Wandelgids 'Beroemde vrouwen van Utrecht'

Het Centre for the Humanities (CfH) presenteert de Wandelgids Beroemde vrouwen van Utrecht. Na Sporen van Slavernij in Utrecht en Utrecht en de Joden is dit het derde en laatste deel in de reeks historische wandelgidsen van het CfH. Deze wandelgids richt zich op de historische bijdrage van vrouwen in Utrecht, en aan hun veelzijdige talent, toewijding en liefde voor deze stad. ‘Beroemde vrouwen van Utrecht’ is geschreven door Judith Schuil en werd gepresenteerd op de Culturele zondag ‘Science in the City’ op 3 april.

Vrouwen hebben tot op de dag van vandaag een belangrijke en blijvende invloed gehad op de status en de vorming van de stad Utrecht: van de religieuze gemeenschappen in de late Middeleeuwen tot de burgermaatschappij en handel; van het moeilijke begin voor studenten op de universiteit tot internationaal bekende schrijvers, geleerden en professoren. Deze wandeling voert langs de belangrijke plaatsen in de binnenstad die licht werpen op de geschiedenis van beroemde vrouwen in Utrecht, waaronder de middeleeuwse kluizenares Zuster Bertken, de eerste vrouwelijke student Anna Maria van Schuurman, en de componiste en zangpedagoge Catharina van Rennes.

Onderdeel van een serie wandelingen

Beroemde vrouwen van Utrecht is de derde wandelgids in een serie van wandelingen die de minder bekende aspecten van de rijke geschiedenis en het culturele erfgoed van deze buitengewone stad belichten. De eerste wandelgids, Sporen van Slavernij in Utrecht, geschreven en samengesteld door Esther Captain en Hans Visser, werd gepubliceerd in 2013 en is uitgebracht in het Nederlands met een Engelse vertaling. Deze is nog steeds te koopUtrecht en de Joden, geschreven door Joost van der Lijn, werd in 2015 gepubliceerd, en is te koop in diverse boekwinkels in de stad.

Titelgegevens

Correcties

•  ‘nijntje het huis’ door ontwerpersduo Remy en Veenhuizen, dat in de wandelgids wordt genoemd op bladzijde 53, was een eenmalige installatie die helaas niet meer aanwezig is in het Centraal Museum. Het nijntje museum (Agnietenstraat 2 in Utrecht) is echter wel open voor bezoekers. Voor deze fout is het Centre of the Humanities verantwoordelijk en niet de auteur.