Prof. dr. Leo Lentz

Emeritus
Algemeen
l.r.lentz@uu.nl

Publicaties

2023

Wetenschappelijke publicaties

Linders, Y. F. M., Lentz, L. R., Blom, W. M., Michelsen-Huisman, A., Strikwerda, J., Dijk, L. M. V., Knulst, A. C., Houben, G. F., Os-Medendorp, H. V., & Holleman, B. C. (2023). Precautionary allergen labeling: Current communication problems and potential for future improvements. Food Control. https://doi.org/10.1016/j.foodcont.2022.109561

2022

Wetenschappelijke publicaties

Dinkova, M., Elling, S., Kalwij, A., & Lentz, L. (2022). You're invited - RSVP! The role of tailoring in incentivising people to delve into their pension situation. Journal of Pension Economics and Finance, 21(1), 38-55. https://doi.org/10.1017/S1474747220000141

Vakpublicaties

Lentz, L., & Hoeken, H. (2022). De uitlegbaarheid van het nieuwe pensioenstelsel. (Netspar Occasional Paper; Vol. 2022, No. 3). Netspar (Network for Studies on Pensions, Aging and Retirement). https://www.netspar.nl/nieuws/uitlegbaarheid-van-het-nieuwe-pensioenstelsel/

2021

Wetenschappelijke publicaties

Holleman, B., van Os-Medendorp, H., van den Bergh, H., Blom, M., van Dijk, L., Linders, Y., Houben, G. J., Knulst, A. C., & Lentz, L. (2021). Poor understanding of allergen labelling by allergic and non‐allergic consumers. Clinical and Experimental Allergy, 51(10), 1374-1382. https://doi.org/10.1111/cea.13975
Blom, W. M., van Dijk, L., Michelsen-Huisman, A. D., Houben, G., Knulst, A., Verhoeckx, K., Linders, Y., Holleman, B., & Lentz, L. (2021). Allergen labelling: Current practice and improvement from a communication perspective. Clinical and Experimental Allergy, 51(4), 574-584. [13830]. https://doi.org/10.1111/cea.13830

2019

Wetenschappelijke publicaties

Dinkova, M., Elling, S. K., Kalwij, A. S., & Lentz, L. R. (2019). You’re invited – RSVP! The role of tailoring in incentivising people to delve into their pension situation . (13 ed.) (USE Working Paper series ; Vol. 19, No. 13). USE Research Institute.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/389705/19_13.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2019). Maatwerk in pensioencommunicatie. (126 ed.) (Netspar Design Paper). Netspar (Network for Studies on Pensions, Aging and Retirement). https://www.netspar.nl/assets/uploads/P20190701_Design-Paper-126-WEB.pdf

2018

Wetenschappelijke publicaties

Sikkema, T. E., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2018). Naar een betere dagvaarding: De effecten van stijl- en structuuroptimalisatie op de begrijpelijkheid voor lezers met verschillende niveaus van geletterdheid. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 40(3), 327-356. https://doi.org/10.5117/TVT2018.3.003.SIKK
Dinkova, M., Elling, S. K., Kalwij, A. S., & Lentz, L. R. (2018). The effect of tailoring pension information on navigation behaviour. Netspar Design Paper, 38(9), 1-29. [DP 09/2018-038]. https://www.netspar.nl/publicatie/the-effect-of-tailoring-pension-information-on-navigation-behaviour/
Lentz, L. R. (2018). Drie (andere) domeinen in het onderzoek naar Taal & Communicatie. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 40(2), 213-219. https://doi.org/10.5117/TVT2018.2.007.LENT
Ham, L., Lentz, L. R., Pander Maat, H. L. W., & Stolk, F. R. W. (2018). Zijn romans en kranten sinds 1950 eenvoudiger geworden? Tijdschrift Voor Nederlandse Taal-en Letterkunde, 134(4), 300-324.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/384468/nw_Ham_ea_TNTL20184.pdf?sequence=1
Dinkova, M., Elling, S. K., Kalwij, A. S., & Lentz, L. R. (2018). You're invited - RSVP! The role of tailoring in incentivising people to delve into their pension situation. (Netspar Design Paper; No. 99). Netspar (Network for Studies on Pensions, Aging and Retirement).
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/364510/P20180405_Design_Paper_99_WEB.pdf?sequence=1

Vakpublicaties

Lentz, L. R. (2018). Pensioencommunicatie: stel niet het middel maar het doel centraal! Tijdschrift voor Pensioenvraagstukken, (5), 30-34. [TPV 2018/41].
van der Spek, E. J., Herijgers, M. L. C., & Lentz, L. R. (2018). De hypotheekakte: Het laatste bastion van de onbegrijpelijkheid. Tekst(blad), 2018(2).
Lentz, L. R., Nell, M. L., & Pander Maat, H. L. W. (2018). Naar een model voor pensioencommunicatie. Netspar Design Paper, (101), 1-41. https://www.netspar.nl/assets/uploads/P20180605_DES101.pdf
Elling, S. K., & Lentz, L. R. (2018). Tien jaar UPO. Een terugblik en vooruitblik op inhoud, doelen en effectiviteit. Netspar Design Paper, (102), 1-42. [Netspar Design Paper 102].
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/373782/elling.pdf?sequence=1

2017

Wetenschappelijke publicaties

Sikkema, T. E., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2017). De schuld van incassodocumenten: De taakgerichtheid van de dagvaarding en de aanmaning in incassozaken. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 39(3), 273- 296. https://doi.org/10.5117/TVT2017.3.SIKK
Lentz, L. R., Nell, M. L., & Pander Maat, H. L. W. (2017). Begrijpelijkheid van pensioencommunicatie: Effecten van wetgeving, geletterdheid en revisies. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 39(2), 191-208. https://doi.org/10.5117/TVT2017.2.LENT

2016

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2016). De nieuwe regels voor pensioencommunicatie in de praktijk. Netspar Brief, (6), [1]. https://www.netspar.nl/publicatie/nieuwe-regels-pensioencommunicatie-praktijk/

Vakpublicaties

Lentz, L. R., Dinkova, M., & Hofland, K. M. L. Q. (2016). Het vernieuwde UPO getest. Universiteit Utrecht.

