-inclusievere-gemeentelijke-communicatie-in-nederland-en-vlaanderenhttps://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415950/Onderzoek_naar_het_gebruik_van_iconen_als_middel_voor_inclusievere_gemeentelijke_communicatie_in_Nederland_en_Vlaanderen.pdf?sequence=1 2020
Wetenschappelijke publicaties
Sangers, N. L., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & Hoeken, J. A. L. (2020).
Vivid elements in Dutch educational texts.
Narrative Inquiry,
30(1), 186-210.
https://doi.org/10.1075/ni.18090.san 2019
Wetenschappelijke publicaties
Kooiker-den Boer, H. S., Sanders, T. J. M., & Evers-Vermeul, J. (2019). Tekststructuur in de Kennisbasis Nederlandse taal. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 58(11-12), 291-309.
Hu, N., Chen, A., Quené, H., & Sanders, T. J. M. (2019). Prosody differs between objective and subjective causal relations in English. In Paper presented at the Dag van de Fonetiek 2019 Nederlandse Vereniging voor Fonetische Wetenschappen.
Vakpublicaties
Heerma van Voss, L., Bax, S., van Dijk, Y., van Duijn, M.
, Helmers, H. J., Hendriks, P., Jensen, L., van Oostendorp, M.
, Sanders, T. J. M., Stronks, E., & Spaapen, J. (2019).
Nederlands verdient meer: KNAW briefadvies over de studie Nederlands, in opdracht van ministerie van OCW. KNAW.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/389197/20191030_Advies_KNAW_Neerlandistiek_def.pdf?sequence=12018
Wetenschappelijke publicaties
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2018). Updating discourse-level expectations during online processing. Abstract from 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton, United Kingdom.
Bourgonje, P.
, Hoek, J., Evers-Vermeul, J., Redeker, G.
, Sanders, T. J. M., & Stede, M. (2018).
Constructing a lexicon of Dutch discourse connectives.
Computational Linguistics in the Netherlands Journal,
8, 163-175.
https://clinjournal.org/clinj/article/view/85https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/376558/construxcting.pdf?sequence=1Kleijn, S., Pander Maat, H. L. W., Frissen, S., & Sanders, T. J. M. (2018). Predicting readability for Dutch adolescents: The Utrecht Readability Model (U-Read). Poster session presented at Annual meeting Society for the scientific study of reading, Brighton, United Kingdom.
Bourgonje, P., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Redeker, G., Sanders, T. J. M., & Stede, M. (2018). A lexicon of Dutch connectives. Poster session presented at Computational Linguistics in the Netherlands, Nijmegen, Netherlands.
Overige resultaten
Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2018). Connective or no connective? The influence of default expectations and the presence of segment-internal cues on the linguistic marking of coherence relations. Abstract from Implicit and explicit marking of discourse relations, Osnabrueck, Germany.
2017
Wetenschappelijke publicaties
Kamoen, N., Holleman, B., Mak, P., Sanders, T., & van den Bergh, H. (2017).
Why are negative questions difficult to answer? On the processing of linguistic contrasts in surveys.
Public Opinion Quarterly,
81(3), 613–635.
https://doi.org/10.1093/poq/nfx010https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/351319/Negative.pdf?sequence=3 Mak, W. M., Tribushinina, E., Lomako, J., Gagarina, N., Abrosova, E.
, & Sanders, T. J. M. (2017).
Connective processing by bilingual children and monolinguals with specific language impairment: distinct profiles.
Journal of Child Language,
44(2), 329-345.
https://doi.org/10.1017/S0305000915000860https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/347465/processing.pdf?sequence=1 Tribushinina, E., Mak, W. M., Andreiushina, E., Dubinkina, E.
, & Sanders, T. J. M. (2017).
Connective use in the narratives of bilingual children and monolingual children with SLI.
Bilingualism: Language and Cognition,
20(1), 98-113.
https://doi.org/10.1017/S1366728915000577https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/347455/Connective.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Sanders, T. J. M. (2017). Begrijpelijke Taal en effectieve communicatie: Hoe verder? Tekstblad, 2017(1), 18-21.
Overige resultaten
Kleijn, S., Pander Maat, H. L. W., & Sanders, T. J. M. (2017). Effects of syntactic dependency length on on-line text processing and comprehension. Poster session presented at Architectures and Mechanisms of Language Processing, Lancaster, United Kingdom.
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Shaping discourse expectations by restricting referents. Abstract from DETEC 2017, Nijmegen, Netherlands.
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Coherence-driven discourse expectations from restrictive relative clauses. Abstract from 27th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Philadelphia, Pennsylvania, United States.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Complete and independent? Reconsidering discourse segmentation basics. Abstract from DGfS conference, Saarbrücken, Germany.
Hoek, J., Zufferey, S. I., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Discourse connectives in translation. Abstract from CogLing7, Nijmegen, Netherlands.
2016
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, J. M., & Sanders, T. J. M. (2016). Stilistische aspecten van want en omdat. Nederlandse taalkunde, 21(3), 433-444.
