Drs. A.H. (Ad) Mooldijk

Buys Ballotgebouw
Princetonplein 5
3584 CC Utrecht

Drs. A.H. (Ad) Mooldijk

Universitair docent
Science Education
a.h.mooldijk@uu.nl

Publicaties

2021

Vakpublicaties

van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 4 voor MULO 4: Editie speciaal voor Surname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 3 voor MULO 3: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 2 voor MULO 2: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.
van der Valk, T., Mooldijk, A., & Oldenstam, J. (2021). Natuurkunde voor nu en straks Boek 1 voor MULO 1: Editie speciaal voor Suriname samengesteld.

2020

Vakpublicaties

Poorhuis, H., Kortland, K., & Mooldijk, A. (2020). Praktijkboek natuurkundedidactiek: Natuurkundelessen ontwerpen. https://natuurkundelessen-ontwerpen.nl/
van der Valk, T., & Mooldijk, A. (2020). Proeven met een VacuVin-pompje. NVOX, 2020(2), 102-103. https://www.nvon.nl/nvox/proeven-met-een-vacuvin-pompje
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 4. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 3. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Proevenboek mulo deel 2 hoofdstuk 6 - 8. NVON.
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2020). Lestrolleys natuurkunde voor Suriname: Een activiteit van de NVON werkgroep Suriname. NVOX, 45(1), 48-49.

2019

Vakpublicaties

van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2019). Proevenboek mulo deel 2 H1-H5. (Proevenboek Mulo). NVON. https://www.nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2019). Proevenboek mulo Deel 1 H9 - H14. (Proevenboek Mulo). NVON. https://www.nvon.nl/leswerk/proevenboek-mulo
Mooldijk, A. H., & van der Laan, E. (2019). De natuurkunde olympiade digitaal. NVOX, 2019(1), 8-9. https://www.nvon.nl/nvox/de-natuurkunde-olympiade-digitaal
Mooldijk, A. H. (2019). Omvallende melkpakken. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 85(12), 55-57.
Meulenbroeks, R. F. G., & Mooldijk, A. H. (2019). Een dagje stralen op school. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 85(12), 32-34.

2018

Vakpublicaties

Meertens, S., & Mooldijk, A. H. (2018). Steeds dezelfde vaardigheden. NVOX, 34(3), 156-157.
Mooldijk, A. H., & Borkus, R. H. S. (2018). Fata morgana II: Rekenen aan een gebogen lichtstraal. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 84(7), 277-278.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. J. (2018). Proevenboek op de NVON-site: steun voor natuurkundeonderwijs in Suriname. NVOX, 43(5), 240 - 241. https://nvon.nl/nvox/proevenboek-op-de-nvon-site

2017

Vakpublicaties

Mooldijk, A. H. (2017). Professionele Leergemeenschap Tussenrapportage 2017. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/396370/PLG2013_18_Tussenrapportage_september_2016_2017.pdf?sequence=1
Hooyman, K., & Mooldijk, A. H. (2017). De rekenposter verbindt: Rekenen helpt bij wiskunde, science en economie. NVOX, 42(9), 492-493.
Mooldijk, A. H. (2017). 4.2.7 Deeltjesfysica. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 218-229). (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Mooldijk, A. H., & Pols, F. (2017). 4.2.5 Technische automatisering. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 206-211). (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Mooldijk, A. H., T. van der Veen, J., & Snelder, M. (2017). 4.2.4 Elektriciteit en magnetisme. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 198-206). (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Mooldijk, A. H. (2017). 4.2.1 Mechanica. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 166-177). (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Mooldijk, A. H. (2017). 3.5.3 Concept maps. In K. Kortland, A. Mooldijk, & H. Poorthuis (Eds.), Handboek natuurkundedidactiek (pp. 149-154). (Epsilon uitgaven; Vol. 88). Epsilon Uitgaven.
Kortland, J., Mooldijk, A. H., Poorthuis, H., & Prins, G. T. (2017). Natuurkunde-Scheikunde op de lerarenopleiding. In G. Geerdink, & I. P. (Eds.), Kennisbasis lerarenopleiders - Katern 3: Inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen (pp. 263-269). VELON.
Kortland, J., Mooldijk, A. H., & Poorthuis, H. (Eds.) (2017). Handboek natuurkundedidactiek. (1 ed.) Epsilon Uitgaven.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. (2017). Natuurkundeboeken voor Suriname: een succesvol initiatief. NVOX, 42(5), 276-278.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., Duifhuis, P., Oldenstam, J., Pancham, A., & Gravenberch, F. (2017). NiNaS Adviezen aan MinOWC. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348970/NiNaS_Adviezen_MinOWC.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., Duifhuis, P., & Gravenberch, F. (2017). NiNaS Adviezen aan IOL. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348969/NiNaS_Advies_IOL.pdf?sequence=1
van der Valk, A. E., & Mooldijk, A. H. (2017). Eindrapportage NiNaS project. Freudenthal Instituut: Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/348968/EINDRAPPORTAGE_NiNaS.pdf?sequence=1

Overige resultaten

Mooldijk, A. H., Duifhuis, P. J., & Calabretta-Jongen, S. C. H. M. (2017). Didactiek van warmte en temperatuur. http://maken.wikiwijs.nl/86083/Warmte

2016

Vakpublicaties

van Rijn, R. T., & Mooldijk, A. H. (2016). Radioactiviteit in school: Nieuwe regels. NVOX, 41(1), 118-119. https://www.nvon.nl/nvox/radioactiviteit-in-school-nieuwe-regels-

Overige resultaten

Mooldijk, A., & Jonker, V. (2016). Professional Learning Community on Interdisciplinarity: Educating the Educators. DZLM/Mascil.
van der Valk, A. E., Mooldijk, A. H., & Duifhuis, P. (2016). Educating physics educators in Surinam: the NiNaS project. 85-87. Abstract from Educating the Educators II, Freiburg, Germany. http://educating-the-educators.ph-freiburg.de/images/New_website_2016/ETE_II_Abstracts.pdf

2015

Wetenschappelijke publicaties

Mooldijk, A. H. (2015). Veren beter bekeken. Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, 81(12), 444 - 446.