Overige resultaten

Nell, M. L., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2016, Mar). Effecten van gelaagdheid in pensioendocumenten: een gebruikersstudie. Netspar. http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=140158
Lentz, L. R. (2016). Food Literacy: a healthy concept?. Pillar meeting Smart Decisions. Future Food, Utrecht, Netherlands.

2015

Wetenschappelijke publicaties

Pander Maat, H. L. W., Lentz, L. R., & Raynor, T. (2015). How to Test Mandatory Text Templates: The European Patient Information Leaflet. PLoS One, 10(10), [e0139250]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0139250
Pander Maat, H. L. W., Lentz, L. R., & Dost, D. (2015). An evidence-based proposal for patient information leaflets. Information Design Journal, 21(3), 225-243. https://doi.org/10.175/idj.213.06len
Nell, L., Lentz, L., Pander Maat, H., & Koole, T. (2015). Pension helpdesk calls: A repair mechanism in the client communication of financial institutions. Studies in Communication Sciences, 15(1), 103-110. https://doi.org/10.1016/j.scoms.2015.02.002

2014

Wetenschappelijke publicaties

Pander Maat, H., & Lentz, L. (Accepted/In press). Voorkennis, taalvaardigheid en het gebruiken van pensioenoverzichten: een drie-dimensionele benadering van tekstkwaliteit. In Afscheidsbundel Jan Renkema
Lentz, L., Pander Maat, H., & Sanders, T. (2014). Towards evidence-based writing decisions: The Knowledge Base Comprehensible Text. Technical Communication, 61(1), 25-37.
Jochmann-Mannak, H., Lentz, L. R., Huibers, T. W. C., & Sanders, T. J. M. (2014). How Interface Design and Search Strategy Influence Children's Search Performance and Evaluation. In D. Yannacopoulos, P. Manolitzas, N. Matsatsinis, & E. Grigoroudis (Eds.), Evaluating Websites and Web Services: Interdisciplinary Perspectives on User Satisfaction (pp. 241-287). (Advances in Web Technologies and Engineering). IGI Global Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5129-6.ch014
Meijer, A., Grimmelikhuijsen, S., Nell, M. L., & Lentz, L. R. (2014). Organizational arrangements for targeted transparency. Legal or communicative enactment of disclosure requirements. Information Polity, 19(1), 115-127. https://doi.org/10.3233/IP-140325
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/295218/Information%2520Polity%2520-%2520Meijer%2C%2520Grimmelikhuijsen%2C%2520Nell%2C%2520Lentz%2520%282014%29.pdf?sequence=1
Rijnhout, R., Giesen, I., Nell, M. L., & Lentz, L. R. (2014). Verplichte communicatie en zorgplichten: de wisselwerking tussen wetgever en de pensioenpraktijk. Weekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie, 145(7025), 626-638. https://www.recht.nl/vakliteratuur/ie/artikel/366078/verplichte-communicatie-en-zorgplichten-de-wisselwerking-tussen-wetgever-en-de-pensioenpraktijk/
Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2014). User Page Reviews in Usability Testing. In D. Yannacopoulos, P. Manolitzas, N. Matsatsinis, & E. Grigoroudis (Eds.), Evaluating Websites and Web Services: Interdisciplinary Perspectives on User Satisfaction (pp. 95-117). (Advances in Web Technologies and Engineering). IGI Global Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5129-6.ch007

Overige resultaten

Nell, L., & Lentz, L. (2014). Pension helpdesk calls: repairing the failure of financial communication. Paper presented at International conference on Financial Communication, Ascona, Switzerland.
Lentz, L. (2014). Research Proposal De preference match: Wat levert dat op? Een onderzoek naar de match tussen - voorkeuren t.a.v. informatie van deelnemers - het aanbod van pensioenorganisaties - en de effecten op deelnemergedrag. Netspar Event, Breukelen, Netherlands.

2013

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. (2013). Begrip van pensioen: Begrijpelijkheid als norm in de wet en als ambitie in de praktijk. In Institute for International Research (IIR) Conference
Lentz, L., Herijgers, M., Koole, T., & Nell, L. (2013). Begrijpelijke Taal: Financiële Communicatie over hypotheek en pensioen. In Startconferentie Begrijpelijke Taal
Lentz, L. R. (2013). Functionele Analyse en bijsluiteronderzoek: twee duurzame onderzoekslijnen. In I. van Berk, & L. Herrlitz-Biró (Eds.), Von Eisbergen und ihren Spitzen. Spuren eines wissenschaftlichen Werdegangs. Festschrift für Wolfgang Herrlitz (pp. 35-39). Waxmann Verlag.

Vakpublicaties

Nell, M. L., & Lentz, L. R. (2013). Pensioenorganisaties en communicatiewetgeving. Exploratief onderzoek naar keuzes en verplichtingen. In Netspar NEA Paper #49 http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=130490

Overige resultaten

Pander Maat, H., & Lentz, L. (2013). Geld, voorkennis en geletterdheid. Paper presented at Presentaties projecten NWO-programma Begrijpelijke Taal ter gelegenheid van het afscheid van hoogleraar Jan Renkema (Tilburg), Tilburg, Netherlands.
Lentz, L. (2013). Een nieuw UPO: Een beter begrip?. Paper presented at PGGM (werkgroep UPO), United Kingdom.
Lentz, L., & Nell, L. (2013). De startbrief van Zwitserleven: Een onderzoek naar vindbaarheid en begrijpelijkheid. Paper presented at Zwitserleven, Netherlands.
Pander Maat, H., Lentz, L., & Nell, L. (2013). Geld, voorkennis en geletterdheid: Een onderzoek naar twee versies van het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Paper presented at Netspar , Netherlands.
Lentz, L., & Nell, L. (2013). Verbeter uw communicatie over pensioen: Wat doen de wet en de brache (UPO)? En wat doet u zelf (telefonische helpdesk)?. Paper presented at Zwitserleven Event, Netherlands.
Lentz, L. R. (Author), & Pander Maat, H. L. W. (Author). (2013). De gebruiksvriendelijkheid van het Uniform Pensioenoverzicht. Web publication/site http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=132199