Canestrelli, A. R., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2016). The influence of genre on the processing of objective and subjective causal relations: Evidence from eye-tracking. In N. Stukker, W. Spooren, & G. Steen (Eds.), Genre in Language, Discourse, and Cognition (pp. 51-74). (Applications of Cognitive Linguistics; Vol. 33). De Gruyter Mouton.
Li, F., Sanders, T. J. M., & Evers-Vermeul, J. (2016). On the subjectivity of Mandarin reason connectives: Robust profiles or genre-sensitivity? In N. Stukker, W. Spooren, & G. Steen (Eds.), Genre in language, discourse and cognition (pp. 15-49). De Gruyter Mouton.
Li, R., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2016). Referential coherence in Mandarin discourse: the processing of zero vs pronoun. Zhongguo Yuwen [Studies of the Chinese Language], 1(370), 83-92.
Overige resultaten
Evers-Vermeul, J., Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., & Sanders, T. J. M. (2016). Establishing coherence using connectives: A developmental overview. Abstract from Twenty-Third Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, Porto, Portugal.
Kleijn, S., Pander Maat, H. L. W., & Sanders, T. J. M. (2016). Realistic effects of word difficulty on the on-line processing and understanding of texts. Abstract from 7th Scandinavian Workshop on Eye Tracking, Turku, Finland.
Kleijn, S., Pander Maat, H. L. W., & Sanders, T. J. M. (2016). How Dependency Lengths Affect Text Processing Under Naturalistic Reading Conditions. Abstract from 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel, Germany.
Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). When do we need a connective? Cognitive complexity and the marking of coherence relations. Abstract from 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel, Germany.
Sanders, T. J. M., Demberg, V., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Scholman, M., & Zufferey, S. I. (2016). How can we relate various annotation schemes? Unifying dimensions in discourse relations. Abstract from TextLink Second Action Conference, Budapest, Hungary.
Sanders, T. J. M., Demberg, V., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Scholman, M., Asr, F. T., & Zufferey, S. I. (2016). Unifying dimensions in discourse relations: How various annotation schemes are related. Abstract from LPTS2016, Valencia, Spain.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). Segmenting discourse units: Incorporating interpretation into decision rules?. Abstract from LPTS2016, Valencia, Spain.
2015
Wetenschappelijke publicaties
Vakpublicaties
Feenstra, H., Keune, K.
, Pander Maat, H. L. W., Eggen, T.
, & Sanders, T. J. M. (2015).
Geautomatiseerde beoordeling van schrijfvaardigheid: de (on)mogelijkheden voor teksten van beginnende schrijvers.
Levende Talen Tijdschrift,
16(4), 27-42.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/327768/1532_2292_1_SM.pdf?sequence=1Overige resultaten
Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2015). Validating categories of causal relations: Converging evidence from corpus-based research and experiments. Paper presented at SLE 2015, Leiden, Netherlands.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2015). The role of expectedness in the implicitation and explicitation of discourse relations. Poster session presented at Second Workshop on Discourse in Machine Translation (DiscoMT), Lisbon, Portugal.
Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. (2015). Cognitive factors affecting the explicit vs. implicit communication of discourse relations across languages. Abstract from IPRA 2015, Antwerpen, Belgium.
2014
Wetenschappelijke publicaties
Pander Maat, H. L. W., Kraf, R. L., van den Bosch, A., van Gompel, M.
, Kleijn, S., Sanders, T. J. M., & van der Sloot, K. (2014).
T-Scan: a new tool for analyzing Dutch text.
Computational Linguistics in the Netherlands Journal,
4, 53-74.
https://clinjournal.org/clinj/article/view/40https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/322949/CLIN2014.pdf?sequence=1 Lentz, L., Pander Maat, H., & Sanders, T. (2014). Towards evidence-based writing decisions: The Knowledge Base Comprehensible Text. Technical Communication, 61(1), 25-37.
van Veen, R., Evers-Vermeul, J., Sanders, T., & van den Bergh, H. (2014).
“Why? Because I’m talking to you!”: Parental input and cognitive complexity as determinants of children’s connective acquisition. In H. Gruber, & G. Redeker (Eds.),
The pragmatics of discourse coherence: Theories and applications (pp. 209-242). (Pragmatics & Beyond New Series; Vol. 254). John Benjamins.
https://doi.org/10.1075/pbns.254.08vee Bosker, H. R., Quené, H., Sanders, T., & de Jong, N. H. (2014).
The Perception of Fluency in Native and Nonnative Speech.
Language Learning,
64(3), 579-614.
https://doi.org/10.1111/lang.12067 Jochmann-Mannak, H.
, Lentz, L. R., Huibers, T. W. C.
, & Sanders, T. J. M. (2014).
