Van Miert leidt een ERC Consolidator project, dat door Europese Onderzoeksraad wordt gefinancierd. Met een team van twee promovendi en twee postdoc onderzoekt het ideaal van kennisdeling in de zogeheten Republiek der Letteren - het sociale netwerk van vroegmoderne geleerden.
Als onderzoeker was Van Miert verbonden aan het NWO-project "Thinking Classified. Structuring the World of Ideas around 1800" (Paul Ziche). Eerder verzorgde hij met Paul Botley een door Anthony Grafton geëntameerde achtdelige kritische editie van de complete correspondentie van Joseph Scaliger (2012), en een aantal monografieen, artikelen en bundels over Isaac Vossius (2012), Hadrianus Junius (2011), en het Amsterdamse Athenaeum Illustre (2005; 2009). In 2013 verscheen bundel over observaties in vroegmoderne brieven, in2017 -- een mede door hem geredigeerde bundel over bijbelkritiek in de Nederlandse Gouden Eeuw (Oxford University Press) en in 2018 een monografie over de emancipatie van bijbelfilologie in de Nederlandse 17e eeuw, eveneens bij OUP. Voor toegang tot tientallen artikelen zie zijn academia.edu pagina.
Thinking Classified: http://www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten/onderzoeksprojecten/15/2300176615.html
Biblical Criticism and Secularisation: http://www.huygens.knaw.nl/en/bijbelkritiek-en-secularisatie/
The Correspondence of Scaliger: http://warburg.sas.ac.uk/research/projects/scaliger/
Isaac Vossius: http://www.brill.com/isaac-vossius-1618-1689-between-science-and-scholarship
Amsterdam Athenaeum Illustre: http://cf.hum.uva.nl/nhl/samenvatting_vanMiert.htm
and http://www.brill.com/humanism-age-science
Hadrianus Junius: http://www.oudhoorn.nl/winkel/item.php?id=176
and: http://www.brill.com/kaleidoscopic-scholarship-hadrianus-junius-1511-1575
Het Ideaal van Open Science in de vroegmoderne tijd in Europa
Open Science en Open Access zijn belangrijke thema’s in de huidige academische wereld. De meeste wetenschappers willen hun kennis vrij delen, ook al is er geen garantie dat ze er iets voor terug te krijgen. Blijkbaar gaan ze van uit een groter goed bij het delen van kennis. Waar komt dit ideaal vandaan?
SKILLNET zoekt het antwoord in het kennisideaal van de zogeheten ‘Republiek der Letteren’: een gemeenschap van geleerden in de periode 1500-1800 die religieuze, politieke en talige grenzen oversteeg. Dankzij honderdduizenden bewaardgebleven brieven van geleerden, kan SKILLNET onderzoeken hoe deze wetenschappers omgingen met het delen van kennis en een eigen culturele identiteit vormden.