Publications
2023
Scholarly publications
Linders, Y. F. M., Lentz, L. R., Blom, W. M., Michelsen-Huisman, A.
, Strikwerda, J., Dijk, L. M. V., Knulst, A. C., Houben, G. F., Os-Medendorp, H. V.
, & Holleman, B. C. (2023).
Precautionary allergen labeling: Current communication problems and potential for future improvements.
Food Control.
https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2022.109561 2022
Scholarly publications
Dinkova, M., Elling, S., Kalwij, A., & Lentz, L. (2022).
You're invited - RSVP! The role of tailoring in incentivising people to delve into their pension situation.
Journal of Pension Economics and Finance,
21(1), 38-55.
https://doi.org/10.1017/S1474747220000141 Professional publications
2021
Scholarly publications
Holleman, B., van Os-Medendorp, H.
, van den Bergh, H., Blom, M., van Dijk, L.
, Linders, Y., Houben, G. J., Knulst, A. C.
, & Lentz, L. (2021).
Poor understanding of allergen labelling by allergic and non‐allergic consumers.
Clinical and Experimental Allergy,
51(10), 1374-1382.
https://doi.org/10.1111/cea.13975 Blom, W. M.
, van Dijk, L., Michelsen-Huisman, A. D., Houben, G., Knulst, A., Verhoeckx, K.
, Linders, Y., Holleman, B., & Lentz, L. (2021).
Allergen labelling: Current practice and improvement from a communication perspective.
Clinical and Experimental Allergy,
51(4), 574-584. [13830].
https://doi.org/10.1111/cea.138302019
Scholarly publications
Professional publications
2018
Scholarly publications
Sikkema, T. E., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2018).
Naar een betere dagvaarding: De effecten van stijl- en structuuroptimalisatie op de begrijpelijkheid voor lezers met verschillende niveaus van geletterdheid.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
40(3), 327-356.
https://doi.org/10.5117/TVT2018.3.003.SIKK Professional publications
Lentz, L. R. (2018). Pensioencommunicatie: stel niet het middel maar het doel centraal! Tijdschrift voor Pensioenvraagstukken, (5), 30-34. [TPV 2018/41].
van der Spek, E. J., Herijgers, M. L. C., & Lentz, L. R. (2018). De hypotheekakte: Het laatste bastion van de onbegrijpelijkheid. Tekst(blad), 2018(2).
2017
Scholarly publications
Sikkema, T. E., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2017).
De schuld van incassodocumenten: De taakgerichtheid van de dagvaarding en de aanmaning in incassozaken. Tijdschrift voor Taalbeheersing,
39(3), 273- 296.
https://doi.org/10.5117/TVT2017.3.SIKK Lentz, L. R., Nell, M. L., & Pander Maat, H. L. W. (2017).
Begrijpelijkheid van pensioencommunicatie: Effecten van wetgeving, geletterdheid en revisies.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
39(2), 191-208.
https://doi.org/10.5117/TVT2017.2.LENT 2016
Scholarly publications
Professional publications
Lentz, L. R., Dinkova, M., & Hofland, K. M. L. Q. (2016). Het vernieuwde UPO getest. Universiteit Utrecht.
Lentz, L. R. (2016). Food Literacy: a healthy concept?. Pillar meeting Smart Decisions. Future Food, Utrecht, Netherlands.
2015
Scholarly publications
Pander Maat, H. L. W., Lentz, L. R., & Dost, D. (2015).
An evidence-based proposal for patient information leaflets.
Information Design Journal,
21(3), 225-243.
https://doi.org/10.175/idj.213.06len Nell, L., Lentz, L., Pander Maat, H., & Koole, T. (2015).
Pension helpdesk calls: A repair mechanism in the client communication of financial institutions.
Studies in Communication Sciences,
15(1), 103-110.
https://doi.org/10.1016/j.scoms.2015.02.002 2014
Scholarly publications
Pander Maat, H., & Lentz, L. (Accepted/In press). Voorkennis, taalvaardigheid en het gebruiken van pensioenoverzichten: een drie-dimensionele benadering van tekstkwaliteit. In Afscheidsbundel Jan Renkema
Lentz, L., Pander Maat, H., & Sanders, T. (2014). Towards evidence-based writing decisions: The Knowledge Base Comprehensible Text. Technical Communication, 61(1), 25-37.
Jochmann-Mannak, H.
, Lentz, L. R., Huibers, T. W. C.
, & Sanders, T. J. M. (2014).