How Interface Design and Search Strategy Influence Children's Search Performance and Evaluation. In D. Yannacopoulos, P. Manolitzas, N. Matsatsinis, & E. Grigoroudis (Eds.),
Evaluating Websites and Web Services: Interdisciplinary Perspectives on User Satisfaction (pp. 241-287). (Advances in Web Technologies and Engineering). IGI Global Information Science Reference.
https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5129-6.ch014Bosker, H. R., Quené, H., Sanders, T. J. M., & de Jong, N. H. (2014).
Native ‘um’s elicit prediction of low-frequency referents, but non-native ‘um’s do not. Journal of Memory and Language,
75, 104-116.
https://doi.org/10.1016/j.jml.2014.05.004 Populariserende publicaties
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2014). Effectieve leerteksten in het vmbo: Hoe leuk moet je het maken? Didactief, 44(1), 30-31.
Overige resultaten
Scholman, M. C. J., & Sanders, T. J. M. (2014). Annotating coherence relations in corpora of language use. Poster session presented at CLARIN Annual Conference, Soesterberg, Netherlands.
Bosker, H., Tjiong, J.
, Quené, H., Sanders, T., & de Jong, N. (2014).
Both native and non-native disfluencies trigger listeners' attention. Poster session presented at 20th Architectures and Mechanisms for Language Processing Conference (AMLAP 2014), Edinburgh, United Kingdom.
http://pubman.mpdl.mpg.de/pubman/faces/viewItemOverviewPage.jsp?itemId=escidoc:2052879https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/306544/Bosker_AMlap_poster.pdf?sequence=1 Scholman, M., & Sanders, T. (2014). Categories of coherence relations in discourse annotation. Poster session presented at CLARIN Annual Conference, Soesterberg, Netherlands.
2013
Wetenschappelijke publicaties
Koornneef, A. W., & Sanders, T. J. M. (2013).
Establishing coherence relations in discourse: the influence of implicit causality and connectives on pronoun resolution. Language and Cognitive Processes,
28, 1169-1206.
https://doi.org/10.1080/01690965.2012.699076 Canestrelli, A. R., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2013).
Causal connectives in discourse processing: How differences in subjectivity are reflected in eye-movements. Language and Cognitive Processes,
28(9), 1394-1413.
https://doi.org/10.1080/01690965.2012.685885 Tillema, M., van den Bergh, H. H., Rijlaarsdam, G. C. W., & Sanders, T. J. M. (2013).
Quantifying the quality difference between L1 and L2 essays: a rating procedure with bilingual raters and L1 and L2 benchmark essays.
Language Testing,
30(1), 71-97.
http://ltj.sagepub.com/content/30/1/71.short Bosker, H. R., Pinget, A. C. H., Quené, H., Sanders, T. J. M., & de Jong, N. H. (2013).
What makes speech sound fluent? The contributions of pauses, speed and repairs.
Language Testing,
30(2), 159-175.
https://doi.org/10.1177/0265532212455394 Stukker, N.
, & Sanders, T. J. M. (2013).
Subjectivity and Prototype Structure in Causal Connective Use across Discourse Contexts. In M. Taboada, & R. Trnavac (Eds.),
Nonveridicality and Evaluation: Theoretical, Computational and Corpus Approaches (pp. 153-187). Brill.
http://www.brill.com/products/book/nonveridicality-and-evaluationPopulariserende publicaties
Pander Maat, H. L. W., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). Natuurlijk is elk antwoord bijna goed. De Volkskrant.
Overige resultaten
Tribushinina, E., Dubinkina, E., & Sanders, T. J. M. (2013). Why are causal uses of Russian additive connectives problematic for children with SLI?. Poster session presented at EUCLDIS workshop “The Development of language and cognition in children with linguistic and cognitive challenges”, NIAS, Wassenaar.
Koornneef, A. W., & Sanders, T. J. M. (2013). Individual differences in reading styles and the use of implicit causality as a pronoun resolution cue.. Poster session presented at Poster Presentation Cuny, Columbia, USA.
2012
Wetenschappelijke publicaties
Tillema, M., van den Bergh, H., Rijlaarsdam, G., & Sanders, T. J. M. (2012).
Quantifying the quality difference between L1 and L2 essays: A rating procesure with bilingual rates and L1 and L2 benchmark essays.
Language Testing,
10(1), 1-27.
http://ltj.sagepub.com/content/30/1/71.full.pdf+html Tillema, M., van den Bergh, H., Rijlaarsdam, G., & Sanders, T. J. M. (2012).
Meta-Cognitive Processing During Writing: Variation According to Reported Writing Profile. In M. Torrance, F. Castéllo, D. Alamargot, O. Kruse, A. Mangen, L. Tolchinsky, & L. vam Waes (Eds.),
Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research (pp. 179-192). Emerald.
http://www.brill.com/learning-write-effectively-current-trends-european-research Sanders, J.
, Sanders, T. J. M., & Sweetser, E. (2012).
Responsible subjects and discourse causality. How mental spaces and perspective help identifying subjectivity in Dutch backward causal connectives.
