Dr. Annemie Struyf

Universitair docent
Educatie
a.d.g.struyf@uu.nl

Publicaties

2023

Vakpublicaties

Louws, M., De Vries, B., Middelbeek, L., Schenke, W., Walraven, A., Struyf, A., & Bulder, E. (2023). Aankomst op Uitzichtpunt. Expeditie onderzoek naar adaptief vermogen in navigeren naar toekomstbestendig leraarschap. Eindrapport. Expeditie lerarenagenda.

2022

Wetenschappelijke publicaties

Struyf, A., van der Zanden, P., Cornelissen, F., Geijsel, F., Schreurs, B., Volman, M., & Denessen, E. (2022). Veerkracht verkennen: Hoe vijf vmbo-scholen veerkrachtig reageren bij het realiseren van educatief partnerschap met ouders van risicoleerlingen tijdens de COVID-19 crisis. Pedagogische Studien, 99(3), 278-303. https://dspace.uba.uva.nl/server/api/core/bitstreams/3532746d-71c9-4425-b41b-1b1f47b01705/content
Nouwen, W., Clycq, N., Struyf, A., & Donche, V. (2022). The role of work-based learning for student engagement in vocational education and training: an application of the self-system model of motivational development. European Journal of Psychology of Education, 37(3), 877-900. https://doi.org/10.1007/s10212-021-00561-1

2021

Wetenschappelijke publicaties

De Loof, H., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2021). Teachers’ Motivating Style and Students’ Motivation and Engagement in STEM: the Relationship Between Three Key Educational Concepts. Research in Science Education, 51, 109-127. https://doi.org/10.1007/S11165-019-9830-3

2020

Wetenschappelijke publicaties

Van Caudenberg, R., Nouwen, W., Struyf, A., & Clycq, N. (2020). Duaal leren: kansen en uitdagingen voor kwetsbare jongeren in grootsteden. In J. Coene, B. Hubeau, R. Remmen, W. Vandenhole, A. Van Haarlem, S. Marchal, & T. Ghys (Eds.), Duaal leren: kansen en uitdagingen voor kwetsbare jongeren in grootsteden (pp. 153-171). (Armoede en sociale uitsluiting: jaarboek 2020).. https://repository.uantwerpen.be/docstore/d:irua:3390
De Meester, J., Boeve-de Pauw, J., Buyse, M-P., Ceuppens, S., De Cock, M., De Loof, H., Govaerts, L., Hellinckx, L., Knipprath, H., Struyf, A., Thibaut, L., Van de Velde, D., van Petegem, P., & Dehaene, W. (2020). Bridging the gap between secondary and higher STEM education : the case of STEM@school. European Review. https://doi.org/10.1017/S1062798720000964

Vakpublicaties

Nouwen, W., Struyf, A., & Clycq, N. (2020). Duaal leren op proef: evaluatiestudie van de proeftuinen `Schoolbank op de werkplek`: eindrapport. https://data-onderwijs.vlaanderen.be/documenten/bestand.ashx?nr=12345

2019

Wetenschappelijke publicaties

Struyf, A. (2019). How to engage students for STEM? Analysing the ingredients for a motivational cocktail in the learning environment. https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/1c7913/159791.pdf
Struyf, A., De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2019). Students’ engagement in different STEM learning environments: integrated STEM education as promising practice? International Journal of Science Education, 41(10), 1387-1407. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1607983

2018

Wetenschappelijke publicaties

Knipprath, H., Thibaut, L., Buyse, M-P., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., De Paepe, F., Deprez, J., De Cock, M., Hellinckx, L., Langie, G., Struyven, K., Van De Velde, D., Van Petegem, P., & Dehaene, W. (2018). STEM education in Flanders : literacy and a positive attitude towards STEM. IEEE Instrumentation and Measurement Magazine, 21(3), 36-40. https://doi.org/10.1109/MIM.2018.8360917
Thibaut, L., Ceuppens, S., De Loof, H., De Meester, J., Goovaerts, L., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., Dehaene, W., Van Petegem, P., & al., E. (2018). Integrated STEM education : a systematic review of instructional practices in secondary education. European Journal of STEM Education, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.20897/EJSTEME/85525

2017

Wetenschappelijke publicaties

De Meester, J., Knipprath, H., Buyse, M-P., Ceuppens, S., Goovaerts, L., Thibaut, L., Depaepe, F., Deprez, J., Langie, G., De Cock, M., Dehaene, W., De Loof, H., Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., Van Petegem, P., Struyven, K., Van de Velde, D., & Hellinckx, L. (2017). Leren ontwerpen van STEM-integrerend leermateriaal. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 38(4), 7-36. https://hdl.handle.net/10067/1479540151162165141
Struyf, A., Boeve-de Pauw, J., & Van Petegem, P. (2017). Hard science : a career option for socially and societally interested students? Grade 12 students vocational interest gap explored. International Journal of Science Education, 39(17), 2304-2320. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1376259