2012

Wetenschappelijke publicaties

Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2012). Combining Concurrent Think-Aloud Protocols and Eye Tracking Observations: An Analysis of Verbalizations and Silences. IEEE Transactions on Professional Communication, 55(3), 206-220.
Jochmann-Mannak, H. E., Lentz, L. R., Sanders, T. J. M., & Huibers, T. W. C. (2012). Three types of children's informational Web sites: an inventory of design conventions. Technical Communication, 59(4), 304-325. http://eprints.eemcs.utwente.nl/22641/01/3Jochmann_TechComm_Nov4thQrt_WEB.pdf
Elling, S. K., Lentz, L. R., de Jong, M. D. T., & van den Bergh, H. (2012). Measuring website quality in a controlled versus an online context with the ‘Website Evaluation Questionnaire’. Government Information Quarterly, 29, 383-393.

2011

Wetenschappelijke publicaties

Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2011). Retrospective Think-Aloud Method: Using Eye Movements as an Extra Cue for Participants’ Verbalizations. In CHI proceedings, May-2011. Vancouver. (pp. 1161-1170). CHI. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979116&bnc=1
Kraf, R. L., Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2011). Drie Nederlandse instrumenten voor het automatisch voorspellen van begrijpelijkheid: Een klein consumentenonderzoek. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 33(3), 249-265. https://doi.org/10.5117/TVT2011.3.DRIE411
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2011). Users’ Abilities to Review Website Pages. Journal of Business and Technical Communication.
Dolk, S., Knapp, P., Lentz, L. R., Raynor, T., & Pander Maat, H. L. W. (2011). Headline section in patient information leaflets. Does it improve reading performance and perception? Information Design Journal, 19(1), 46-57. http://www.ingentaconnect.com/content/jbp/idj/2011/00000019/00000001/art00005?token=004e18524126cbc25c5f3b3b4746477666257370504a2f7b5a4f582a2f433e402c3568263c2be3
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2011). Een kennisbank over begrijpelijke taal. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 23(3), 208-232. http://taalbeheersing.letterentijdschriften.nl/document_articles/413.pdf
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2011). Using sorting data to evaluate text structure: an evidence-based proposal for re-structuring patient information leaflets. Technical Communication, 58(3), 218-237. http://techcomm.stc.org/wp-content/uploads/2011/09/197.pdf

Overige resultaten

Lentz, L. R. (2011). Let op: Begrip verplicht! Begrijpelijkheid als norm in de wet. Faculteit Geesteswetenschappen, Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/213045/Lentz_Leo_oratie.pdf?sequence=1

2010

Wetenschappelijke publicaties

Jochmann-Mannak, H. E., Huibers, T. W. C., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2010). Children searching information on the Internet: Performance on children's interfaces compared to Google. In Towards Accessible Search Systems - Workshop proceedings of the 33rd Annual International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval (pp. 27-35). ACM. http://personal.cis.strath.ac.uk/~ir/accessiblesearch/final_proceedings.pdf
Welle Donker-Kuijer, M., Jong, de, M. D. T., & Lentz, L. R. (2010). Usable guidelines for usable websites? An analysis of five e-government heuristics. Government Information Quarterly, 27, 253-267.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2010). Een betere bijsluiter. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 32(2), 128-151.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2010). Improving the Usability of patient information leaflets. Patient Education and Counseling, 80(1), 113-119.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & de Jong, M. R. (2010). Contenttypologieën. Een verkennend onderzoek naar conventies in gemeentelijke webteksten. n.a.
C. Jong, D., & Lentz, L. R. (2010). Lees goed dit rapport voordat u een bijsluiter schrijft. Een bureauanalyse en gebruikersonderzoek naar tekstbegrip en vindbaarheid van informatie in medische bijsluiters. n.a.

2009

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2009). How do experts assess usability problems? An empirical analysis of cognitive shortcuts. Technical Communication, 56(2), 111-121.

Vakpublicaties

Pander Maat, H. L. W., Lentz, L. R., & Andriesen, S. (2009). Herziening van de vertaling van de QRD-template. Deelrapport voorkomend uit het adviestraject Het verbeteren van de begrijpelijkheid van patiëntenbijsluiters. Universiteit Utrecht. http://www.cbg-meb.nl/NR/rdonlyres/8CE7A772-A03A-4AE7-807E-D47570A8555D/0/QRD_vertalingtemplatejanuari.pdf
Pander Maat, H. L. W., Andriesen, S., & Lentz, L. R. (2009). Adviezen over leesbaarheidstestsen voor geneesmiddelenbijsluiters. Deelrapport voorkomend uit het adviestraject Het verbeteren van de begrijpelijkheid van patiëntenbijsluiters. Universiteit Utrecht. http://www.hum.uu.nl/medewerkers/h.l.w.pandermaat/genre_doc/adviezenoverleesbaarheidstesten.pdf
Lentz, L. R., & Molenaar, H. (2009). De zelfstandige communicatieprofessional. Verslag van een trendonderzoek. UiL OTS.
Lentz, L. R., Pander Maat, H. L. W., & Andriesen, S. (2009). Na consultatie herziene vertaling van QRD-template. UiL OTS. http://parlis.nl/pdf/bijlagen/BLG21531.pdf
Lentz, L. R., & Molenaar, H. (2009). De zelfstandige communicatieprofessional: Verslag van een Trendonderzoek in opdracht van De Communicatiewinkel. Universiteit Utrecht. http://www.let.uu.nl/~leo.lentz/personal/Communicatie_professionals_2009.pdf
Pander Maat, H. L. W., Lentz, L. R., & Andriesen, S. (2009). Schrijfadviezen voor de geneesmiddelenbijsluiter. Deelrapport voorkomend uit het adviestraject Het verbeteren van de begrijpelijkheid van patiëntenbijsluiters. Universiteit Utrecht. http://www.cbg-meb.nl/NR/rdonlyres/C1A68DA2-EB75-42CD-B468-92A3012B3B80/0/schrijfadviezenfebruari.pdf

