Wallace H. Coulter Award Lectureship voor Albert Heck

Award en lezing tijdens Pittcon onderstreept wetenschappelijke impact

Biochemicus Albert Heck ontvangt de Wallace H. Coulter Award Lectureship. Hij krijgt het prestigieuze lectoraat voor zijn wetenschappelijke impact en vele doorbraken. Het lectoraat bestaat uit een geldbedrag van 10.000 dollar en een uitnodiging om de plenaire keynote-lezing te geven tijdens de Pittcon-conferentie in 2022.

Albert Heck, Utrecht University
Prof. dr. Albert Heck

Albert Heck, hoogleraar scheikunde en farmaceutische wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, is verkozen tot de Wallace H. Coulter Lecturer van 2022. Hij ontvangt deze erkenning voor zijn inspanningen om “samenwerkingen op te zetten waarmee hij een wereld aan kennis samenbrengt, die leidt tot impact, inspiratie en verrijking van de wetenschap”. Het lectoraat wordt mogelijk gemaakt door de Wallace H. Coulter Endowment.

Toewijding

De Wallace H. Coulter Award onderscheidt personen die met veel toewijding belangrijke bijdragen leveren aan onderwijs, praktijk en onderzoek in de wetenschap.

De award wordt uitgereikt tijdens de volgende editie van Pittcon, dat staat voor The Pittsburgh Conference on Analytical Chemistry and Applied Spectroscopy. Het jaarlijkse evenement geldt als ’s werelds grootste conferentie en expositie rondom laboratoriumwetenschap. Pittcon vindt volgend jaar plaats op 5 t/m 9 maart in Atlanta, Georgia.

Brede impact

Hecks lezing tijdens Pittcon draagt de titel New Horizons in Mass Spectrometry: Sizing and Counting Particles by Native Mass Spectrometry, en refereert daarmee naar het Coulter Principle. Het onderwerp onderstreept de brede impact van massaspectrometrie op vele gebieden binnen de life sciences – een thema dat extra gewicht krijgt in een tijd waarin veel aandacht is voor epidemiologische dreigingen en op maat gemaakte gezondheidszorg.

Pioneer van de massaspectrometrie

Hecks onderzoek richt zich op de ontwikkeling en toepassing massaspectrometrie in de biochemie, proteomics en structuurbiologie. Heck introduceerde onder andere innovatieve proteomics-technieken voor de verrijking van gefosforyleerde eiwitten, het gebruik van isotoop-labeling voor eiwitkwantificering, en alternatieve peptide- en eiwitsequencing-technieken. Heck staat ook bekend om zijn expertise in de structuurbiologie en glycoproteomics, en geldt als een pionier op het gebied van native en cross-linking massaspectrometrie.

Naamgever Wallace H. Coulter

De Wallace H. Coulter Lectureship is vernoemd naar de Amerikaanse ingenieur, uitvinder en zakenman Wallace H. Coulter (1913-1998). Hij schreef geschiedenis als uitvinder van het Coulter Principle, een elektronische manier om microscopisch kleine deeltjes in een vloeistof te tellen en classificeren. Dat principe paste Coulter toe in een apparaat waarmee onderzoekers razendsnel automatisch bloedcellen kunnen tellen en analyseren, wat voorheen handwerk was. Het apparaat, dat de naam Coulter Counter kreeg, bracht een revolutie teweeg in het medisch laboratoriumonderzoek.