How Interface Design and Search Strategy Influence Children's Search Performance and Evaluation. In D. Yannacopoulos, P. Manolitzas, N. Matsatsinis, & E. Grigoroudis (Eds.),
Evaluating Websites and Web Services: Interdisciplinary Perspectives on User Satisfaction (pp. 241-287). (Advances in Web Technologies and Engineering). IGI Global Information Science Reference.
https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5129-6.ch014Rijnhout, R., Giesen, I., Nell, M. L., & Lentz, L. R. (2014).
Verplichte communicatie en zorgplichten: de wisselwerking tussen wetgever en de pensioenpraktijk.
Weekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie,
145(7025), 626-638.
https://www.recht.nl/vakliteratuur/ie/artikel/366078/verplichte-communicatie-en-zorgplichten-de-wisselwerking-tussen-wetgever-en-de-pensioenpraktijk/ Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2014).
User Page Reviews in Usability Testing. In D. Yannacopoulos, P. Manolitzas, N. Matsatsinis, & E. Grigoroudis (Eds.),
Evaluating Websites and Web Services: Interdisciplinary Perspectives on User Satisfaction (pp. 95-117). (Advances in Web Technologies and Engineering). IGI Global Information Science Reference.
https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5129-6.ch007 Other output
Nell, L., & Lentz, L. (2014). Pension helpdesk calls: repairing the failure of financial communication. Paper presented at International conference on Financial Communication, Ascona, Switzerland.
Lentz, L. (2014). Research Proposal De preference match: Wat levert dat op? Een onderzoek naar de match tussen - voorkeuren t.a.v. informatie van deelnemers - het aanbod van pensioenorganisaties - en de effecten op deelnemergedrag. Netspar Event, Breukelen, Netherlands.
2013
Scholarly publications
Lentz, L. (2013). Begrip van pensioen: Begrijpelijkheid als norm in de wet en als ambitie in de praktijk. In Institute for International Research (IIR) Conference
Lentz, L., Herijgers, M., Koole, T., & Nell, L. (2013). Begrijpelijke Taal: Financiële Communicatie over hypotheek en pensioen. In Startconferentie Begrijpelijke Taal
Lentz, L. R. (2013). Functionele Analyse en bijsluiteronderzoek: twee duurzame onderzoekslijnen. In I. van Berk, & L. Herrlitz-Biró (Eds.), Von Eisbergen und ihren Spitzen. Spuren eines wissenschaftlichen Werdegangs. Festschrift für Wolfgang Herrlitz (pp. 35-39). Waxmann Verlag.
Professional publications
Nell, M. L., & Lentz, L. R. (2013).
Pensioenorganisaties en communicatiewetgeving. Exploratief onderzoek naar keuzes en verplichtingen. In
Netspar NEA Paper #49 http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=130490 Other output
Pander Maat, H., & Lentz, L. (2013). Geld, voorkennis en geletterdheid. Paper presented at Presentaties projecten NWO-programma Begrijpelijke Taal ter gelegenheid van het afscheid van hoogleraar Jan Renkema (Tilburg), Tilburg, Netherlands.
Lentz, L. (2013). Een nieuw UPO: Een beter begrip?. Paper presented at PGGM (werkgroep UPO), United Kingdom.
Lentz, L., & Nell, L. (2013). De startbrief van Zwitserleven: Een onderzoek naar vindbaarheid en begrijpelijkheid. Paper presented at Zwitserleven, Netherlands.
Pander Maat, H., Lentz, L., & Nell, L. (2013). Geld, voorkennis en geletterdheid: Een onderzoek naar twee versies van het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Paper presented at Netspar , Netherlands.
Lentz, L., & Nell, L. (2013). Verbeter uw communicatie over pensioen: Wat doen de wet en de brache (UPO)? En wat doet u zelf (telefonische helpdesk)?. Paper presented at Zwitserleven Event, Netherlands.
2012
Scholarly publications
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2012). Combining Concurrent Think-Aloud Protocols and Eye Tracking Observations: An Analysis of Verbalizations and Silences. IEEE Transactions on Professional Communication, 55(3), 206-220.
Elling, S. K., Lentz, L. R., de Jong, M. D. T., & van den Bergh, H. (2012). Measuring website quality in a controlled versus an online context with the ‘Website Evaluation Questionnaire’. Government Information Quarterly, 29, 383-393.
2011
Scholarly publications
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2011).
Retrospective Think-Aloud Method: Using Eye Movements as an Extra Cue for Participants’ Verbalizations. In
CHI proceedings, May-2011. Vancouver. (pp. 1161-1170). CHI.
http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979116&bnc=1 Kraf, R. L., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2011).
Drie Nederlandse instrumenten voor het automatisch voorspellen van begrijpelijkheid: Een klein consumentenonderzoek.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
33(3), 249-265.
https://doi.org/10.5117/TVT2011.3.DRIE411 Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2011). Users’ Abilities to Review Website Pages. Journal of Business and Technical Communication.
