Publicaties

2020

Wetenschappelijke publicaties

van Gulik-Gulikers, I., Kruger, J. H. J., & van Maanen, J. A. (2020). Eighteenth century land surveying as a context for learning similar triangles and measurement. In M. Van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), National Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics: Teaching and Learning in the Context of Realistic Mathematics Education (1 ed., Vol. 1, pp. 235-261). (ICME-13 Monographs). Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-030-33824-4_13

2018

Wetenschappelijke publicaties

Jankvist, U., & van Maanen, J. A. (2018). History in mathematics education. In T. Dreyfus, M. Artigue, D. Potari, S. Prediger, & K. Ruthven (Eds.), Developing Research in Mathematics Education: Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe (pp. 239-253). Routledge.

2016

Wetenschappelijke publicaties

Dierdorp, A., Bakker, A., van Maanen, J. A., & Eijkelhof, H. M. C. (2016). Supporting students to develop concepts underlying sampling and to shuttle between contextual and statistical spheres. In D. Ben-Zvi, & K. Makar (Eds.), The Teaching and Learning of Statistics (pp. 37-48). Springer.

2015

Wetenschappelijke publicaties

van Maanen, J. A. (2015). Some leaves about a tree. In G. B. Huitema et al. (Ed.), Uitgelicht Henk Broer, Liber Amicorum Johan Bernouilli Institute.

2014

Wetenschappelijke publicaties

Krüger, J. H. J., & van Maanen, J. (2014). Evaluation and design of mathematics curricula: Lessons from three historical cases. In Proceedings of CERME 8, Antalya 2013 CERME. http://www.cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/wg12_papers.html
Dierdorp, A., Bakker, A., van Maanen, J., & Eijkelhof, H. (2014). Meaningful statistics in professional practices as a bridge between mathematics and science: an evaluation of a design research project. International Journal of STEM Education, 1(9), [9]. https://doi.org/10.1186/s40594-014-0009-1

2013

Wetenschappelijke publicaties

Dierdorp, A., Bakker, A., Eijkelhof, H. M. C., & van Maanen, J. A. (2013). Betekenisvolle statistiek in beroepspraktijken als brug tussen wiskunde en natuurwetenschappen: evaluatie van een ontwerponderzoek. Pedagogische Studiën, 90(2), 4-18.

2011

Wetenschappelijke publicaties

van Maanen, J. A. (2011). Een omstreden algoritme. In H. L. Bodlaender, & E. J. van Leeuwen (Eds.), Facetten van Jan - Liber Amicorum 2011 (pp. 38-51). Universiteit Utrecht, Departement Informatica.
Dierdorp, A., Bakker, A., Eijkelhof, H. M. C., & van Maanen, J. A. (2011). Authentic practices as contexts for learning to draw inferences beyond correlated data. Mathematical Thinking and Learning, 13, 132-151. https://doi.org/10.1080/10986065.2011.538294
Jankvist, U., Lawrence, S., Tzanakis, C., & van Maanen, J. A. (2011). Introduction to the papers of WG12: history in mathematics education. In M. Pytlak, T. Rowland, & E. Swoboda (Eds.), Proceedings of the Seventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 1636-1639). European Society for Research in Mathematics.

2010

Wetenschappelijke publicaties

Dierdorp, A., Bakker, A., van Maanen, J. A., & Eijkelhof, H. M. C. (2010). Educational versions of authentic practices as contexts to teach statistical modeling. In C. Reading (Ed.), Data and context in statistics education: Towards an evidence-based society. Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching Statistics International Statistical Institute. http://www.stat.auckland.ac.nz/~iase/publications.php

Vakpublicaties

van Maanen, J. A. (2010). Doorvertelwiskunde - een activiteit die integreert. Nieuwe Wiskrant, 30(1), 7-12.
van Maanen, J. A. (2010). Johan Jacob Ferguson, een jongen van Jan de Witt. In F. Blaakmeer (Ed.), RECHTEVENREDIG. Liber Amicorum voor Bert Boon (pp. 127-144). Bert Boon.
van Maanen, J. A. (2010). Wo ist das Gewicht in Ruhe? Ein historisches Beispiel zum Wert des analytischen Kalküls. Mathematik lehren, 159, 60-62.