2008

Wetenschappelijke publicaties

Jansen, C., & Lentz, L. R. (2008). Formulieren in Nederland. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 30(3), 288-306.
Kamalski, J., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2008). Coherence marking, prior knowledge and comprehension of informative and persuasive texts: Sorting things out. Discourse Processes, 45(4), 323-345. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01638530802145486#.VC0ZKBbejPY
Welle Donker-Kuijer, M., de Jong, M., & Lentz, L. R. (2008). Heuristic web site evaluation: Exploring the effects of guidelines on experts' detection of usability problems. Technical Communication, 55(4), 392-404.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., Sanders, T. J. M., & Zwaan, R. (2008). The forewarning Effect of Coherence Markers in Persuative Discourse: Evidence from Persuasion and Processing. Discourse Processes, 45, 545-579. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01638530802069983#.VC0a7RbejPY

Populariserende publicaties

Lentz, L. R., & Jansen, C. (2008). Hoe begrijpelijk is mijn tekst? De opkomst, neergang en terugkeer van de leesbaarheidsformules. Onze Taal, 77(1), 4-7.

2007

Wetenschappelijke publicaties

Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2007). Discourse, Cognition and Communication. Information Design Journal, 15(3), 197-198. http://www.jbe-platform.com/content/journals/10.1075/idj.15.3.01san
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2007). Website Evaluation Questionnaire: Development of a research-based tool for evaluating informational websites. In M. A. Wimmer, & H. J. Scholl (Eds.), Lecture Notes in Computer Science (pp. 293-304). Springer. http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-540-74444-3_25
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2007). Reading aloud and the delay of feedback. Explanations for the effectiveness of reader protocols. Information Design Journal, 15(3), 266-281. http://www.ingentaconnect.com/content/jbp/idj/2007/00000015/00000003
Elling, S. K., Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2007). Website Evaluation Questionnaire: Development of a research-based tool for evaluating informational websites. Lecture Notes in Computer Science, 4656, 293-304.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2007). Professional writers and empathy: Exploring the barriers to anticipating reader problems. In Proceedings IPCC 2007 Conference IEEE.

Overige resultaten

Lentz, L. R. (2007, Jan 1). Landmark Award. IEEE Transactions on Professional Communication.

2006

Wetenschappelijke publicaties

de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Scenario evaluation of municipal websites: Development and use of an expert-focused evaluation tool. Government Information Quarterly, 23(2), 191-206.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Municipalities on the Web: User-friendliness of government information on the Internet. Lecture Notes in Computer Science, 4084, 174-185.
Lentz, L. R., Mak, W. M., & Pander Maat, H. L. W. (2006). Oogbewegingsregistratie en gebruikersonderzoek. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 28(3), 233-244.
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2006). Municipalities on the Web: User-friendliness of government information on the Internet. In M. Wimmer, & H. Scholl (Eds.), Electronic Government. Fifth International Conference, EGOV 2006. Kraków, Poland september 4-8. Proceedings.M (pp. 174-185). Springer.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2006). Effects of Coherence Marking on the Comprehension and Appraisal of Discourse. In R. Sun, & N. Miyake (Eds.), Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1575-1580). Lawrence Erlbaum. http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2006/docs/p1575.pdf

Vakpublicaties

de Jong, M. R., Lentz, L. R., & Jochmann-Mannak, H. (2006). Gebruikersonderzoek herontwerp www.utrecht.nl. Universiteit Utrecht.
Lentz, L. R., Jochmann, H., & de Jong, M. (2006). De toelichting in het digitale formulier. Tekst[blad], 12(1), 38-42.
de Jong, M. R., Lentz, L. R., & Jochmann-Mannak, H. (2006). Optimalisatie van Internetformulieren. Universiteit Utrecht.
Lentz, L. R., & van de Grift, S. (2006). Een tekst met karakter. Tekst[blad], 12(2), 37-41.
de Jong, M. R., Lentz, L. R., & van Marissing, S. (2006). Structuur- en labelonderzoek Utrecht.nl. Universiteit Utrecht.
de Jong, M. D. T., Lentz, L. R., & Vaessen, A. (2006). Patiënt moet bijsluiter testen. Nieuwe eisen maken bijsluitertests door doelgroepen noodzakelijk. Pharmaceutisch Weekblad, (21), 722-723.

2005

Wetenschappelijke publicaties

de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Bestemmingsplannen inzichtelijk maken, expertevaluatie van online bestemmingsplannen. Contractonderzoek Taalbeheersing.
Lentz, L. R., & de Jong, M. R. (2005). Name and address forms on the web: research into usability. In Society for Technical Communic (Ed.), Proceedings of the STC's annual conference, may 8-11 2005 (pp. 268-272). Society for Technical Communication.
Kamalski, J. M. H., Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (2005). Hoe kun je het beste meten of een leerling een tekst begrijpt? Een vergelijkend onderzoek naar vier methoden. Levende Talen Tijdschrift, 6(4), 3-9. http://www.ltprojecten.nl/node/66
de Jong, M. D. T., & Lentz, L. R. (2005). Using scenarios for the evaluation of municipal web sites. In Society for Technical Communic (Ed.), Proceedings of the STC's annual conference, may 8-11 2005 (pp. 332-336). Society for Technical Communication.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2005). The role of coherence markers in persuasion: the forewarning effect? In M. Aurnague, M. Bras, A. le Draoulec, & L. Vieu (Eds.), Proceedings, SEM-05, First International Symposium on the exploration and modelling of meaning (pp. 31-44) http://w3.erss.univ-tlse2.fr:8080/index.jsp?perso=bras&subURL=sem05/proceedings-final/10-Kamalski-et-al.pdf
Lentz, L. R. (2005). Anticipating reader problems: cognitive shortcuts that prevent experts from focusing on readers. In IPCC (Ed.), Proceedings of the International Professional Communication Conference, july 10-13 2005 (pp. 649-652). IPCC.

