Dr. Bodine Romijn

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer F205
3584 CS Utrecht

Dr. Bodine Romijn

Universitair docent
Pedagogiek in Diverse Samenlevingen
030 253 2129
b.r.romijn@uu.nl

Publicaties

2024

Wetenschappelijke publicaties

Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ., Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2024). Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2023. Sardes.
Singer, E., & Romijn, B. (2024). The Netherlands – ECEC Workforce Profile: Early childhood workforce profiles across Europe. 33 country reports with key contextual data. SEEPRO.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436730/NL_Workforce.pdf?sequence=1

2023

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P., Romijn, B., Jepma, IJ., Muller, P., & Leseman, P. (2023). Verschillen in kwaliteit: Een typologische verkenning van de kinderdagopvang en buitenschoolse opvang: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436156/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Leseman_2023_Verschillen_in_kwaliteit_Een_typologische_verkenning_van_de_kinderdagopvang_en_buitenschoolse_opvang.pdf?sequence=1
Slot, P., Romijn, B., Jepma, IJ., Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023). Knelpunten, werkbeleving en de gevolgen van COVID-19 in de kinderopvangsector. Trendanalyses in de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. Gecombineerde gegevens metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432411/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Knelpunten_werkbeleving_en_de_gevolgen_van_COVID-19_in_de_kinderopvangsector.pdf?sequence=1
Romijn, B., Slot, P., Jepma, IJ., Muller, P., Breedeveld, M., & Leseman, P. (2023). Kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang: De kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang in beeld: Gecombineerde metingen 2017-2022. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432413/Romijn_Slot_Jepma_Muller_Breedeveld_Leseman_2023_Kwaliteit_van_de_Nederlandse_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017-2022.pdf?sequence=1
Slot, P., Romijn, B., Muller, P., Jepma, IJ., & Leseman, P. (2023). Verschillen in kwaliteit tussen gastouders. Een typologische verkenning: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432631/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Leseman_2023_Verschillen_tussen_gastouders_Een_typologische_verkenning.pdf?sequence=1
Romijn, B., Slot, P., & Leseman, P. (2023). Organization hybridity in the Dutch early childhood education and care system: Organization logic in relation to quality and inclusion. International Journal of Educational Research, 119, Article 102180. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102180

Vakpublicaties

Broekhuizen, M., Romijn, B., van Look, K., & van der Meer, T. (Eds.) (2023). Utrechts Kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind: Vierde editie. (4 ed.).
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/432409/1693983796UKK_-_Brochure_HR_-_Digitaal_juni_2023.pdf?sequence=1

2021

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P., Romijn, B., Jepma, IJ., Muller, P., & Leseman, P. (2021). Meten van kwaliteit in de kinderopvang: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415460/Slot_Romijn_Jepma_Muller_Leseman_2021_Meten_van_kwaliteit_in_de_kinderopvang_Gecombineerde_metingen_2017_2019.pdf?sequence=1
Romijn, B. R. (2021). Cultural Inclusion in Early Childhood and Primary Education: Intercultural Professional Development to Support the Integration of Immigrant and Minority Families. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Universiteit Utrecht]. Utrecht University. https://doi.org/10.33540/827

Vakpublicaties

Leseman, P. P. M., Romijn, B. R., & Slot, P. L. (2021). Culturele diversiteit en de omgang met ouders. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 1, 40-43.

2020

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P. L., Romijn, B. R., Muller, P., & Leseman, P. P. M. (2020). Krijgt elk kind dezelfde kwaliteit kinderopvang? Verschillen naar regio, stedelijkheidsgraad, uurprijs en de opvang van doelgroepkinderen: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415344/Slot_Romijn_Muller_Leseman_2020_Krijgt_elk_kind_dezelfde_kwaliteit_kinderopvang_Verschillen_naar_regio_stedelijkheidsgraad_uurprijs_en_de_opvang_van_doelgroepkinderen.pdf?sequence=1
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P., Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020). Kwaliteit van de babyopvang in Nederland: Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415343/Slot_Jepma_Muller_Romijn_Bekkering_Leseman_2020_Kwaliteit_van_de_babyopvang_in_Nederland_Gecombineerde_metingen_2017_2019.pdf?sequence=1
Romijn, B. R., Slot, P. L., & Leseman, P. P. M. (2020). Increasing teachers’ intercultural competences in teacher preparation programs and through professional development: A review. Teaching and Teacher Education, 98(2), Article 103236. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103236
Romijn, B. R., Slot, P. L., Leseman, P. P. M., & Pagani, V. (2020). Teachers’ self-efficacy and intercultural classroom practices in diverse classroom contexts: A cross-national comparison. International Journal of Intercultural Relations, 79, 58-70. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2020.08.001

Vakpublicaties

Romijn, B. R., Slot, P. L., Muller, P. H. A. M., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2020). Kwaliteit van de baby opvang onder de loep. Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang, 6, 41-42.

2019

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P. L., Romijn, B. R., & Nata, G. (2019). A Virtual Learning Environment model of professional development aimed at enhancing diversity and inclusiveness. EU ISOTIS Project.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415345/Slot_Romijn_Nata_2019_D5.4_A_Virtual_Learning_Environment_model_of_professional_development_aimed_at_enhancing_diversity_and_inclusiveness.pdf?sequence=1
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P., Romijn, B. R., Bekkering, C. I. V., & Leseman, P. P. M. (2019). Ontwikkelingen in de kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang. Gecombineerde metingen 2017-2019. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415342/SLOT_J_3.PDF?sequence=1

2018

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P. L., Romijn, B. R., Cadima, J., Nata, G., & Wyslowska, O. (2018). Internet survey among staff working in formal and informal (education) sectors in ten European countries. EU ISOTIS Project.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/383253/ISOTIS_D5.3_Internet_survey_among_staff_ESummary.pdf?sequence=1
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P., Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2018). Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Gecombineerde metingen 2017-2018. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/383252/LKK_rapport_meting_2018.pdf?sequence=1

2017

Wetenschappelijke publicaties

Slot, P. L., Romijn, B. R., & Wyslowska, O. (2017). Inventory and analysis of professional development and models related to diversity and inclusiveness . ISOTIS.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/415251/Slot_Romijn_Wyslowska_2017_D5.2_Inventory_and_analysis_of_professional_development_and_models_related_to_inclusiveness.pdf?sequence=1
Slot, P. L., Jepma, IJ., Muller, P., Romijn, B. R., & Leseman, P. P. M. (2017). Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang: Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang Meting 2017. Sardes.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/360591/kinderopvang.pdf?sequence=1
Slot, P. L., Halba, B., & Romijn, B. R. (2017). The role of professionals in promoting diversity and inclusiveness. EU ISOTIS Project.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/356986/ISOTIS.pdf?sequence=1