Publicaties
2019
Wetenschappelijke publicaties
Prins, G. T., & Eijkelhof, H. M. C. (2019). Closing the gap between teaching practice and educational research: Science Teachers with a PhD degree conducting practice-oriented research in school context.. Poster session presented at ESERA, Bologna, Italy.
2018
Wetenschappelijke publicaties
T. van der Veen, J., Meulenbroeks, R. F. G., & Eijkelhof, H. M. C. (2018). Engineers in the physics classroom: Helping engineers become physics teachers. 1353-1360. Paper presented at SEFI Societe Europeenne pour la formation des Ingenieurs, Kopenhagen, Denmark.
Antwi, V., Savelsbergh, E. R., & Eijkelhof, H. M. C. (2018).
Understanding kinematics graphs using MBL tools, simulations and graph samples in an interactive engagement context in a Ghanaian university. In D. Sokolowska (Ed.),
Research-based proposals for improving physics teaching and learning – focus on laboratory work (pp. 8-16). Kraków: Faculty of Physics, Astronomy and Applied Computer Science, Jagiellonian University..
http://www.girep2016.confer.uj.edu.pl/docs/GIREP_2016_Proceedings.pdf Meulenbroeks, R. F. G., T. van der Veen, J.
, & Eijkelhof, H. M. C. (2018).
Helping engineers become good physics teachers: A new program in the Netherlands eases the time commitment for mid-career scientists who want to make the switch to high school teaching. Physics Today.
https://doi.org/10.1063/PT.6.5.20180713a Michels, B. I., & Eijkelhof, H. M. C. (2018).
High-school students engaging with researchers within a pre-university programme: Motivations and experiences.
Research for All,
2(1), 43-61.
https://doi.org/10.18546/RFA.02.1.05 Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Savelsbergh, E. R. (2018). Klimaatverandering: een uitdaging voor het onderwijs?. WND conferentie 2018.
Woldhuis, E., Ottevanger, W., & Eijkelhof, H. M. C. (2018). Risico en veiligheid: een karakteristieke denkwijze. NVOX, 43(4), 188-189.
2017
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C., Boerwinkel, D. J., Ottevanger, W., & ten Asbroek, E. E. M. (2017). Oorzaak en gevolg: Een karakteristieke denkwijze. NVOX, 42(1), 16-17.
Eijkelhof, H. M. C. (2017). Samenhang HBO en WO. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Eijkelhof, H. M. C. (2017). Samenhang wiskunde, scheikunde, biologie en techniek. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek Natuurkundedidactiek Eburon.
Doorman, L. M., & Eijkelhof, H. M. C. (2017). Grafieken en samenhang tussen de bètavakken. Euclides, 92(4), 37-39.
2016
Wetenschappelijke publicaties
Dierdorp, A., Bakker, A., van Maanen, J. A., & Eijkelhof, H. M. C. (2016). Supporting students to develop concepts underlying sampling and to shuttle between contextual and statistical spheres. In D. Ben-Zvi, & K. Makar (Eds.), The Teaching and Learning of Statistics (pp. 37-48). Springer.
2015
Wetenschappelijke publicaties
Michels, B. I., & Eijkelhof, H. M. C. (2015). Professional development of teachers by developing, testing and teaching curriculum materials of an interdisciplinary STEM-course (NLT) for senior high school. In K. Maass, G. Törner, E. Schäfer, & K. Reitz-Koncebovski (Eds.), Conference Proceedings Educating the educators: international approaches to scaling-up professional development in mathematics and science education (pp. 228-233). WTM – Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien.
2014
Wetenschappelijke publicaties
Veldkamp, A., van der Zande, P., Eijkelhof, H., & Knippels, M-C. (2014). In search of a biology-specific pedagogy for initial teacher education in the 21st century. In Proceedings 10th conference of European Researchers in Biology (ERIDOB) (pp. 78). Technion Institute.
Dierdorp, A., Bakker, A., van Maanen, J., & Eijkelhof, H. (2014).
Meaningful statistics in professional practices as a bridge between mathematics and science: an evaluation of a design research project.
International Journal of STEM Education,
1(9), [9].
https://doi.org/10.1186/s40594-014-0009-1 Vakpublicaties
Ottevanger, W., Kuiper, W., & Eijkelhof, H. (2014). Een kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw. Terugkoppeling, 23(2), 10-13.
Ottevanger, W., Oorschot, F., Spek, F. W.
, Boerwinkel, D-J., Eijkelhof, H., Vries, M. D., Hoeven, M. V. D.
, & Kuiper, W. (2014).
Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw vo: Een richtinggevend leerplankader. SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling).
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/306259/kennisbasis_natuurwetenschappen_en_technologie_voor_de_onderbouw_vo.pdf?sequence=1Overige resultaten
Veldkamp, A., van der Zande, P., Eijkelhof, H., & Knippels, M-C. (2014). In search of a biology-specific pedagogy for inititial teacher education in the 21st century. Poster session presented at Eridob Conference, Haifa, Israel.