Dolk, S., Knapp, P.
, Lentz, L. R., Raynor, T.
, & Pander Maat, H. L. W. (2011).
Headline section in patient information leaflets. Does it improve reading performance and perception? Information Design Journal,
19(1), 46-57.
http://www.ingentaconnect.com/content/jbp/idj/2011/00000019/00000001/art00005?token=004e18524126cbc25c5f3b3b4746477666257370504a2f7b5a4f582a2f433e402c3568263c2be3 2010
Scholarly publications
Jochmann-Mannak, H. E., Huibers, T. W. C.
, Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2010).
Children searching information on the Internet: Performance on children's interfaces compared to Google. In
Towards Accessible Search Systems - Workshop proceedings of the 33rd Annual International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval (pp. 27-35). ACM.
http://personal.cis.strath.ac.uk/~ir/accessiblesearch/final_proceedings.pdf Welle Donker-Kuijer, M., Jong, de, M. D. T., & Lentz, L. R. (2010). Usable guidelines for usable websites? An analysis of five e-government heuristics. Government Information Quarterly, 27, 253-267.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2010). Een betere bijsluiter. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 32(2), 128-151.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2010). Improving the Usability of patient information leaflets. Patient Education and Counseling, 80(1), 113-119.
Professional publications
Lentz, L. R., & de Jong, M. R. (2010). Contenttypologieën. Een verkennend onderzoek naar conventies in gemeentelijke webteksten. n.a.
C. Jong, D., & Lentz, L. R. (2010). Lees goed dit rapport voordat u een bijsluiter schrijft. Een bureauanalyse en gebruikersonderzoek naar tekstbegrip en vindbaarheid van informatie in medische bijsluiters. n.a.
2009
Scholarly publications
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2009). How do experts assess usability problems? An empirical analysis of cognitive shortcuts. Technical Communication, 56(2), 111-121.
Professional publications
Lentz, L. R., & Molenaar, H. (2009). De zelfstandige communicatieprofessional. Verslag van een trendonderzoek. UiL OTS.
2008
Scholarly publications
Jansen, C., & Lentz, L. R. (2008). Formulieren in Nederland. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 30(3), 288-306.
Welle Donker-Kuijer, M., de Jong, M., & Lentz, L. R. (2008). Heuristic web site evaluation: Exploring the effects of guidelines on experts' detection of usability problems. Technical Communication, 55(4), 392-404.
Popularising publications
Lentz, L. R., & Jansen, C. (2008). Hoe begrijpelijk is mijn tekst? De opkomst, neergang en terugkeer van de leesbaarheidsformules. Onze Taal, 77(1), 4-7.
2007
Scholarly publications
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2007).
Website Evaluation Questionnaire: Development of a research-based tool for evaluating informational websites. In M. A. Wimmer, & H. J. Scholl (Eds.),
Lecture Notes in Computer Science (pp. 293-304). Springer.
http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-540-74444-3_25 Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2007). Website Evaluation Questionnaire: Development of a research-based tool for evaluating informational websites. Lecture Notes in Computer Science, 4656, 293-304.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2007). Professional writers and empathy: Exploring the barriers to anticipating reader problems. In Proceedings IPCC 2007 Conference IEEE.
Other output
Lentz, L. R. (2007, Jan 1). Landmark Award. IEEE Transactions on Professional Communication.
2006
Scholarly publications
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Scenario evaluation of municipal websites: Development and use of an expert-focused evaluation tool. Government Information Quarterly, 23(2), 191-206.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Municipalities on the Web: User-friendliness of government information on the Internet. Lecture Notes in Computer Science, 4084, 174-185.
Lentz, L. R., Mak, W. M., & Pander Maat, H. L. W. (2006). Oogbewegingsregistratie en gebruikersonderzoek. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 28(3), 233-244.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Municipalities on the Web: User-friendliness of government information on the Internet. In M. Wimmer, & H. Scholl (Eds.), Electronic Government. Fifth International Conference, EGOV 2006. Kraków, Poland september 4-8. Proceedings.M (pp. 174-185). Springer.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2006).
Effects of Coherence Marking on the Comprehension and Appraisal of Discourse. In R. Sun, & N. Miyake (Eds.),
Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1575-1580). Lawrence Erlbaum.
http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2006/docs/p1575.pdf Professional publications
de Jong, M. R., Lentz, L. R., & Jochmann-Mannak, H. (2006). Gebruikersonderzoek herontwerp www.utrecht.nl. Universiteit Utrecht.
