Merel van Witteloostuijn is onderzoeker en docent bij de afdeling Pedagogiek in Diverse Samenlevingen. In haar onderzoek richt ze zich op de ontwikkeling van taal en geletterdheid, met speciale aandacht voor neurodiversiteit (communicatieve stoornissen) en de omgeving (taalomgeving thuis en op school, meertaligheid). Ze is betrokken bij verschillende onderzoeksprojecten, waarin het gemeenschappelijke doel is om bij te dragen aan betere ondersteuning van kinderen met en zonder communicatieve stoornissen.
Merel presenteert regelmatig over haar werk op congressen voor professionals en ouders (TOS Congres 2024, TaalStaal 2024) en schreef onlangs een blog “Taalaanbod thuis bij peuters”. Ze vindt Open Science belangrijk: open data en analysescripts, open materialen, en preregistratie, en is daarom lid van de Open Science Community Utrecht. Naast haar onderzoek geeft Merel les in verschillende bachelor- en mastercursussen en begeleidt ze scripties en stages.
Als post-doc onderzoeker is Merel betrokken bij het project Children and Language Mixing (CALM; NWO Vici project toegekend aan prof. dr. Elma Blom). Binnen het project is ze co-promotor van twee PhD kandidaten. Veel meertaligen mixen talen door elkaar als ze praten. In dit project wil het onderzoeksteam achterhalen of kinderen moeite hebben met het leren van taal via gemixt taalaanbod, hoe en waarom kinderen zelf mixen en of taalmixen een andere rol speelt bij kinderen met en zonder taalontwikkelingsstoornis (TOS).
In 2024 heeft Merel in samenwerking met Sietske van Viersen een startersbeurs gekregen. Sommige kinderen met TOS hebben, naast problemen met gesproken taal, ook problemen met lees- en schrijfvaardigheid. Andere kinderen met TOS hebben deze problemen op het gebied van geletterdheid niet. Met behulp van de startersbeurs wil Merel gaan onderzoeken welke factoren bijdragen aan een succesvolle ontwikkeling van geletterdheid bij kinderen met TOS.
Achtergrond
Merel van Witteloostuijn studeerde aan de Universiteit Utrecht, waar ze haar bachelor en vervolgens research master Linguistics (cum laude) afrondde in 2013. In 2020 verdedigde Merel haar dissertatie getiteld "Examining the contribution of statistical learning to grammar and literacy acquisition: A study of Dutch children with and without dyslexia" aan de Universiteit van Amsterdam (onderdeel van NWO Vidi project prof. dr. Judith Rispens). Na haar promotieonderzoek werkte Merel als data-analist bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Sinds 2022 is Merel werkzaam als postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, waar ze nu werkzaam is als universitair docent.