2009

Wetenschappelijke publicaties

van Maanen, J. A. (2009). Maths for All. In Proceedings of Third National Conference on Research in Mathematics Education. 'Mathematics for All' - Extending Mathematical Capacity (pp. 53-66). St. Patrick's College.
Furinghetti, F., Dorier, J-L., Jankvist, U., van Maanen, J. A., & Tzanakis, C. (2009). Theory and research of the role of history in mathematics education. Journal Title.
van Maanen, J. A. (2009). 1695 Bernoulli: een topper uit Zwitserland. Magazine 395, 395, 16-17.
van Maanen, J. A., & Vanpaemel, G. (2009). Migratie patronen van wiskundigen in de Lage Landen 1550-1650. Een voorlopige schets. Scientiarum Historia, 32(1-2), 75-98.
Furinghetti, F., Dorier, J-L., Jankvist, U., van Maanen, J. A., & Tzanakis, C. (2009). Introduction: Theory and research on the role of history in mathematics education. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne, & F. Azarello (Eds.), Proceedings of CERME 6: Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2679-2681). CERME Editions INRP actes électroniques. http://www.inrp.fr/editions/editions-electroniques/cerme6

Vakpublicaties

van Maanen, J. A., & Vermunt, J. D. (2009). De excentrische expertise van ELWIeR. In R. Keijzer, & V. Jonker (Eds.), Over de muurtjes heen kijken – Expertisecentrum Lerarenopleidingen Wiskunde en Rekenen (pp. 5-11). Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht.

Overige resultaten

Dierdorp, A., Bakker, A., Eijkelhof, H. M. C., & van Maanen, J. A. (2009). Authentic practices as contexts for learning to draw conclusions from correlated data. Poster session presented at ESERA 2009 conference, Istanbul, Turkey.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/40595/Dudoc%2520proposal%25202009%2520Adri%2520Dierdorp.pdf?sequence=1

2008

Wetenschappelijke publicaties

Doorman, L. M., & van Maanen, J. A. (2008). A historical perspective on teaching and learning calculus. Australian Senior Mathematics Journal, 22(2), 4-14. https://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/7125.pdf

2007

Vakpublicaties

van Maanen, J. A. (2007). De koeiennon. Hoe rekenen en wiskunde te leren, en van wie? Nieuwe Wiskrant, 26(3), 4-13.
van Maanen, J. A. (2007). Speurwerk naar de driehonderdjarige Euler. Euclides, 82(6), 208-209.

Overige resultaten

van Maanen, J. A. (2007). Professional development through historical research in mathematics. Oberwolfach Reports, 4(4), 3096-3097.

2006

Wetenschappelijke publicaties

van Maanen, J. A. (2006). John Pell (1611-1685): mathematical utopian. Metascience, 15, 217-224.
Furinghetti, F., Jahnke, H. N., & van Maanen, J. A. (2006). Mini-Workshop on Studying Original Sources in Mathematics Education. Introduction by the Organisers. Oberwolfach Reports, 3(2), 1285-1288.

Vakpublicaties

Grootendorst, A., & van Maanen, J. A. (2006). 'Enkele aspecten van de wiskunde in de Griekse Oudheid'. In M. Keestra (Ed.), Een cultuurgeschiedenis van wiskunde (pp. 47-79). Uitgeverij Nieuwezijds.
van Maanen, J. A. (2006). "Diagrams and mathematical reasoning: some points, lines and figures'. BSHM Bulletin, 21(2), 97-101.
van Maanen, J. A. (2006). 'Sprongen in het diepe en passen op de plaats - wiskunde in de 18de eeuw. In M. Keestra (Ed.), Een cultuurgeschiedenis van wiskunde (pp. 127-149). Uitgeverij Nieuwezijds.

Overige resultaten

van Maanen, J. A. (2006). Original Sources: some educational practice. Oberwolfach Reports, 3(2), 1315-1316.