Lentz, L. R., Jochmann, H., & de Jong, M. (2006). De toelichting in het digitale formulier. Tekst[blad], 12(1), 38-42.
de Jong, M. R., Lentz, L. R., & Jochmann-Mannak, H. (2006). Optimalisatie van Internetformulieren. Universiteit Utrecht.
Lentz, L. R., & van de Grift, S. (2006). Een tekst met karakter. Tekst[blad], 12(2), 37-41.
de Jong, M. R., Lentz, L. R., & van Marissing, S. (2006). Structuur- en labelonderzoek Utrecht.nl. Universiteit Utrecht.
de Jong, M. D. T., Lentz, L. R., & Vaessen, A. (2006). Patiënt moet bijsluiter testen. Nieuwe eisen maken bijsluitertests door doelgroepen noodzakelijk. Pharmaceutisch Weekblad, (21), 722-723.
2005
Scholarly publications
de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Bestemmingsplannen inzichtelijk maken, expertevaluatie van online bestemmingsplannen. Contractonderzoek Taalbeheersing.
Lentz, L. R., & de Jong, M. R. (2005). Name and address forms on the web: research into usability. In Society for Technical Communic (Ed.), Proceedings of the STC's annual conference, may 8-11 2005 (pp. 268-272). Society for Technical Communication.
Kamalski, J. M. H., Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (2005).
Hoe kun je het beste meten of een leerling een tekst begrijpt? Een vergelijkend onderzoek naar vier methoden.
Levende Talen Tijdschrift,
6(4), 3-9.
http://www.ltprojecten.nl/node/66 de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2005). Using scenarios for the evaluation of municipal web sites. In Society for Technical Communic (Ed.), Proceedings of the STC's annual conference, may 8-11 2005 (pp. 332-336). Society for Technical Communication.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2005).
The role of coherence markers in persuasion: the forewarning effect? In M. Aurnague, M. Bras, A. le Draoulec, & L. Vieu (Eds.),
Proceedings, SEM-05, First International Symposium on the exploration and modelling of meaning (pp. 31-44)
http://w3.erss.univ-tlse2.fr:8080/index.jsp?perso=bras&subURL=sem05/proceedings-final/10-Kamalski-et-al.pdf Lentz, L. R. (2005). Anticipating reader problems: cognitive shortcuts that prevent experts from focusing on readers. In IPCC (Ed.), Proceedings of the International Professional Communication Conference, july 10-13 2005 (pp. 649-652). IPCC.
Professional publications
de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Expertevaluatie van het herontwerp van www.utrecht.nl. Contractonderzoek Taalbeheersing.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Helpdesk aan de monitor. Wat vinden cliënten van de helpdesk van het BPV&W? Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Aan het werk met brochures. Een expertevaluatie van zes brochures van het Breed Platform Verzekerden en Werk. Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Werk voor de toekomst; strategisch advies voor de verdere ontwikkeling van helpdesk, brochures en website van het Breed Platform Verzekerden en Werk. Adviesrapport voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). De website gekeurd. Een expertevaluatie van www.bpv.nl. Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Expertevaluatie van www.hdsr.nl. Contractonderzoek Taalbeheersing.
2004
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2004). Functional analysis for Document Design. Technical Communication, 51(3), 387-399.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2004). Coherentiemarkering in informerende en persuasieve teksten. Een empirisch onderzoek naar cognitieve en affectieve effecten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 26(2), 85-104.
Professional publications
Lentz, L. R. (2004). De donkere kant van de Dongen site. Comma, 16(7), 4-7.
Lentz, L. R. (2004). Overige bestemmingen. Tekst[blad], 10(1), 29-31.
Lentz, L. R. (2004). Betaald Parkeren. Tekst[blad], 10(2), 29-31.
Lentz, L. R. (2004). Studies in taalbeheersing. Tekst(blad), 10, 56-59.
Lentz, L. R., & Knol, J. (2004). Ga terug naar Start: op welke manier brengen websites hun bezoekers terug naar de startpagina? Tekst[blad], 10(4), 42-44.
Popularising publications
de Jong, M., Lentz, L. R., Elling, S. K., & Schellens, P. J. (2004). Scenario-evaluatie van gemeentelijke websites. De ontwikkeling en toepassing van een expertgericht evaluatie-instrument. Verslag van een onderzoek in het kader van het NWO-stimuleringsprogramma "Maatschappij en de Elektronische Snelweg" (projectnummer 014-43-606). Universiteit Twente.
2003
Scholarly publications
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2003). In welke termen denken lezers over tekstproblemen? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 273-288.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2003). Waarom het lezersprotocol zo'n goede methode is om lezersproblemen op te sporen. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25, 202-220.
Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2003). De voorspellende kracht van het CCC-model. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 221-235.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2003). The position of adjunctive passive participle constructions. In S. Baauw, & M. Huiskes (Eds.), Yearbook 2002
Lentz, L. R., & ter Maat, H. (2003). Waarom het lezersprotocol zo'n goede pretestmethode is. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 202-220.
Professional publications
Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2003). Scenario's en de evaluatie van (gemeentelijke) websites. Tekst(blad), 9(3), 51-58.
2002
Scholarly publications
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (2002).
Coherentie en identificatie in studieboeken. Een empirisch onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo.
Tijdschrift voor Taalbeheersing,
24(4), 281-302.
http://www.kennisbank-begrijpelijketaal.nl/publicatie?id=301&titel=Land,%20J.,%20Sanders,%20T.,%20Lentz,%20L.,%20&%20Bergh,%20H.%20(2002).%20Coherentie%20en%20identificatie%20in%20studieboeken.%20een%20empirisch%20onderzoek%20naar%20tekstbegrip%20en%20tekstwaardering%20op%20het%20vmbo.%20Tijdschrift%20Voor%20Taalbeheersing,%2024(4),%20281-302. Lentz, L. R., Land, J., & Sanders, T. J. M. (2002). Welke tekstkenmerken dragen bij aan de kwaliteit van studieboekteksten? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24(4), 281-302.
Professional publications
Lentz, L. R., & Troost, C. (2002). Het kan allemaal nog veel makkelijker op de belastingsite. Tekst(blad), 1(8), 41-55.
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2002). Tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo. Stichting Lezen.
2001
Scholarly publications
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2001). Present Participles as Iconic Expressions. In O. Fischer, & M. Naenny (Eds.), The motivated sign. Iconicity in language and literature 2 (pp. 277-288). John Benjamins.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (2001). Public documents in a multilingual context. In R. Neutelings, & D. Janssen (Eds.), Reading and Writing policy documents (pp. 85-103). John Benjamins.
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2001). Focus: Design and Evaluation of a Software Tool. Technical Communication Quarterly, 10(4), 387-401.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (2001). Present Participles as Iconic Expressions. In Fischer and Naenny (Ed.), The motivated sign. Iconicity in language and literature 2. (pp. 277-288). John Benjamins.
Professional publications
Bos-Aanen, J., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2001). Tekst, begrip en waardering. Wat vertelt onderzoek ons over het effect van tekstkenmerken op begrip en waardering van informerende teksten bij kinderen en tieners. Stichting Lezen.
Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & Bos-Aanen, J. (2001). Tekstwetenschap en leesbevordering: een inventariserend onderzoek naar tekstwetenschappelijke criteria van tekstkwaliteit. Stichting Lezen.
2000
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (2000). Babel in Document Design: The Evaluation Of Multilingual Texts. IEEE Transactions on Professional Communication, 43(3), 313-322.
Lentz, L. R., Jansen, F., & Feenstra, J. (2000). Een steeds minder deskundige lezer? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 22(1), 1-21.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). De aanduiding van gelijktijdige handelingen in instructieve teksten. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing (pp. 229-240). SDU.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). Present Participles as Iconic Expressions. In O. Fischer, & M. Naenny (Eds.), Papers from the 2nd Congress on Iconicity in Language and Literature (pp. 277-288). John Benjamins.
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2000). Hoger en lager opgeleide proefpersonen en hun feedback op een voorlichtingstekst. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing: Onderzoek naar taal, tekst en communicatie gepresenteerd op het achtste VIOT-congres aan de TU-Delft (pp. 317-326). SDU.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). De aanduiding van gelijktijdigheid in instructieve teksten. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing: Onderzoek naar taal, tekst en communicatie gepresenteerd op het achtste VIOT-congres aan de TU Delft (pp. 229-240). SDU.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2000). Algemeen model voor de beoordeling van testrapporten. College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Professional publications
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). Historische veranderingen in technische communicatie. Icon, 3(4), 10-11.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2000). Beoordeling testrapport bij bijsluiter Zyban. College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Lentz, L. R. (2000). Taalbeheersing als communicatiewetenschap. Alweer een nieuwe inleiding in het vakgebied. Tekst(blad), 6, 59-63.
Lentz, L. R. (2000). Ontwerpen en veranderen: twee nieuwe communicatiehandboeken met elk een eigen perspectief. Tekst(blad), 6, 58-61.
Lentz, L. R., Bosch, A., de Graaf, E., & Thomassen, L. (2000). Tekstschrijver als beroep: een nieuwe peiling. Tekst(blad), 6(3), 33-38.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2000). Beredeneerd beoordelen. Beoordelingsmodel voor testrapporten van bijsluiters. Unknown Publisher.