Vakpublicaties

de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Expertevaluatie van het herontwerp van www.utrecht.nl. Contractonderzoek Taalbeheersing.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Helpdesk aan de monitor. Wat vinden cliënten van de helpdesk van het BPV&W? Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Aan het werk met brochures. Een expertevaluatie van zes brochures van het Breed Platform Verzekerden en Werk. Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Werk voor de toekomst; strategisch advies voor de verdere ontwikkeling van helpdesk, brochures en website van het Breed Platform Verzekerden en Werk. Adviesrapport voor het BPVenW. UiL OTS.
Janssen, D. M. L., de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). De website gekeurd. Een expertevaluatie van www.bpv.nl. Onderzoeksverslag voor het BPVenW. UiL OTS.
de Jong, M. R., & Lentz, L. R. (2005). Expertevaluatie van www.hdsr.nl. Contractonderzoek Taalbeheersing.

2004

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2004). Functional analysis for Document Design. Technical Communication, 51(3), 387-399.
Kamalski, J. M. H., Lentz, L. R., & Sanders, T. J. M. (2004). Coherentiemarkering in informerende en persuasieve teksten. Een empirisch onderzoek naar cognitieve en affectieve effecten. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 26(2), 85-104.

Vakpublicaties

Lentz, L. R. (2004). De donkere kant van de Dongen site. Comma, 16(7), 4-7.
Lentz, L. R. (2004). Overige bestemmingen. Tekst[blad], 10(1), 29-31.
Lentz, L. R. (2004). Betaald Parkeren. Tekst[blad], 10(2), 29-31.
Lentz, L. R. (2004). Studies in taalbeheersing. Tekst(blad), 10, 56-59.
Lentz, L. R., & Knol, J. (2004). Ga terug naar Start: op welke manier brengen websites hun bezoekers terug naar de startpagina? Tekst[blad], 10(4), 42-44.

Populariserende publicaties

de Jong, M., Lentz, L. R., Elling, S. K., & Schellens, P. J. (2004). Scenario-evaluatie van gemeentelijke websites. De ontwikkeling en toepassing van een expertgericht evaluatie-instrument. Verslag van een onderzoek in het kader van het NWO-stimuleringsprogramma "Maatschappij en de Elektronische Snelweg" (projectnummer 014-43-606). Universiteit Twente.

2003

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2003). In welke termen denken lezers over tekstproblemen? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 273-288.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2003). Waarom het lezersprotocol zo'n goede methode is om lezersproblemen op te sporen. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25, 202-220.
Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2003). De voorspellende kracht van het CCC-model. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 221-235.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2003). The position of adjunctive passive participle constructions. In S. Baauw, & M. Huiskes (Eds.), Yearbook 2002
Lentz, L. R., & ter Maat, H. (2003). Waarom het lezersprotocol zo'n goede pretestmethode is. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 25(3), 202-220.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Elling, S. K. (2003). Scenario's en de evaluatie van (gemeentelijke) websites. Tekst(blad), 9(3), 51-58.

2002

Wetenschappelijke publicaties

Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (2002). Coherentie en identificatie in studieboeken. Een empirisch onderzoek naar tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24(4), 281-302. http://www.kennisbank-begrijpelijketaal.nl/publicatie?id=301&titel=Land,%20J.,%20Sanders,%20T.,%20Lentz,%20L.,%20&%20Bergh,%20H.%20(2002).%20Coherentie%20en%20identificatie%20in%20studieboeken.%20een%20empirisch%20onderzoek%20naar%20tekstbegrip%20en%20tekstwaardering%20op%20het%20vmbo.%20Tijdschrift%20Voor%20Taalbeheersing,%2024(4),%20281-302.
Lentz, L. R., Land, J., & Sanders, T. J. M. (2002). Welke tekstkenmerken dragen bij aan de kwaliteit van studieboekteksten? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24(4), 281-302.

Vakpublicaties

Lentz, L. R. (2002). Hoe evalueer je een website? Tekst(blad), 1(8), 35-40. http://www.let.uu.nl/~Leo.Lentz/personal/Tekstblad.pdf
Lentz, L. R., & Troost, C. (2002). Het kan allemaal nog veel makkelijker op de belastingsite. Tekst(blad), 1(8), 41-55.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2002). Braad dikwijls bedruipende. Twee manieren om gelijktijdige handelingen aan te duiden: deelwoordconstructies en onderconstructies. Neerlandistiek, 6(2), 1-26. http://www.neerlandistiek.nl/publish/articles/000077/article.pdf
Land, J. F. H., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2002). Tekstbegrip en tekstwaardering op het vmbo. Stichting Lezen.

2001

Wetenschappelijke publicaties

Jansen, F., & Lentz, L. R. (2001). Present Participles as Iconic Expressions. In O. Fischer, & M. Naenny (Eds.), The motivated sign. Iconicity in language and literature 2 (pp. 277-288). John Benjamins.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (2001). Public documents in a multilingual context. In R. Neutelings, & D. Janssen (Eds.), Reading and Writing policy documents (pp. 85-103). John Benjamins.
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2001). Focus: Design and Evaluation of a Software Tool. Technical Communication Quarterly, 10(4), 387-401.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (2001). Present Participles as Iconic Expressions. In Fischer and Naenny (Ed.), The motivated sign. Iconicity in language and literature 2. (pp. 277-288). John Benjamins.