Vakpublicaties

Mooldijk, A., & Vonk, R. (2015). Succesvolle pilot Natuurkunde Olympiade junior. NVOX, 40(1), 40-42. http://www.nvon.nl/system/files/nvox15_nr01.pdf

2013

Wetenschappelijke publicaties

Swan, M., Pead, D., Doorman, L. M., & Mooldijk, A. H. (2013). Designing and using professional development resources for inquiry based learning. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, 45(7), 945-957. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0520-8

2012

Vakpublicaties

Doorman, L. M., van der Kooij, H., & Mooldijk, A. H. (2012). Denkactiviteiten, onderzoekend leren en de rol van de docent. Nieuwe Wiskrant, 31(4), 9-12.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/266435/doorman-vanderkooij-mooldijk.pdf?sequence=1

Populariserende publicaties

Mooldijk, A. H. (2012). Een onderzoekende houding begint bij de docent. NVOX, 264-265.

2008

Vakpublicaties

Mooldijk, A. H., & Sonneveld, W. (2008). Coherent education in mathematics and physics: The theme of proportionality in mathematics and physics. In N. Valadines (Ed.), Trend in Science and Mathematics Education (TiSME) (pp. 43-50). Cassoulides. http://www.cdbeta.uu.nl/subw/salvo/docenten/publicaties/TISME%20Mooldijk_A_SMEC_article%20revised2.pdf

2006

Wetenschappelijke publicaties

Mooldijk, A. H., van der Valk, A. E., & Wooning, J. M. (2006). Top Angle and the Maximum Speed of Falling Cones. International Journal of Science Education, 17(3), 149-158.

Vakpublicaties

Mooldijk, A. H., & van der Kooij, H. (2006). Betaleerlingen ontdekken samenhang. Van twaalf tot achttien, (3), 16-17.
Lichtenegger, I., Mooldijk, A. H., & Sonneveld, W. (2006). Biertje? NVOX, 31(10), 482-485.
Mooldijk, A. H., Niekus, N., Sonneveld, W., & Hooyman, K. (2006). SaLVO, verbanden en chips. NVOX, 31(6), 303-305.
Mooldijk, A. H., & Lichtenegger, I. (2006). Samenhang betavakken komt niet vanzelf. Didactief, 36(8), 30-31.

Overige resultaten

Mooldijk, A. H., van der Valk, A. E., & Wooning, J. M. (2006). Top Angle and the Maximun speed of Falling Cones. International Journal of Science Education, (17(3)), 149-159.

2005

Vakpublicaties

Mooldijk, A. H. (2005). Hysterese in een gloeilamp. NVOX, 30(4), 169-171.
Mooldijk, A. H., & Lichtenegger, I. (2005). Evenredigheden en machtsverbanden bij wis- en natuurkunde. NVOX, 30(2), 76-78.

2004

Wetenschappelijke publicaties

van der Valk, T., Mooldijk, A. H., & Wooning, J. M. (2004). Guiding in-service teachers in inquiry learning: the falling paper cones case. In M. Michelini (Ed.), Quality development in teacher education and training. GIREP book of selected contributions (pp. 220-225). Forum. http://web.uniud.it/cird/girepseminar2003/abstracts/pdf/vandervalk.pdf

Vakpublicaties

Mooldijk, A. H., & van Heusden, H. E. (2004). Actief leren door leerlingen met behulp van ICT. NVOX, 4, 195-196.

2003

Wetenschappelijke publicaties

Zegers, G. E., Boersma, K. T., Genseberger, R. J., Jambroes-Willebrand, A. G., van der Kooij, H., Mooldijk, A. H., & Eijkelhof, H. M. C. (2003). Een basis voor SONaTe. Voorbeelden van inhoudelijke samenhang tussen de natuurwetenschappelijke vakken en wiskunde in de tweede fase havo/vwo. Stichting AXIS.

Populariserende publicaties

Zegers, G. E., Mooldijk, A. H., & Eijkelhof, H. M. C. (2003). Wiskunde en de Natuurwetenschappen staan samen sterk. Nieuwe Wiskrant, 22(3), 11-13.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/313985/eijkelhof.pdf?sequence=1

2002

Vakpublicaties

Doorman, L. M., & Mooldijk, A. H. (2002). Een discussie op internet. Nieuwe Wiskrant, 22(1), 20-24.
Westra, R. H. V., Savelsbergh, E. R., Kortland, J., Mooldijk, A. H., & Prins, G. (2002). Leren door zelf modelleren: constructief en uitdagend onderwijs. NVOX, 27(7), 331-335.

2000

Wetenschappelijke publicaties

Savelsbergh, E. R., & Mooldijk, A. H. (2000). Progressive computer-supported modelling as a learner activity: a tool for understanding. In Progressive computer-supported modelling as a learner activity: a tool for understanding
Mooldijk, A. H., & Savelsbergh, E. R. (2000). An example of the integration of modelling into the curriculum: a falling cone. In Proceedings of the GIREP Conference