Onderzoeksvragen betreffen:

  • de integratie van historische elementen in het wiskundeonderwijs (de ‘Reinvention Studies’, onder meer leidend tot de proefschriften van Van Amerom en Van Gulik-Gulikers) 
  • de professionalisering van wiskundedocenten (dit in samenhang met het Landelijk Expertisecentrum voor de Lerarenopleiding Wiskunde en Rekenen, ELWIeR) 
  • de verspreiding van wiskundige problemen en kennis via informele communicatie ('doorvertel-wiskunde')

Tevens begeleiding van wiskundedocenten uit havo/vwo die twee dagen per week onderzoek kunnen doen in het programma Leraar in Onderzoek (LIOn) van NWO-Exacte Wetenschappen.

Internationale lezingen (AMS-MAA Joint Conference 2007, ICME11 2008, BSHM-Gresham Lecture 2016), voor expert-conferenties (Oberwolfach 2006, 2007), co-chair van CERME thematic working group 12 (2009/11/13/15).

Jan van Maanen (*1953). Studie wiskunde (tot 1977), wiskundeleraar (tot 1992), (hoofd-)docent aan RUGroningen (tot 2006), hoogleraar in Utrecht (tot 2012).

Leeropdracht
Didactiek van het wiskundeonderwijs
Oratiedatum
21-03-2007