Journal of Pragmatics,
44(2), 191-213.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.09.013Zufferey, S. I., Degand, L., Popescu-Belis, A.
, & Sanders, T. J. M. (2012).
Empirical validations of multilingual annotation schemes for discourse relations. In
Eighth Joint ISO-ACL/SIGSEM Workshop on Interoperable Semantic Annotation http://sigsem.uvt.nl/isa8/isa8_submission_4-2.pdf Sanders, T. J. M. (2012). Begrijpelijke taal: fundamenten en toepassingen van effectieve communicatie. Een innovatief onderzoeksprogramma van wetenschappers, bedrijven en overheid. Tekstblad.
Populariserende publicaties
Overige resultaten
Tribushinina, E., Dubinkina, E., Gagarina, N., & Sanders, T. J. M. (2012). Discourse coherence in bilingualism and SLI. Poster session presented at Poster presented at the ZAS-Evaluation Meeting, Berlin.
Tribushinina, E., Dubinkina, E., Gagarina, N., & Sanders, T. J. M. (2012). Discourse coherence in bilingualism and specific language impairment. Paper presented at Poster presented at the ZAS-Klausur-Meeting, Berlin.
2011
Wetenschappelijke publicaties
Kamoen, N., Holleman, B. C., Nouwen, R. W. F., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. H. (2011).
Absolutely relative or relatively absolute? The linguistic behavior of gradable adjectives and degree modifiers.
Journal of Pragmatics,
43(15), 3639-3892.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2011.05.017https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/258826/JOP.pdf?sequence=1 Kamoen, N., Holleman, B. C., Mak, W. M., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. H. (2011).
Agree or Disagree? Cognitive processes involved in answering contrastive survey questions.
Discourse Processes,
48(5), 355-385.
https://doi.org/10.1080/0163853X.2011.578910https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/258831/DP.pdf?sequence=1 Vakpublicaties
Sanders, T. J. M. (2011). Wetenschap dicht communicatiekloof. NWO Hypothese, 18(3), 18-20.
Populariserende publicaties
Sanders, T. J. M. (2011). Krachten gebundeld voor begrijpelijke taal. Nieuw gezamenlijk onderzoek universiteiten, bedrijven en overheid. Onze Taal, 80(5), 130-131.
Overige resultaten
Holleman, B. C., & Sanders, T. J. M. (2011). http://communicatieofmediastuderen.nl/. Web publication/site
2010
Wetenschappelijke publicaties
Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2010). Incremental discourse processing: How coherence relations influence the resolution of pronouns. In M. Everaert, T. Lentz, H. De Mulder, O. Nilsen, & A. Zondervan (Eds.), The Linguistics Enterprise: From knowledge of language to knowledge in linguistics John Benjamins.
Jochmann-Mannak, H. E., Huibers, T. W. C.
, Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2010).
Children searching information on the Internet: Performance on children's interfaces compared to Google. In
Towards Accessible Search Systems - Workshop proceedings of the 33rd Annual International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval (pp. 27-35). Association for Computing Machinery.
http://personal.cis.strath.ac.uk/~ir/accessiblesearch/final_proceedings.pdf Spooren, W., Sanders, T. J. M., Huiskes, M., & Degand, L. (2010). Subjectivity and Causality: A Corpus Study of Spoken Language. In J. Newman, & S. Rice (Eds.), Empirical and Experimental Methods in Cognitive/Functional Research (pp. 256-270). CSLI Publications.
Stukker, N. M., & Sanders, T. J. M. (2010). Diverging frequency effects in causal connectives across discourse contexts. A usage-based interpretation. In 34th International LAUD symposium Cognitive Sociolinguistics: Language variation in its structural, conceptual and cultural dimensions.
Overige resultaten
Persoon, I., & Sanders, T. J. M. (2010). Do speakers think differently than writers? Comparing connective patterns used in conversations and texts. Paper presented at LAUD Symposium, Landau.
2009
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., & Spooren, W. (2009).
Causal categories in discourse. Converging evidence from language use. In E. Sweetser, & T. Sanders (Eds.),
Causal categories in discourse and cognition (pp. 205-246). De Gruyter Mouton.
http://www.degruyter.com/view/product/42986 Sanders, T. J. M., Sanders, J., & Sweetser, E. (2009).
Causality, cognition and communication: A mental space analysis of subjectivity in causal connectives. In T. Sanders, & E. Sweetser (Eds.),
Causal categories in discourse and cognition (pp. 19-60). De Gruyter Mouton.
http://www.degruyter.com/view/product/42986 Stukker, N. M., Sanders, T. J. M., & Verhagen, A. (2009).
Categories of subjectivity in Dutch causal connectives: a usage-based analysis. In T. Sanders, & E. Sweetser (Eds.),
Causal categories in discourse and cognition (pp. 119-171). De Gruyter Mouton.
http://www.degruyter.com/view/product/42986 van Weijen, D., van den Bergh, H., Rijlaarsdam, G. C. W., & Sanders, T. J. M. (2009). L1 use during L2 writing: An empirical study of a complex phenomenon. Journal of Second Language Writing, 18(4), 235-250.