Lentz, L. R., Schellens, P. J., Klaasen, R., & de Vries, S. (2000). Communicatiekundig ontwerpen. Methoden - perspectieven - toepassingen. Tekst(blad), 6(2), 58-61.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2000). Beoordeling van testrapport bij bijsluiter Teveten. College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Lentz, L. R., de Graaf, E., Bosch, A., & Thomassen, L. (2000). Tekstschrijvers in Nederland. Ontwikkelingen en veranderingen in het beroep gedurende de afgelopen tien jaar. Universiteit Utrecht.
1999
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1999). Vertaalkwaliteit in een blauw jasje. Ontluikend vertaalbeleid bij de Belastingdienst. Filter, 6(2), 2-12.
Lentz, L. R. (1999). Tegenstrijdige functies: een analysekader. Taalbeheersing, 21(4), 311-324.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Vertaalbeleid bij de Belastingdienst: zorg voor meertaligheid. UiL OTS.
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1999). Eindverslag project Meertalige Communicatie (voorheen: Complexe Verbale Communicatie). UiL OTS.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Beredeneerd beslissen - Tweede versie van een beslissingsmodel voor het vertalen van informatie. UiL OTS.
Professional publications
Paulis, I., Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Wohnen in Deutschland und Arbeiten in den Niederlanden. Evaluatierapport van de brochure Wonen in Duitsland en werken in Nederland. Expert Centre German.
1998
Scholarly publications
Sanders, T. J. M., van Dijk, K., & Lentz, L. R. (1998). Evaluatie van de SIP-brochures. Een onderzoek naar de tekstkwaliteit van de brochures in het Studie-informatiepakket van de Universiteit Utrecht. Universiteit Utrecht, Fac. der Letteren, Inst. Nederlands.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview From millwrights to shipwrights to the twenty-first century. Explorations in a history of technical communication in the United States. Taalbeheersing, 20, 352-357.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). Kwaliteitszorg voor vertalingen. Voorstellen voor optimalisering van vertalingen van de belastingdienst. Belastingdienst.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). De standaardoptie voor vertaalbeslissingen. Belastingdienst.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview Lessen over welsprekendheid, een typering van de retorica's van de eerste hoogleraren in de vaderlandse welsprekendheid in de Noordelijke Nederlanden (1797-1853). Taalbeheersing, 20, 261-265.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). Vertaling in revisie. Evaluatie van de Arabische, Duitse, Engelse en Turkse tekst over de Motorrijtuigenbelasting in Nederland. Belastingdienst.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview The emergence of a tradition. Technical writing in the English Renaissance. Taalbeheersing, 20, 155-160.
Professional publications
Lentz, L. R., Meeuwesen, L., & Houtkoop-Steenstra, J. P. (1998). Taalkunde en het onderzoek naar tekstontwerp en tekstevaluatie. In E. Blom, & A. Jansen (Eds.), Tijdperk Taal! 10 jaar linguistiek in Utrecht (pp. 230-238). HAG.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview Over het ontwerp van overtuigende teksten. Nednummer, 3, 2, 29-31.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (1998). Hoe de volzin leeg liep. Tekst(blad), 4(2), 2-6.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (1998). Tot Nut van de Nederlandsche Scheepstimmeringe. Een handboek voor de scheepsbouw uit de gouden eeuw. Tekst(blad), 4(4), 2-7.
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1998). Turks Fruit en de motorrijtuigenbelasting. Een evaluatie van vijf vertalingen van een belastingtekst. Tekst(blad), 4(1), 52-58.
1997
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1997). The history of opening sequences in Dutch telephone conversations. In L. Lentz, & H. L. W. Pander Maat (Eds.), Discourse Analysis and evaluation: functional approaches (pp. 87-110). Rodopi.
Lentz, L. R., & de Jong, M. T. D. (1997). The evaluation of text quality: expert focused and reader focused methods compared. IEEE Transactions on Professional Communication, 40, 224-233.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1997). Discourse analysis and evaluation: functional approaches. Rodopi.
Professional publications
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1997). De tekst vertaald, de lezer verdwaald. Unknown Publisher.
Meeuwesen, L., Houtkoop-Steenstra, J. P., & Lentz, L. R. (1997). Taalkunde en het onderzoek naar tekstontwerp en tekstevaluatie. In E. Blom, & A. Jansen (Eds.), Tijdperk taal! 10 jaar Linguïstiek in Utrecht (pp. 230-238). HAG.
Other output
Lentz, L. R., & Jansen, F. (1997). Chronology in old and modern recipes. Poster session presented at Poster presented at the Conference on Text and Discourse, Utrecht.
1996
Scholarly publications
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1996). Argumenteren over lezersproblemen: is consensus haalbaar? Taalbeheersing, 18(4), 351-367.
