Utrecht Institute of Linguistics OTS

Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werken een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke vragen. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Nieuws

textese
26 april 2016
Kinderen die meer woorden weglaten in een whatsappbericht, scoren beter op grammaticatoetsen. Dat concludeert taalkundige Elma Blom.
24 april 2016
Linda de Mol sprak de r vroeger anders uit dan nu. Hoe kan dat? Koen Sebregts gaf uitleg in radioprogramma Bureau Kijk in de Vegte (21 april).
Book 'Elements of Formal Semantics'. An Introduction to the Mathematical Theory of Meaning in Natural Language
19 april 2016
Yoad Winter geeft in dit boek een introductie in de wiskundige theorie van betekenis in natuurlijke taal.
RSS

Agenda

Vergaderende mensen
10 mei 2016 09:00 - 13:30
Op 10 mei vindt de research meeting van Dynamics of Youth plaats in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
RSS
meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid

Utrecht Institute of Linguistics OTS