Sanders, T. J. M., & Spooren, W. (2009). The cognition of discourse coherence. In J. Renkema (Ed.), Discourse, of course (pp. 197-212). Benjamins.
Sanders, T. J. M., & Sweetser, E. (2009).
Introduction: Causality in language and cognition - what causal connectives and causal verbs reveal about the way we think. In T. Sanders, & E. Sweetser (Eds.),
Causal categories in discourse and cognition (pp. 1-18). De Gruyter Mouton.
http://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/42986 Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. H. (2009).
Effectieve tekststructuur voor het vmbo. Een corpus-analytisch en experimenteel onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering van vmbo-leerlingen voor studieteksten.
Pedagogische Studiën,
85(2), 76-94.
http://dare.uva.nl/document/2/62360 Vakpublicaties
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. (2009). Met je leerboek van de regen in de drup. Tekstblad, 15(4), 26-28.
Land, J., van den Bergh, H., & Sanders, T. J. M. (2009). Zwakke teksten voor 'zwakke' lezers. In S. Verhallen (Ed.), Vakwerk 5: Achtergronden van de NT2 lespraktijk (pp. 54-62). VU.
Populariserende publicaties
Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2009). "Zeg het in jip-en-janneketaal". Begrijpelijk schrijven in de geest van Annie M.G. Schmidt. Onze Taal, 78(9), 244-246.
Overige resultaten
Jochmann-Mannak, H. E., Huibers, T. W. C.
, & Sanders, T. J. M. (2009).
Children's Information Retrieval: how to support children in effective information-seeking?. Poster session presented at The 9th Dutch-Belgian Information Retrieval Workshop, Enschede.
http://doc.utwente.nl/69015/1/Jochmann09children.pdf 2008
Wetenschappelijke publicaties
Staphorsius, M., & Sanders, T. J. M. (2008). Leesbaarheid en tekststructuur in basisschoolteksten. Een exploratief onderzoek. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 30(2), 174-197.
Jochmann-Mannak, H. E., Huibers, T. W. C.
, & Sanders, T. J. M. (2008).
Children’s information retrieval: beyond examining search strategies and interfaces. In
The 2nd BCS-IRSG Symposium: Future Directions in Information Access (pp. 64-72). British Computer Society.
http://www.bcs.org/server.php?show=ConWebDoc.22487 Stukker, N., Sanders, T. J. M., & Verhagen, A. (2008).
Causality in verbs and in discourse connectives: Converging evidence of cross-level parallels in Dutch linguistic categorization. Journal of Pragmatics,
40(7), 1296-1322.
https://doi.org/10.1016/j.pragma.2007.10.005 Troost, C., Jansen, F., & Sanders, T. J. M. (2008). Bepaalt cognitieve economie de plaats van temporele en causale bijzinnen? Een corpusonderzoek naar principes achter tekstproductie. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 30(1), 75-88.
Vakpublicaties
Land, J., van den Bergh, H., & Sanders, T. J. M. (2008). Leesplezier en leesfrequentie op het vmbo. Een kwantitatief inventarisatie-onderzoek naar leesgedrag en waardering voor studieteksten. In D. Schram (Ed.), Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk (pp. 151-182.). Eburon.
Land, J. F. H., & Sanders, T. J. M. (2008). Lezen. Leuk én leerzaam. Over tekstbegrip op het vmbo. In D. Schram (Ed.), Lezen in het vmbo. Onderzoek - interventie - praktijk. (pp. 123-149). Eburon.
de Leeuw, S., Mak, P., Jochmann-Mannak, H., & Sanders, T. J. M. (2008). Kinderen zoeken informatie met de jeugdaquabrowser: Hoe gaan ze te werk, waar leidt het toe en kan het beter? UiL OTS.
Overige resultaten
Jansen, C. J. M., & Sanders, T. J. M. (2008). Communiceren in begrijpelijke taal: jip-en-janneketaal helpt niet. Web publication/site
2007
Wetenschappelijke publicaties
2006
Wetenschappelijke publicaties
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2006).
Effects of Coherence Marking on the Comprehension and Appraisal of Discourse. In R. Sun, & N. Miyake (Eds.),
Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1575-1580). Lawrence Erlbaum.
http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2006/docs/p1575.pdf Populariserende publicaties
Sanders, T. J. M., & Jansen, F. (2006). Universiteit moet aan nieuwe spelling. Ublad, 3.
2005
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M. (2005). De paradox van causale complexiteit. In J. Schilperoord, & C. van Wijk (Eds.), Terugkijken en vooruitblikken op Leo Noordmans paden door de tekstwetenschap (pp. 39-54). Faculteit der Letteren, Universiteit van Tilburg.
Sanders, T. J. M. (2005). Tekst doordenken. Taalbeheersing als de studie van taalgebruik en tekstkwaliteit. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 27(1), 58-74.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2005).