Lentz, L. R. (1996). De tekstschrijver bereidt. In T. Sanders en P. Smulders (Ed.), Schrijfwijsheden. Visies op taal en taaladvies. (pp. 237-243).
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1996). Expert judgments versus reader feedback: A comparison of text evaluation techniques. Journal of Technical Writing and Communication, 26(4), 507-520.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (1996). Changing standards in Technical Communication. Journal of Technical Writing and Communication, 26(4), 357-370.
1995
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1995). De geschiedenis van het openingspatroon in Nederlandse telefoongesprekken. In E. Huls, & J. Klatter-Former (Eds.), Artikelen van de Tweede Sociolinguistische Conferentie. (pp. 403-418).
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1995). What can readers and experts tell us about text quality? In M. Steehouder (Ed.), Forum 95. Preseedings for the international conference for technical communicators. (pp. 1-5).
Lentz, L. R., & van der Borght, M. (1995). Kent u deze publikaties? Een kleinschalig onderzoek naar het gebruik van publikaties over schriftelijke communicatie bij opleidingen en enkele ontwikkelingen in recente vakliteratuur. Opleiding & Ontwikkeling, Tijdschrift voor Human Resource Development, 8(3), 21-25.
Lentz, L. R. (1995). Formuleren: een studieboek over schrijfstijl. Comma, 7(1/2), 26.
Lentz, L. R., de Jong, M. D. T., & Zeelen, I. (1995). Kunnen professionele tekstschrijvers voorspellen wat er uit een pretest komt? Tijdschrift voor taalbeheersing, 17(2), 105-122.
Professional publications
Lentz, L. R. (1995). Tekstonderzoek door drie technische universiteiten. Tekst[blad], 1(1), 54-57.
Lentz, L. R., & Jansen, C. (1995). Een bezoek aan het jaarlijkse congres van de Society for Technical Communication. Tekst[blad], 1(2), 38-41.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1995). Groeit er iets moois in Nederland? Achter veel lezersproblemen steken dilemma's voor de tekstschrijver. Tekst[blad], 1(1), 2-7.
Popularising publications
Lentz, L. R. (1995). Hoe gaan lezers om met persuasieve teksten? Recensie van dissertatie Hoeken. Tekst[blad], 1(4), 36-40.
1994
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1994). Patient information leaflets: a functional content analysis and an evaluation study. In P. van den Hoven, E. Woudstra, & L. van Waes (Eds.), Functional Communication Quality (pp. 137-148)
1993
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1993). Wat mankeert er aan die tekst? De evaluatie van voorlichtingsteksten over subsidieregelingen. Perspectieven op Taalgebruik, 3.
Lentz, L. R. (1993). De bijsluiter: demonstratie van een functionele analyse. In P. van den Hoven, L. Lentz, J. Sturm, & F. Vonk (Eds.), Taal in onderwijs en organisatie: Een vlootschouw van onderzoek (pp. 101-108). Centre for Language and Communication.
Lentz, L. R., van den Hoven, P. J., Sturm, J., & Vonk, V. (1993). Taal in onderwijs en organisatie. Een vlootschouw van onderzoek. Centre for Language and Communication.
Professional publications
Lentz, L. R., & de Vet, D. (1993). Tekstschrijvers in bedrijf. Communicatief.
Lentz, L. R. (1993). Helder rapporteren: een helder boek (recensie). Comma, 5, 19-20.
Lentz, L. R. (1993). Recensie van: R. Elling. Veiligheidsvoorschriften in de industrie. Een verkenning van problemen en mogelijkheden. Tijdschrift voor taalbeheersing, 15, 246-251.
1992
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1992). De kwaliteit van de voorlichtingstekst; over evaluatie en optimalisering van teksten. In D. Cox (Ed.), Voorlichtingskunde. Ontwikkelingen in theorie en praktijk. (pp. 85-91).
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1992). Evaluating text quality: reader-focused or text-focused? In M. Steehouder, & H. Pander Maat (Eds.), Functional Text Quality Rodopi.
Professional publications
Lentz, L. R., & Herrlitz, W. (1992). Arcadia in de taalwetenschap. De nieuwe taalgids, 85(6), 511-512.
Lentz, L. R., & de Vet, D. (1992). Tekstschrijven als beroep. Groeiende beroepsgroep van tekstschrijvers voorziet in behoefte van bedrijven en instellingen. Communicatie, 5(1), 3-11.
1991
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1991). Communiceren over subsidies. In Thema's in de taalbeheersing. Lezingen van het VIOT-taalbeheersingscongres gehouden op 19, 20 en 21 december 1990 aan de Rijksuniversiteit Groningen. (pp. 312-323).
