Utrecht Institute of Linguistics OTS

Wat zijn de verschillen tussen alle talen in de wereld?

Wat is er speciaal aan de Gooise 'r' en wie gebruikt ’m? Hoe komt een baby erachter welke klanken in zijn moedertaal voorkomen? Hoe houden kinderen uit een tweetalig gezin die twee talen uit elkaar? Wat gebeurt er in de hersenen na een beroerte, of bij kinderen met dyslexie? Hoe kunnen we de lees- en schrijfvaardigheid van scholieren verbeteren? En wat maakt een tekst of gesprek begrijpelijk, interessant of overtuigend?

Aan het Utrecht Institute of Linguistics OTS (UiL OTS) werken een groot aantal onderzoekers samen aan antwoorden op dergelijke vragen. Het UiL OTS is de thuisbasis van het taalkundig en communicatie onderzoek aan de Universiteit Utrecht.

Nieuws

© iStockphoto.com/Bernd Wittelsbach
20 mei 2016
Erwin Mantingh sprak met nrc.next over het eindexamen Nederlands in het voortgezet onderwijs.
© iStockphoto.com/hocus-focus
10 mei 2016
Bij BNR en De Taalstaat vertelde Blom dat jongeren die veel afkorten in hun berichten, beter scoren op grammaticatoetsen.
textese
26 april 2016
Kinderen die meer woorden weglaten in een whatsappbericht, scoren beter op grammaticatoetsen. Dat concludeert taalkundige Elma Blom.
RSS
meertaligheid | dialecten | naamkunde | baby- en kindertaal | dyslexie en afasie | tweetalig onderwijs | syntaxis | semantiek | fonologie | fonetiek | grammatica | sociolinguistiek | neurolinguistiek | spraakklank | NT2 | taalontwikkeling | taal corpus | lees- en schrijfvaardigheid

Utrecht Institute of Linguistics OTS