2013
Wetenschappelijke publicaties
Dierdorp, A., Bakker, A., Eijkelhof, H. M. C., & van Maanen, J. A. (2013). Betekenisvolle statistiek in beroepspraktijken als brug tussen wiskunde en natuurwetenschappen: evaluatie van een ontwerponderzoek. Pedagogische Studiën, 90(2), 4-18.
Overige resultaten
Eijkelhof, H. M. C. (2013). Opzet, resultaten en implicaties van het PISA-toetsprogramma op het gebied van natuurwetenschappen. Stichting Werkgroep Natuurkunde-Didaktiek (WND).
2011
Wetenschappelijke publicaties
Dierdorp, A., Bakker, A., Eijkelhof, H. M. C., & van Maanen, J. A. (2011).
Authentic practices as contexts for learning to draw inferences beyond correlated data.
Mathematical Thinking and Learning,
13, 132-151.
https://doi.org/10.1080/10986065.2011.538294 2009
Wetenschappelijke publicaties
Emmett, K., Klaassen, K., & Eijkelhof, H. (2009).
Introducing mechanics: II. Towards a justified choice between alternative theories of motion.
Physics Education,
44(5), 492-498.
https://doi.org/10.1088/0031-9120/44/5/007 2008
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. (2008). Perspectieven met NLT. Euclides, 82(8), 298-299.
Overige resultaten
Osborne, J. P., Dillon, J., Eijkelhof, H., Schreiner, C., & Millar, R. P. (2008). Science Education in Europe: A Strategy for the Future?. Paper presented at ESERA 2007, Malmo, Sweden.
2006
Wetenschappelijke publicaties
Geraedts, C. L., Boersma, K. T., & Eijkelhof, H. M. C. (2006). Towards Coherent Science and Technology Education. Journal of Curriculum Studies, 38(3), 307-325.
2005
Wetenschappelijke publicaties
Boersma, K. T., Goedhart, M., de Jong, O., & Eijkelhof, H. (2005). Research and the quality of science education. Springer.
2004
Wetenschappelijke publicaties
Boersma, K. T., Eijkelhof, H. M. C., Lijnse, P. L., & Pilot, A. (2004). Benchmarks voor samenhangend betaonderwijs. Notitie voor AXIS/Platform Deltaplan Beta-Techniek. Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
2003
Vakpublicaties
van Engelen, M., Boersma, K. T., & Eijkelhof, H. M. C. (2003). SONaTe in het buitenland. Voorbeelden samenhangend onderwijs natuur en techniek. Stichting AXIS.
2002
Vakpublicaties
Zegers, G. E., Boersma, K. T., Wijers, M., Pilot, A., & Eijkelhof, H. M. C. (2002). SONaTe in het studiehuis. Onderzoek naar good practice op het gebied van Samenhangend Onderwijs in Natuur en Techniek in de Tweede Fase. NVOX, 27(9), 462-465.
Geraedts, C. L., Boersma, K. T., & Eijkelhof, H. M. C. (2002). Samenhangend onderwijs in de exacte vakken van de basisvorming. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 68(4), 136-139.
Zegers, G. E., Boersma, K. T., Wijers, M. M., Pilot, A., & Eijkelhof, H. M. C. (2002). Samenhangend onderwijs groeit in het Studiehuis. NVOX, 27(9), 462-465.
Eijkelhof, H. M. C. (2002). Natuurkunde in het voortgezet onderwijs bedreigd. FOM expres, 15(6), 1-2.
Populariserende publicaties
Eijkelhof, H. M. C. (2002). Leerling wordt beperkt in keuze voor bètavakken. Het Financieele Dagblad, 6-6.
2001
Wetenschappelijke publicaties
2000
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Kapteijn, M. (2000). ANW: A new course on public understanding of science for senior general secondary education. In R. T. Cross, & P. J. Fensham (Eds.), Science and The Citizen. For Educators and the public (pp. 189-199). Arena Publications.
Eijkelhof, H. M. C. (2000). Bouwstenen voor een nieuw examenprogramma natuurkunde havo/vwo. In K. T. Boersma (Ed.), Naar vernieuwing van de examenprogramma' s havo en vwo (pp. 51-62). Stichting Leerplanontwikkeling.
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C. (2000). Een vergelijking tussen het schoolvak Algemene Natuurwetenschappen en de Engelse science curricula. In Bronnenboek Algemene Natuurwetenschappen Samsom.
Eijkelhof, H. M. C. (2000). Bouwstenen voor een nieuw examenprogramma natuurkunde havo/vwo. In K. T. Boersma (Ed.), Naar vernieuwing van de examenprogramma's havo en vwo Stichting Leerplanontwikkeling.