Lentz, L. R. (1991). De functionele analyse van een veiligheidsreglement: beschrijving van een heuristiek. Tijdschrift voor taalbeheersing, 13(3), 197-212.
Lentz, L. R., & de Vet, D. (1991). Tekstschrijven als professie. Verslag van een onderzoek naar de beroepsgroep van tekstschrijvers. Rijksuniversiteit Utrecht.
Professional publications
Lentz, L. R., & Herrlitz, W. (1991). Functionele taalwetenschap ter discussie: de taalgebruikskunde als toegepaste wetenschap. De nieuwe taalgids, 84(6), 539-555.
Other output
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1991). Het schoolwerkplan: een tekst in een context.. 1-36. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.
1990
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (1990). Functionele taalvaardigheid en communicatief taalonderwijs. Spiegel, 8(3), 111-119.
Professional publications
Lentz, L. R., Pander Maat, H. L. W., & Schilperoord, J. (1990). Subsidieverstrekking als communicatieproces: spanningen tussen transparantie en effectiviteit. Communicatief.
1989
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1989). Het leerplan in Nederland: Een studie naar vorm, inhoud en functie van het leerplan voor het primair onderwijs. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Utrecht University]. Stichting voor Leerplanontwikkeling SLO.
1988
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1988). Onderzoek en ontwikkeling in het project `Taalvaardigheid in de basisschool'. Spiegel, (2), 87-100.
1987
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1987). Language: the medium and the message of a curriculum document. Journal of Curriculum Studies, (4), 371-373.
1986
Scholarly publications
Lentz, L. R., Arntz, M. J., Buys, A., & Lammers, H. (1986). Taalbeschouwen en reflecteren. Moer, (5).
Professional publications
Lentz, L. R., & Faassen, F. (1986). Teksten veranderen als ze klaar zijn. Moer, (5), 57-62.
Lentz, L. R., Sturm, J., & van Tuijl, H. (1986). Schrijfonderwijs onder het mes. Stichting voor Leerplanontwikkeling.
1985
Professional publications
Lentz, L. R., van der Geest, T., & van Tuijl, H. (1985). Voeten stil, jongens! Over interactie, (allochtone) leerlingen en mondelinge taalvaardigheid. Stichting voor de Leerplanontwikkeling, Sectie Moedertaal.
1984
Scholarly publications
Lentz, L. R., Van de Craen, P., Beernink, R., & van Tuijl, H. (1984). Ontwikkelingen in het moedertaalonderwijs in Frankrijk: Taalwetenschap, onderzoek en beleid. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
Lentz, L. R., Herrlitz, W., & Lammers, H. (1984). Taalbeschouwing een kinderspel. In H. Lammers (Ed.), ???
Professional publications
Lentz, L. R., Herrlitz, W., & van Tuijl, H. (1984). Vijf stellingen over onderzoek ten behoeve van leerplanontwikkeling voor taalonderwijs. Onderwijskundige Notities.
Lentz, L. R., Lammers, H., & van Tuijl, H. (1984). Taalbeschouwing ter discussie. Stichting Leerplanontwikkeling.
1983
Professional publications
Lentz, L. R., Herrlitz, W., & van Tuijl, H. (1983). Planning en interactie in taalonderwijs. Stichting voor de Leerplanontwikkeling, Sectie Moedertaal.
1982
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1982). Taalonderwijs en taalonderzoek in Engeland. Vier opvattingen over theorie en praktijk. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
Lentz, L. R., Bolte, H. W., & Herrlitz, W. (1982). Reflectie over taal. Gramma, (1), 72-79.
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1982). Taalvaardigheid in de basisschool. Een oriëntatie op theorie, innovatie en leerplanontwikkeling. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
1981
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1981). Taalbeheersingsonderzoek - van meet af aan betrokken op de onderwijspraktijk en in een interdisciplinair samenwerkingsverband. In M. Steehouder, & C. Jansen (Eds.), Taalbeheersing VIOT.
1980
Scholarly publications
Lentz, L. R. (1980). Taalonderwijs anders bekeken. Ervaringen met thematisch cursorisch onderwijs in het Innovatieproject Amsterdam. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
1979
Scholarly publications
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1979). Drie opvattingen over moedertaalonderwijs : verslag van een studiereis naar West-Duitsland op 9,10, en 11 mei 1979 : gesprekken met Wolfgang Boettcher, Werner Ingendahl en Hubert Ivo. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
Professional publications
Lentz, L. R., & Lammers, H. (1979). Het beoordelen van mondelinge taalvaardigheid. Moer, (2), 15-20.
1977
Scholarly publications
Lentz, L. R., & Lammers, H. (1977). Luistervaardigheid en moedertaalonderwijs. Levende Talen, (326), 403-413.