The role of coherence markers in persuasion: the forewarning effect? In M. Aurnague, M. Bras, A. le Draoulec, & L. Vieu (Eds.),
Proceedings, SEM-05, First International Symposium on the exploration and modelling of meaning (pp. 31-44)
http://w3.erss.univ-tlse2.fr:8080/index.jsp?perso=bras&subURL=sem05/proceedings-final/10-Kamalski-et-al.pdf Overige resultaten
Versteeg, N., Sanders, T. J. M., & Wijnen, F. N. K. (2005).
Sentence complexity and contextual knowledge. Does discourse content affect the online resolution of structural ambiguity?. Poster session presented at AmLAP, Nijmegen.
http://expsy.ugent.be/~michael/amlap/amlap.pdf 2004
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., & Gernsbacher, M. A. (2004). Accessibility in text and discourse processing, Special issue of Discourse processes, 37, 2. Lawrence Erlbaum.
Versteeg, N., Sanders, T. J. M., & Wijnen, F. N. K. (2004).
De rol van linguïstische kennis en wereldkennis tijdens de verwerking van zinnen en tekst: interactie of autonomie? Nederlandse taalkunde,
9(4), 311-334.
http://www.let.uu.nl/~Frank.Wijnen/personal/publ.html Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2004). Coherentiemarkering in informerende en persuasieve teksten. Een empirisch onderzoek naar cognitieve en affectieve effecten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 26(2), 85-104.
Overige resultaten
Sanders, T. J. M. (2004). Tekst doordenken. Taalbeheersing als de studie van taalgebruik en tekstkwaliteit. Faculteit der Letteren, Universiteit Utrecht.
2003
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M. (2003). Patrick Meuris. Vormen van Verklaren. De globale structuur van alledaagse verklarende teksten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25, 376-382.
Sanders, T. J. M., Spooren, W. P. M. S., & van Wijk, C. H. (2003). Recente ontwikkelingen in de Tekstwetenschap: onderzoek naar de analyse, verwerking en productie van discourse. Gramma/TTT, 9(2/3), 87-93.
Sanders, T. J. M. (2003). Letterhaspelaars, vmbo-ers en leesonderzoek. Tekstblad, 9(4), 1.
Populariserende publicaties
2002
Wetenschappelijke publicaties
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (2002).
Coherentie en identificatie in studieboeken. Een empirisch onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
24(4), 281-302.
http://www.kennisbank-begrijpelijketaal.nl/publicatie?id=301&titel=Land,%20J.,%20Sanders,%20T.,%20Lentz,%20L.,%20&%20Bergh,%20H.%20(2002).%20Coherentie%20en%20identificatie%20in%20studieboeken.%20een%20empirisch%20onderzoek%20naar%20tekstbegrip%20en%20tekstwaardering%20op%20het%20vmbo.%20Tijdschrift%20Voor%20Taalbeheersing,%2024(4),%20281-302. Lentz, L. R., Land, J., & Sanders, T. J. M. (2002). Welke tekstkenmerken dragen bij aan de kwaliteit van studieboekteksten? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24(4), 281-302.
Vakpublicaties
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2002). Tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo. Stichting Lezen.
Populariserende publicaties
Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. H. (2002). Taal en de cognitieve processen van productie en verwerking. In T. Janssen (Ed.), Taal in gebruik. Een inleiding in de taalwetenschap (pp. 45-59). SDU.
Overige resultaten
Sanders, T. J. M. (2002). Cognitive Complexity in Coherence Relations. Paper presented at Invited seminar ULCL, Universiteit Leiden.
2001
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., Schilperoord, J., & Spooren, W. P. M. S. (2001). Text representation - Linguistic and psycholinguistic aspects. John Benjamins.
Sanders, T. J. M., & Spooren, W. P. M. S. (2001). Text representation as an interface between language and its users. In W. Dr. Spooren, T. J. M. Dr. Sanders, & J. Dr. Schilperoord (Eds.), Text representation - Linguistic and psycholinguistic aspects (pp. 1-25). John Benjamins.
Knott, A., Sanders, T. J. M., & Oberlander, J. (2001). Levels of representation in discourse relations. Cognitive Linguistics, 12(3), 197-209.
Sanders, T. J. M. (2001). From the structure and coherence of informative texts to cognitive criteria for text quality? Two case studies. In L. Degand, & et al (Eds.), Multi-disciplinary approaches to Discourse (pp. 175-181). Stichting Neerlandistiek VU / Nodus Publikationen.
Vakpublicaties
Bos-Aanen, J., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2001). Tekst, begrip en waardering. Wat vertelt onderzoek ons over het effect van tekstkenmerken op begrip en waardering van informerende teksten bij kinderen en tieners. Stichting Lezen.
Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & Bos-Aanen, J. (2001). Tekstwetenschap en leesbevordering: een inventariserend onderzoek naar tekstwetenschappelijke criteria van tekstkwaliteit. Stichting Lezen.