Vakpublicaties

Bos-Aanen, J., Sanders, T. J. M., & Lentz, L. R. (2001). Tekst, begrip en waardering. Wat vertelt onderzoek ons over het effect van tekstkenmerken op begrip en waardering van informerende teksten bij kinderen en tieners. Stichting Lezen.
Sanders, T. J. M., Lentz, L. R., & Bos-Aanen, J. (2001). Tekstwetenschap en leesbevordering: een inventariserend onderzoek naar tekstwetenschappelijke criteria van tekstkwaliteit. Stichting Lezen.

Overige resultaten

Lentz, L. R., & Lie, O. S. H. (2001, Jun 28). Tentoonstelling Van Magie tot Instructie, gemaakt door studenten van de gelijknamige cursus. Universiteit Utrecht, afdelingen Historische Letterkunde en Taalbeheersing. http://www.let.uu.nl/~Leo.Lentz/personal/instructie/homepage.html

2000

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (2000). Babel in Document Design: The Evaluation Of Multilingual Texts. IEEE Transactions on Professional Communication, 43(3), 313-322.
Lentz, L. R., Jansen, F., & Feenstra, J. (2000). Een steeds minder deskundige lezer? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 22(1), 1-21.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). De aanduiding van gelijktijdige handelingen in instructieve teksten. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing (pp. 229-240). SDU.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). Present Participles as Iconic Expressions. In O. Fischer, & M. Naenny (Eds.), Papers from the 2nd Congress on Iconicity in Language and Literature (pp. 277-288). John Benjamins.
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (2000). Hoger en lager opgeleide proefpersonen en hun feedback op een voorlichtingstekst. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing: Onderzoek naar taal, tekst en communicatie gepresenteerd op het achtste VIOT-congres aan de TU-Delft (pp. 317-326). SDU.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). De aanduiding van gelijktijdigheid in instructieve teksten. In R. Neutelings, N. Ummelen, & A. Maes (Eds.), Over de grenzen van de taalbeheersing: Onderzoek naar taal, tekst en communicatie gepresenteerd op het achtste VIOT-congres aan de TU Delft (pp. 229-240). SDU.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2000). Algemeen model voor de beoordeling van testrapporten. College ter beoordeling van geneesmiddelen.

Vakpublicaties

Jansen, F., & Lentz, L. R. (2000). Historische veranderingen in technische communicatie. Icon, 3(4), 10-11.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2000). Beoordeling testrapport bij bijsluiter Zyban. College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Lentz, L. R. (2000). Taalbeheersing als communicatiewetenschap. Alweer een nieuwe inleiding in het vakgebied. Tekst(blad), 6, 59-63.
Lentz, L. R., Bosch, A., de Graaf, E., & Thomassen, L. (2000). Tekstschrijver als beroep: Een nieuwe peiling onder tekstschrijvers in Nederland. Tekst[blad], (3), 33-38. http://www.let.uu.nl/~leo.lentz/personal/artikel-tekstschrijvers.pdf
Lentz, L. R., Bosch, A., de Graaf, E., & Thomassen, L. (2000). Ontwikkelingen en veranderingen in het. Universiteit Utrecht. http://www.let.uu.nl/~leo.lentz/personal/Tekstschrijvers-2000.PDF
Lentz, L. R. (2000). Ontwerpen en veranderen: twee nieuwe communicatiehandboeken met elk een eigen perspectief. Tekst(blad), 6, 58-61.
Lentz, L. R., Bosch, A., de Graaf, E., & Thomassen, L. (2000). Tekstschrijver als beroep: een nieuwe peiling. Tekst(blad), 6(3), 33-38.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (2000). Beredeneerd beoordelen. Beoordelingsmodel voor testrapporten van bijsluiters. Unknown Publisher.
Lentz, L. R., Schellens, P. J., Klaasen, R., & de Vries, S. (2000). Communicatiekundig ontwerpen. Methoden - perspectieven - toepassingen. Tekst(blad), 6(2), 58-61.
Pander Maat, H. L. W., & Lentz, L. R. (2000). Beoordeling van testrapport bij bijsluiter Teveten. College ter beoordeling van geneesmiddelen.
Lentz, L. R., de Graaf, E., Bosch, A., & Thomassen, L. (2000). Tekstschrijvers in Nederland. Ontwikkelingen en veranderingen in het beroep gedurende de afgelopen tien jaar. Universiteit Utrecht.

1999

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1999). Vertaalkwaliteit in een blauw jasje. Ontluikend vertaalbeleid bij de Belastingdienst. Filter, 6(2), 2-12.
Lentz, L. R. (1999). Tegenstrijdige functies: een analysekader. Taalbeheersing, 21(4), 311-324.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Vertaalbeleid bij de Belastingdienst: zorg voor meertaligheid. UiL OTS.
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1999). Eindverslag project Meertalige Communicatie (voorheen: Complexe Verbale Communicatie). UiL OTS.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Beredeneerd beslissen - Tweede versie van een beslissingsmodel voor het vertalen van informatie. UiL OTS.

Vakpublicaties

Paulis, I., Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1999). Wohnen in Deutschland und Arbeiten in den Niederlanden. Evaluatierapport van de brochure Wonen in Duitsland en werken in Nederland. Expert Centre German.

