Is gendergelijkheid aan de keukentafel te regelen?

Zelfs nu steeds meer vrouwen werken, lopen ze nog vaak achter als het gaat om financiële onafhankelijkheid en besteden ze meer tijd aan huishouden en zorg voor de kinderen dan mannen. Veel stellen proberen de taken wel gelijk te verdelen, maar vaak is het traditionele rolpatroon hardnekkig.

Uit onderzoek weten we dat stellen eigenlijk helemaal niet zoveel praten over hoe zij hun taken gaan verdelen. Hierdoor wordt de taakverdeling gevormd door de hardnekkige, heersende norm dat de vrouw de primaire verzorger is en de man de primaire broodwinner.

Maar er is hoop! Ons onderzoek laat zien dat stellen die wél regelmatig de verdeling van huishoudelijke taken, zorgtaken en betaald werk bespreken, een meer gelijke taakverdeling weten te creëren. Bijkomend resultaat is dat de kwaliteit van de relatie ook verbetert.

Het onderzoek laat wel zien dat de effecten van deze gesprekken alleen zichtbaar zijn op de dag waarop de gesprekken plaatsvonden. Het advies is dan ook: bespreek dagelijks de taken van de dag om los te komen van traditionele rolpatronen.

Larisa Riedijk, promovendus Sociale Psychologie aan de Universiteit Utrecht