Eijkelhof, H. M. C. (2000). Vakkenintegratie natuurwetenschappen in de eerste fase van het voortgezet onderwijs. Meso Magazine. Tijdschrift voor schoolorganisatie en onderwijsmanagement, 20(114), 2-8.
1997
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1997). Research in Science Education in Europe: Current Issues and Themes. Physics Education, 32(2), 133.
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., Genseberger, R. J., de Jong, O., & Veldkamp, A. (1997). Ervaringen met experimenteel lesmateriaal voor het vak Algemene Natuurwetenschappen. Tijdschrift voor Didactiek der Betawetenschappen, 14(2), 110-127.
1996
Wetenschappelijke publicaties
Franssen, H. A. M., Eijkelhof, H. M. C., Houtveen, A. A. M., & Duijmelink, H. A. J. P. (1996). Techniek in de basisvorming. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
1995
Wetenschappelijke publicaties
Franssen, H. A. M., Eijkelhof, H. M. C., Houtveen, A. A. M., & Duijmelink, H. A. J. P. (1995). Technology as a school subject in junior secondary schools in the Netherlands. ISOR afd. Onderwijsonderzoek.
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., Kortland, J., & Lijnse, P. L. (1995). STS through physics and environmental education in The Netherlands. In R. E. Yager (Ed.), Science/Technology/Society as Reform in Science Education (pp. 249-260). Suny Press.
1994
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1994). Toward a research base for teaching ionizing radiation in a risk perspective. In J. Solomon, & G. Aikenhead (Eds.), STS Education. International perspectives on reform (pp. 205-215). Teachers College Press.
1992
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Lijnse, P. L. (1992). Experiences with research and development to improve STS-education on radioactivity and ionizing radiation. In R. E. Yager (Ed.), The status of science-technology-society reform efforts around the world, ICASE-Yearbook 1992 (pp. 47-55). ICASE.
1990
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1990). Nuclear literacy and science education. Australian Science Teachers Journal , 36(4), 40-45.
Millar, R., Klaassen, K., & Eijkelhof, H. M. C. (1990). Teaching about radioactivity and ionizing radiation: an alternative approach. Physics Education, 25, 338-342.
Lijnse, P. L., Kortland, J., Eijkelhof, H. M. C., van Genderen, D., & Hooymayers, H. P. (1990). A thematic physics curriculum: A balance between contradictory curriculum forces. Science Education, 74(1), 95-103.
Eijkelhof, H. M. C. (1990). Radiation and Risk in Physics Education. (The CD-ß Series on Reserach in Education; Vol. 2). CDß-Press.
Lijnse, P. L.
, Eijkelhof, H. M. C., Klaassen, C. W. J. M., & Scholte, R. L. J. (1990).
Pupils' and mass-media ideas about radioactivity.
International Journal of Science Education,
12(1), 67-78.
https://doi.org/10.1080/09500699001201061989
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., & van der Veen, K. (1989). Werken met contexten in het natuurkundeonderwijs. NIB.
1988
Wetenschappelijke publicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Lijnse, P. (1988). The role of research and development to improve STS education: experiences from the PLON-project. International Journal of Science Education, 10(4), 464-474.
Eijkelhof, H. M. C., & Kortland, J. (1988). Broadening the aims of physics education. In P. Fensham (Ed.), Development and Dilemmas in Science Education (pp. 282-305). Falmer Press.
Eijkelhof, H. M. C., & Millar, R. (1988). Reading about Chernobyl: the public understanding of radiation and radioactivity. School Science Review, 70(251), 35-41.
1987
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Kortland, J. (1987). Physics in its personal, social, and scientific context. Bulletin of Science, Technology and Society, 7(1/2), 125-136.
1986
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1986). Dealing with acceptable risk in science education: The case of Ionizing radiation. In M. J. Frazer, & A. Kornhauser (Eds.), Ethics and Social Responsibility in Science Education (pp. 189-199). Pergamon Press.
1985
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1985). Ethics in the classroom: goals and experiences. In D. Gosling, & B. Musschenga (Eds.), Science Education and Ethical Values (pp. 68-78). WCC Publications.
Eijkelhof, H. M. C., & Kortland, K. (1985). The context of physics education. In World Trends in Science and Technology Education (pp. 79-81). Trent Polytechnic.
1984
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., & Swager, J. (1984). Physics in Society. In E. J. Wenham (Ed.), New Trends in Physics Education (Vol. 4, pp. 351-359). UNESCO.
1978
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C., Boeker, E., Raat, J., & Wijnbeek, N. (1978). Natuurkunde in de samenleving. VU-Boekhandel/Uitgeverij.
Eijkelhof, H. M. C. (1978). Natuurkunde en maatschappij op de middelbare school. Wetenschap en Samenleving, (mei/juni), 50-52.
1977
Vakpublicaties
Eijkelhof, H. M. C. (1977). Natuurkunde in de samenleving. Vernieuwing van Opvoeding, Onderwijs en Maatschappij, 35, 8-10.