1998

Wetenschappelijke publicaties

Sanders, T. J. M., van Dijk, K., & Lentz, L. R. (1998). Evaluatie van de SIP-brochures. Een onderzoek naar de tekstkwaliteit van de brochures in het Studie-informatiepakket van de Universiteit Utrecht. Universiteit Utrecht, Fac. der Letteren, Inst. Nederlands.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview From millwrights to shipwrights to the twenty-first century. Explorations in a history of technical communication in the United States. Taalbeheersing, 20, 352-357.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). Kwaliteitszorg voor vertalingen. Voorstellen voor optimalisering van vertalingen van de belastingdienst. Belastingdienst.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). De standaardoptie voor vertaalbeslissingen. Belastingdienst.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview Lessen over welsprekendheid, een typering van de retorica's van de eerste hoogleraren in de vaderlandse welsprekendheid in de Noordelijke Nederlanden (1797-1853). Taalbeheersing, 20, 261-265.
Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1998). Vertaling in revisie. Evaluatie van de Arabische, Duitse, Engelse en Turkse tekst over de Motorrijtuigenbelasting in Nederland. Belastingdienst.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview The emergence of a tradition. Technical writing in the English Renaissance. Taalbeheersing, 20, 155-160.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., Meeuwesen, L., & Houtkoop-Steenstra, J. P. (1998). Taalkunde en het onderzoek naar tekstontwerp en tekstevaluatie. In E. Blom, & A. Jansen (Eds.), Tijdperk Taal! 10 jaar linguistiek in Utrecht (pp. 230-238). HAG.
Lentz, L. R. (1998). Bookreview Over het ontwerp van overtuigende teksten. Nednummer, 3, 2, 29-31.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (1998). Hoe de volzin leeg liep. Tekst(blad), 4(2), 2-6.
Jansen, F., & Lentz, L. R. (1998). Tot Nut van de Nederlandsche Scheepstimmeringe. Een handboek voor de scheepsbouw uit de gouden eeuw. Tekst(blad), 4(4), 2-7.
Lentz, L. R., & Hulst, J. W. M. (1998). Turks Fruit en de motorrijtuigenbelasting. Een evaluatie van vijf vertalingen van een belastingtekst. Tekst(blad), 4(1), 52-58.

1997

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1997). The history of opening sequences in Dutch telephone conversations. In L. Lentz, & H. L. W. Pander Maat (Eds.), Discourse Analysis and evaluation: functional approaches (pp. 87-110). Rodopi.
Lentz, L. R., & de Jong, M. T. D. (1997). The evaluation of text quality: expert focused and reader focused methods compared. IEEE Transactions on Professional Communication, 40, 224-233.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1997). Discourse analysis and evaluation: functional approaches. Rodopi.

Vakpublicaties

Hulst, J. W. M., & Lentz, L. R. (1997). De tekst vertaald, de lezer verdwaald. Unknown Publisher.
Meeuwesen, L., Houtkoop-Steenstra, J. P., & Lentz, L. R. (1997). Taalkunde en het onderzoek naar tekstontwerp en tekstevaluatie. In E. Blom, & A. Jansen (Eds.), Tijdperk taal! 10 jaar Linguïstiek in Utrecht (pp. 230-238). HAG.

Overige resultaten

Lentz, L. R., & Jansen, F. (1997). Chronology in old and modern recipes. Poster session presented at Poster presented at the Conference on Text and Discourse, Utrecht.

1996

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1996). Argumenteren over lezersproblemen: is consensus haalbaar? Taalbeheersing, 18(4), 351-367.
Lentz, L. R. (1996). De tekstschrijver bereidt. In T. Sanders en P. Smulders (Ed.), Schrijfwijsheden. Visies op taal en taaladvies. (pp. 237-243).
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1996). Expert judgments versus reader feedback: A comparison of text evaluation techniques. Journal of Technical Writing and Communication, 26(4), 507-520.
Lentz, L. R., & Jansen, F. (1996). Changing standards in Technical Communication. Journal of Technical Writing and Communication, 26(4), 357-370.

1995

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1995). De geschiedenis van het openingspatroon in Nederlandse telefoongesprekken. In E. Huls, & J. Klatter-Former (Eds.), Artikelen van de Tweede Sociolinguistische Conferentie. (pp. 403-418).
Lentz, L. R., & de Jong, M. D. T. (1995). What can readers and experts tell us about text quality? In M. Steehouder (Ed.), Forum 95. Preseedings for the international conference for technical communicators. (pp. 1-5).
Lentz, L. R., & van der Borght, M. (1995). Kent u deze publikaties? Een kleinschalig onderzoek naar het gebruik van publikaties over schriftelijke communicatie bij opleidingen en enkele ontwikkelingen in recente vakliteratuur. Opleiding & Ontwikkeling, Tijdschrift voor Human Resource Development, 8(3), 21-25.
Lentz, L. R. (1995). Formuleren: een studieboek over schrijfstijl. Comma, 7(1/2), 26.
Lentz, L. R., de Jong, M. D. T., & Zeelen, I. (1995). Kunnen professionele tekstschrijvers voorspellen wat er uit een pretest komt? Tijdschrift voor taalbeheersing, 17(2), 105-122.

Vakpublicaties

Lentz, L. R. (1995). Tekstonderzoek door drie technische universiteiten. Tekst[blad], 1(1), 54-57.
Lentz, L. R., & Jansen, C. (1995). Een bezoek aan het jaarlijkse congres van de Society for Technical Communication. Tekst[blad], 1(2), 38-41.
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1995). Groeit er iets moois in Nederland? Achter veel lezersproblemen steken dilemma's voor de tekstschrijver. Tekst[blad], 1(1), 2-7.

Populariserende publicaties

Lentz, L. R. (1995). Hoe gaan lezers om met persuasieve teksten? Recensie van dissertatie Hoeken. Tekst[blad], 1(4), 36-40.

1994

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1994). Patient information leaflets: a functional content analysis and an evaluation study. In P. van den Hoven, E. Woudstra, & L. van Waes (Eds.), Functional Communication Quality (pp. 137-148)

1993

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1993). Wat mankeert er aan die tekst? De evaluatie van voorlichtingsteksten over subsidieregelingen. Perspectieven op Taalgebruik, 3.
Lentz, L. R. (1993). De bijsluiter: demonstratie van een functionele analyse. In P. van den Hoven, L. Lentz, J. Sturm, & F. Vonk (Eds.), Taal in onderwijs en organisatie: Een vlootschouw van onderzoek (pp. 101-108). Centre for Language and Communication.
Lentz, L. R., van den Hoven, P. J., Sturm, J., & Vonk, V. (1993). Taal in onderwijs en organisatie. Een vlootschouw van onderzoek. Centre for Language and Communication.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & de Vet, D. (1993). Tekstschrijvers in bedrijf. Communicatief.
Lentz, L. R. (1993). Helder rapporteren: een helder boek (recensie). Comma, 5, 19-20.
Lentz, L. R. (1993). Recensie van: R. Elling. Veiligheidsvoorschriften in de industrie. Een verkenning van problemen en mogelijkheden. Tijdschrift voor taalbeheersing, 15, 246-251.