2000
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., & Noordman, L. G. M. (2000). The role of coherence relations and their linguistic markers in text processing. Discourse Processes, 29(1), 37-60.
Spooren, W. P. M. S., Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. H. (2000). Samenhang in diversiteit - Over taal, mens- en tekstwetenschap. In W. Spooren, T. J. M. Sanders, & C. van Wijk (Eds.), Samenhang in diversiteit (pp. 3-12). KUB Faculteit der Letteren.
Spooren, W. P. M. S., Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. H. (2000). Samenhang in diversiteit. KUB Faculteit der Letteren.
Sanders, T. J. M. (2000). Probleem-oplossingrelaties in expositorische teksten. In W. Spooren, T. J. M. Sanders, & C. van Wijk (Eds.), Samenhang in diversiteit (pp. 197-210). KUB Faculteit der Letteren.
1999
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., & Spooren, W. P. M. S. (1999). Communicative intentions and coherence relations. In W. Bublitz, U. Lenk, & E. Ventola (Eds.), Coherence in spoken and written discourse (pp. 235-251). John Benjamins.
Sanders, T. J. M. (1999). Bespreking van Markeerders van thematische structuur in tekst. Taalbeheersing, 21, 63-67.
Knott, A., Oberlander, J., Moore, J., & Sanders, T. J. M. (1999). Levels of Representation in Discourse. Working Notes of the International Workshop on Text Representation. Human Communication Research Centre.
Degand, L.
, & Sanders, T. J. M. (1999).
Causal connectives in language use. In A. Knott, J. Oberlander, J. Moore, & T. Sander (Eds.),
Levels of Representation in Discourse. Working notes of the international workshop on text representation (pp. 3-13). University of Edinburgh.
http://dial.academielouvain.be/handle/boreal:137147Sanders, T. J. M. (1999). -. Taalbeheersing, 21, 229-232.
Don, J., & Sanders, T. J. M. (1999). Utrecht Institute of Linguistics OTS Yearbook 1998-1999. Holland Academy Graphics.
Vakpublicaties
Sanders, T. J. M. (1999). Academische Communicatiekunde. Twee nieuwe hoogleraren in de sector taalgebruik en communicatie. Tekst(blad), 5(4), 40-42.
1998
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., & Knott, A. (1998). The classification of coherence relations and their linguistic markers: An exploration of two languages. Journal of Pragmatics, 30, 135-175.
Sanders, T. J. M., van Dijk, K., & Lentz, L. R. (1998). Evaluatie van de SIP-brochures. Een onderzoek naar de tekstkwaliteit van de brochures in het Studie-informatiepakket van de Universiteit Utrecht. Universiteit Utrecht, Fac. der Letteren, Inst. Nederlands.
Don, J., & Sanders, T. J. M. (1998). UiL OTS Yearbook 1998. UiL OTS.
Vakpublicaties
Sanders, T. J. M., & Jaspers, J. (1998). Fundamenten en bruggen. Over de relatie tussen tekstonderzoek en schrijfadviezen. Tekst(blad), 4(1), 4-10.
Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. H. (1998). Tekstkwaliteit: Van spelling naar tekststructuur. In F. Jansen, & L. Gijsbers (Eds.), Kriskras door het Nederlands (pp. 85-91). SDU.
1997
Wetenschappelijke publicaties
Don, J., & Sanders, T. J. M. (1997). UiL OTS Yearbook 1997. UiL OTS.
Schilperoord, J., & Sanders, T. J. M. (1997). Pauses, Cognitive Rhythms and Discourse Structure; An empirical study of discourse production. In W.-A. Liebert, G. Redeker, & L. Waugh (Eds.), Discourse and Perspective in Cognitive Linguistics (pp. 247-267). (Current Issues in Linguistic Theory; No. 151). John Benjamins.
Pit, M. T., Pander Maat, H. L. W., & Sanders, T. J. M. (1997). 'Doordat', 'omdat' en 'want'. Perspectieven op hun gebruik. Taalbeheersing, 19, 238-251.
Rijlaarsdam, G. C. W., & Sanders, T. J. M. (1997). Lees- en schrijfprocessen en lees- en schrijfvaardigheid. In H. van den Bergh, D. Janssen, N. Bertens, & M. Damen (Eds.), Taalgebruik ontrafeld. Bijdragen van het zevende VIOT-taalbeheersingscongres gehouden op 18, 19 en 20 december 1996 aan de Universiteit van Utrecht (pp. 223-229). Foris Publications.
van Wijk, C. H., & Sanders, T. J. M. (1997). Identificatie van schrijfstrategieën door tekstanalyse. In H. van den Bergh, D. Janssen, N. Bertens, & M. Damen (Eds.), Taalgebruik ontrafeld. Bijdragen aan het zevende VIOT-taalbeheersingscongres gehouden op 18, 19 en 20 december 1996 aan de Universiteit van Utrecht (pp. 239-250). Foris Publications.
