drs. A.H. (Ad) Mooldijk
A.H.Mooldijk@uu.nl
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37


Strategische thema's / focusgebieden
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
Curriculum vitae
  • 2014 - heden: coördinatie Ioniserende Stralen Practicum (ISP)
  • 1999 - heden: docent/ontwikkelaar bij FIsme met als aandachtsgebied ict.
  • 2009 - heden: lerarenopleider bij Centrum voor Onderwijs en Leren.
  • 1980 - 2009: docent natuurkunde, nlt, anw , informatiekunde (en wiskunde).
  • 1994 - 1995: UvA: nascholing en handleidingen bij gebruik van ict in het beta-onderwijs
  • 1987 - 1988: UvA: nascholing voor gebruik van ict in het onderwijs.
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
Alle publicaties
  2017 - Vakpublicaties
Kortland, J., Mooldijk, A.H. & Poorthuis, H. (2017). Handboek natuurkundedidactiek. (402 p.). Amsterdam: Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A.E., Mooldijk, A.H. & Duifhuis, Peter (2017). Natuurkundeboeken voor Suriname - een succesvol initiatief. NVOX, 42 (5), (pp. 276-278) (3 p.).
Kortland, J., Mooldijk, A.H., Poorthuis, H. & Prins, G.T. (2017). Natuurkunde-Scheikunde op de lerarenopleiding. In G. Geerdink & I. Pauw (Eds.), Kennisbasis lerarenopleiders - Katern 3: Inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen (pp. 263-269). Eindhoven: VELON.
  2015 - Wetenschappelijke publicaties
Mooldijk, A.H. (01-12-2015). Veren beter bekeken. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 81 (12), (pp. 444 - 446) (3 p.).
  2015 - Populariserende publicaties
Mooldijk, Ad & Vonk, Ron (20-01-2015). Succesvolle pilot Natuurkunde Olympiade junior. NVOX, 40 (1), (pp. 40-42) (3 p.).
  2013 - Wetenschappelijke publicaties
Swan, M., Pead, D., Doorman, L.M. & Mooldijk, A.H. (2013). Designing and using professional development resources for inquiry based learning. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 45 (7), (pp. 945-957) (13 p.).
  2012 - Vakpublicaties
Doorman, L.M., van der Kooij, H. & Mooldijk, A.H. (2012). Denkactiviteiten, onderzoekend leren en de rol van de docent. Nieuwe Wiskrant, 31 (4), (pp. 9-12) (4 p.).
  2012 - Populariserende publicaties
Mooldijk, A.H. (01-06-2012). Een onderzoekende houding begint bij de docent. NVOX, (pp. 264-265) (2 p.).
  2008 - Vakpublicaties
Mooldijk, A.H. & Sonneveld, W. (11-09-2008). Coherent education in mathematics and physics: The theme of proportionality in mathematics and physics. In N. Valadines (Eds.), Trend in Science and Mathematics Education (TiSME) (pp. 43-50) (8 p.). Cyprus: Cassoulides, Science and Mathematics Education Conference.
  2006 - Wetenschappelijke publicaties
Mooldijk, A.H., van der Valk, A.E. & Wooning, J.M. (2006). Top Angle and the Maximum Speed of Falling Cones. International Journal of Science Education, 17 (3), (pp. 149-158) (10 p.).
  2006 - Vakpublicaties
Mooldijk, A.H. & van der Kooij, H. (2006). Betaleerlingen ontdekken samenhang. Van twaalf tot achttien (3), (pp. 16-17) (2 p.).
Lichtenegger, I., Mooldijk, A.H. & Sonneveld, W. (2006). Biertje?. NVOX, 31 (10), (pp. 482-485) (4 p.).
Mooldijk, A.H., Niekus, N., Sonneveld, W. & Hooyman, K. (2006). SaLVO, verbanden en chips. NVOX, 31 (6), (pp. 303-305) (3 p.).
Mooldijk, A.H. & Lichtenegger, I. (2006). Samenhang betavakken komt niet vanzelf. Didactief, 36 (8), (pp. 30-31) (2 p.).
  2005 - Vakpublicaties
Mooldijk, A.H. & Lichtenegger, I. (2005). Evenredigheden en machtsverbanden bij wis- en natuurkunde. NVOX, 30 (2), (pp. 76-78) (3 p.).
Mooldijk, A.H. (2005). Hysterese in een gloeilamp. NVOX, 30 (4), (pp. 169-171) (3 p.).
  2004 - Wetenschappelijke publicaties
van der Valk, T., Mooldijk, A.H. & Wooning, J.M. (2004). Guiding in-service teachers in inquiry learning: the falling paper cones case. In M. Michelini (Eds.), Quality development in teacher education and training. GIREP book of selected contributions (pp. 220-225) (8 p.). Udine, Italy: Forum, Second International GIREP Seminar 2003.
  2004 - Vakpublicaties
Mooldijk, A.H. & van Heusden, H.E. (2004). Actief leren door leerlingen met behulp van ICT. NVOX, 4, (pp. 195-196) (2 p.).
  2003 - Wetenschappelijke publicaties
Zegers, G.E., Boersma, K.T., Genseberger, R.J., Jambroes-Willebrand, A.G., van der Kooij, H., Mooldijk, A.H. & Eijkelhof, H.M.C. (2003). Een basis voor SONaTe. Voorbeelden van inhoudelijke samenhang tussen de natuurwetenschappelijke vakken en wiskunde in de tweede fase havo/vwo. Delft: Stichting AXIS.
  2003 - Populariserende publicaties
Zegers, G.E., Mooldijk, A.H. & Eijkelhof, H.M.C. (2003). Wiskunde en de Natuurwetenschappen staan samen sterk. Nieuwe Wiskrant, 22 (3), (pp. 11-13) (3 p.).
  2002 - Vakpublicaties
Doorman, L.M. & Mooldijk, A.H. (2002). Een discussie op internet. Nieuwe Wiskrant, 22 (1), (pp. 20-24) (5 p.).
Westra, R.H.V., Savelsbergh, E.R., Kortland, J., Mooldijk, A.H. & Prins, G. (2002). Leren door zelf modelleren: constructief en uitdagend onderwijs. NVOX, 27 (7), (pp. 331-335) (5 p.).
  2000 - Wetenschappelijke publicaties
Mooldijk, A.H. & Savelsbergh, E.R. (2000). An exemple of the integration of modelling into the curriculum: a falling cone. Proceedings of the GIREP Conference
Savelsbergh, E.R. & Mooldijk, A.H. (2000). Progressive computer-supported modelling as a learner activity: a tool for understanding. Progressive computer-supported modelling as a learner activity: a tool for understanding
^ naar boven
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
  • coördinatie bachelor-onderwijs op het gebied van (bèta-) educatie
  • Professionele LeerGemeenschap Interdisciplinariteit



Cursussen

  • educatieve minor - algemeen en vakdidactiek
  • Orientatie op de Onderwijs Praktijk
  • vakdidactiek eerste graads lerarenopleiding
  • Algemene didactiek eerste graads lerarenopleiding
  • Nascholing docenten natuurkunde v.o.
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
Nevenfuncties
Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
Volledige naam
drs. A.H. Mooldijk Contactgegevens
Buys Ballotgebouw

Princetonplein 5
Kamer 369
3584 CC  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 1181
Telefoonnummer afdeling 030 253 1179
Aanwezigheid
Ma Di Wo Do Vr
Ochtend
Middag

ma t/m vr 9:00h - 17:00h

Gegenereerd op 2017-06-29 14:42:37
Laatst bijgewerkt op 28-06-2015