1992

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1992). De kwaliteit van de voorlichtingstekst; over evaluatie en optimalisering van teksten. In D. Cox (Ed.), Voorlichtingskunde. Ontwikkelingen in theorie en praktijk. (pp. 85-91).
Lentz, L. R., & Pander Maat, H. L. W. (1992). Evaluating text quality: reader-focused or text-focused? In M. Steehouder, & H. Pander Maat (Eds.), Functional Text Quality Rodopi.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Herrlitz, W. (1992). Arcadia in de taalwetenschap. De nieuwe taalgids, 85(6), 511-512.
Lentz, L. R., & de Vet, D. (1992). Tekstschrijven als beroep. Groeiende beroepsgroep van tekstschrijvers voorziet in behoefte van bedrijven en instellingen. Communicatie, 5(1), 3-11.

1991

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1991). Communiceren over subsidies. In Thema's in de taalbeheersing. Lezingen van het VIOT-taalbeheersingscongres gehouden op 19, 20 en 21 december 1990 aan de Rijksuniversiteit Groningen. (pp. 312-323).
Lentz, L. R. (1991). De functionele analyse van een veiligheidsreglement: beschrijving van een heuristiek. Tijdschrift voor taalbeheersing, 13(3), 197-212.
Lentz, L. R., & de Vet, D. (1991). Tekstschrijven als professie. Verslag van een onderzoek naar de beroepsgroep van tekstschrijvers. Rijksuniversiteit Utrecht.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Herrlitz, W. (1991). Functionele taalwetenschap ter discussie: de taalgebruikskunde als toegepaste wetenschap. De nieuwe taalgids, 84(6), 539-555.

Overige resultaten

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1991). Het schoolwerkplan: een tekst in een context.. 1-36. Abstract from Unknown event, Asilomar, USA.

1990

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van den Bergh, H. (1990). Functionele taalvaardigheid en communicatief taalonderwijs. Spiegel, 8(3), 111-119.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., Pander Maat, H. L. W., & Schilperoord, J. (1990). Subsidieverstrekking als communicatieproces: spanningen tussen transparantie en effectiviteit. Communicatief.

1989

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1989). Het leerplan in Nederland: Een studie naar vorm, inhoud en functie van het leerplan voor het primair onderwijs. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Utrecht University]. Stichting voor Leerplanontwikkeling SLO.

1988

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1988). Onderzoek en ontwikkeling in het project `Taalvaardigheid in de basisschool'. Spiegel, (2), 87-100.

1987

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1987). Language: the medium and the message of a curriculum document. Journal of Curriculum Studies, (4), 371-373.

1986

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., Arntz, M. J., Buys, A., & Lammers, H. (1986). Taalbeschouwen en reflecteren. Moer, (5).

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Faassen, F. (1986). Teksten veranderen als ze klaar zijn. Moer, (5), 57-62.
Lentz, L. R., Sturm, J., & van Tuijl, H. (1986). Schrijfonderwijs onder het mes. Stichting voor Leerplanontwikkeling.

1985

Vakpublicaties

Lentz, L. R., van der Geest, T., & van Tuijl, H. (1985). Voeten stil, jongens! Over interactie, (allochtone) leerlingen en mondelinge taalvaardigheid. Stichting voor de Leerplanontwikkeling, Sectie Moedertaal.

1984

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., Van de Craen, P., Beernink, R., & van Tuijl, H. (1984). Ontwikkelingen in het moedertaalonderwijs in Frankrijk: Taalwetenschap, onderzoek en beleid. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
Lentz, L. R., Herrlitz, W., & Lammers, H. (1984). Taalbeschouwing een kinderspel. In H. Lammers (Ed.), ???

Vakpublicaties

Lentz, L. R., Herrlitz, W., & van Tuijl, H. (1984). Vijf stellingen over onderzoek ten behoeve van leerplanontwikkeling voor taalonderwijs. Onderwijskundige Notities.
Lentz, L. R., Lammers, H., & van Tuijl, H. (1984). Taalbeschouwing ter discussie. Stichting Leerplanontwikkeling.

1983

Vakpublicaties

Lentz, L. R., Herrlitz, W., & van Tuijl, H. (1983). Planning en interactie in taalonderwijs. Stichting voor de Leerplanontwikkeling, Sectie Moedertaal.

1982

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1982). Taalonderwijs en taalonderzoek in Engeland. Vier opvattingen over theorie en praktijk. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.
Lentz, L. R., Bolte, H. W., & Herrlitz, W. (1982). Reflectie over taal. Gramma, (1), 72-79.
Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1982). Taalvaardigheid in de basisschool. Een oriëntatie op theorie, innovatie en leerplanontwikkeling. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.

1981

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1981). Taalbeheersingsonderzoek - van meet af aan betrokken op de onderwijspraktijk en in een interdisciplinair samenwerkingsverband. In M. Steehouder, & C. Jansen (Eds.), Taalbeheersing VIOT.

1980

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R. (1980). Taalonderwijs anders bekeken. Ervaringen met thematisch cursorisch onderwijs in het Innovatieproject Amsterdam. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.

1979

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & van Tuijl, H. (1979). Drie opvattingen over moedertaalonderwijs : verslag van een studiereis naar West-Duitsland op 9,10, en 11 mei 1979 : gesprekken met Wolfgang Boettcher, Werner Ingendahl en Hubert Ivo. Stichting voor de Leerplanontwikkeling.

Vakpublicaties

Lentz, L. R., & Lammers, H. (1979). Het beoordelen van mondelinge taalvaardigheid. Moer, (2), 15-20.

1977

Wetenschappelijke publicaties

Lentz, L. R., & Lammers, H. (1977). Luistervaardigheid en moedertaalonderwijs. Levende Talen, (326), 403-413.