1996
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., Janssen, D. M. L., van der Pool, E., Schilperoord, J., & van Wijk, C. (1996). Hierarchical text structure in writing products and writing processes. In G. Rijlaarsdam, H. van den Bergh, & M. Couzijn (Eds.), Theories, models and methodology in writing research (pp. 472-493). Amsterdam University Press.
Sanders, T. J. M., & Sanders, J. (1996). Tekstanalyse als evaluatie-instrument bij tekstherziening. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 18(4), 310-324.
Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. (1996). PISA - A procedure for analyzing the structure of explanatory texts. Text and Talk, 16(1), 91-132.
Tates, K., Spooren, W. P. M. S., & Sanders, T. J. M. (1996). Taalverwerving en de classificatie van coherentierelaties. Nederlandse taalkunde, 1(1), 26-51.
Vakpublicaties
Sanders, T. J. M., & Smulders, P. (1996). Schrijfwijsheden: Visies op taal en taaladvies. SDU.
Boogaard, M., Sanders, T. J. M., & Admiraal, W. (1996). Vullen connectieven de open plekken? Over coherentie en tekstbegriptoetsing. In P. Groot, & L. J. A. Nienhuis (Eds.), Leesvaardigheid in de eerste en tweede taal, een vergelijking. (pp. 7-21). UiL OTS.
1994
Wetenschappelijke publicaties
Spooren, W. P. M. S., Hoeken, H., & Sanders, T. J. M. (1994). Tekstverwerking als functie van tekststructuur en tekstinteressantheid. In A. Maes, & P. van Hauwermeiren (Eds.), Perspectieven in taalbeheersingsonderzoek: Lezingen van het zesde VIOT-taalbeheersingscongres (pp. 98-108). ICG.
Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. (1994). Procedures voor Incrementele Structuur-Analyse (PISA): Uitleg en toepassing op verklarende teksten. In A. Maes, & P. van Hauwermeieren (Eds.), Perspectieven in taalbeheersingsonderzoek: Lezingen van het zesde VIOT-taalbeheersingscongres (pp. 191-203). ICG.
Sanders, T. J. M. (1994). Verschillende coherentierelaties in verschillende teksttypen. In A. Maes, & P. van Hauwermeiren (Eds.), Perspectieven in taalbeheersingsonderzoek: Lezingen van het zesde VIOT-taalbeheersingscongres (pp. 130-143). ICG.
Vakpublicaties
Sanders, T. J. M. (1994). The classification of coherence relations and their linguistic markers: evidence from converging methodologies. Report for British Council/NWO. NWO.
Renkema, J., Sanders, T. J. M., Sanders, J., & van Wijk, C. (1994). Praktijkonderzoek naar tekstkwaliteit: een standaardvoorbeeld. Communicatie, 7(4), 13-22.
Populariserende publicaties
Sanders, T. J. M. (1994). 'Breng samenhang aan'. Schrijfadviezen en tekstbegriponderzoek. Onze Taal, 12, 300-302.
1993
Wetenschappelijke publicaties
Sanders, T. J. M., Spooren, W. P. M. S., & Noordman, L. (1993). Coherence relations in a cognitive theory of discourse representation. Cognitive Linguistics, 4(2), 93-133.
Sanders, T. J. M. (1993). Coherentie in tekstbegriptoetsing: Over tekstlinguïstiek, tekstbegrip en taalonderwijskunde. In P. van den Hoven, L. Lentz, J. Sturm, & F. Vonk (Eds.), Taal in onderwijs en organisatie: Een vlootschouw van onderzoek (pp. 161-167). CLC Publications.
Sanders, T. J. M. (1993). On the cognitive and text-analytical status of coherence relations. In O. Rambow (Ed.), Intentionality and Structure in Discourse relations: Proceedings of the Association for Computational Linguistics (pp. 114-118). Association for Computational Linguistics.
1992
Wetenschappelijke publicaties
Vakpublicaties
Spooren, W. P. M. S., & Sanders, T. J. M. (1992). Bereikt de rector de docent? Problemen met interne communicatie op scholen. OMOlogie, 24(1), 13-16.
1990
Vakpublicaties
Sanders, T. J. M. (1990). Tekststructuur als criterium voor tekstkwaliteit. In C. van Rees, & P. Mooren (Eds.), Makkelijk Lezen (pp. 71-87). Zwijssen.
1988
Populariserende publicaties
Sanders, T. J. M., & van Wijk, C. (1988). Tekstkwaliteit: van Spelling naar Tekststructuur. Onze Taal, 57, 142-143.
1987
Vakpublicaties
van Wijk, C., & Sanders, T. J. M. (1987). Linguïstische criteria voor tekstkwaliteit. Levende Talen, 426, 691-697.
1986
Populariserende publicaties
Smulders, P., & Sanders, T. J. M. (1986). VIOT-congres 1986. Onze Taal, 55, 135-136.
1985
Populariserende publicaties
Renkema, J., & Sanders, T. J. M. (1985). Wie u bent en wat u wilt. Onze Taal, 54, 44-45.