Video: ‘Vanaf de eerste dag voelde ik: ik ben altijd welkom hier.’

Statushouders aan het werk via Incluusion Traineeship

Trainee Ahmad en begeleider Laurens delen in deze video hun ervaringen met het Incluusion Traineeship: een programma voor statushouders waarin zij relevante werkervaring opdoen bij de Universiteit Utrecht. Zo ging Ahmad aan de slag bij de Universiteitsbibliotheek, waar Laurens al jaren werkte.

Trainee Ahmad en begeleider Laurens delen hun ervaringen met het Incluusion Traineeship. De Nederlandse ondertiteling zet je aan via het tandwieltje rechts onderin.

Waarom een traineeship?

Het is lastig een baan te vinden voor statushouders, ondanks de krappe arbeidsmarkt. Door buitenlandse diploma’s, een taalbarrière en een (schijnbaar onverklaarbaar) gat in het cv kunnen vluchtelingen maar moeilijk werk vinden.

Van de 9 statushouders die hun traineeship in 2022 afrondden, heeft echter iedereen een betaalde baan gevonden. Zo ook Ahmad, die met zijn achtergrond als bibliothecaris begin 2023 een baan vond bij Ingressus, een serviceorganisatie voor bibliotheken. Ragna Senf, projectmanager Incluusion: We zijn ontzettend trots op de voormalige trainees. Iedereen heeft namelijk een baan gevonden binnen of buiten de UU. Dat is erg bijzonder, want van alle statushouders die al 5 jaar in Nederland wonen, is bijna 60% werkloos. En als zij werk vinden, is het vaak niet op het niveau waarop zij in hun land van herkomst werkten.

Incluusion Traineeships

Daarom organiseert Incluusion traineeships: een statushouder werkt 6-8 maanden met behoud van uitkering op een afdeling van de UU. Trainees komen te werken bij uiteenlopende afdelingen: van financial control tot communicatie, en van een onderzoeksgroep tot een HR-afdeling. Het uiteindelijke doel? Een betaalde baan binnen of buiten de UU. Tijdens het traineeship doen de statushouders relevante werkervaring op in Nederland, verbeteren zij hun Nederlands, en ontwikkelen ze zich professioneel.

Incluusion ondersteunt hierbij door het verzorgen van continue begeleiding van zowel de trainee als de leidinggevende, en door het organiseren van:

• Nederlandse taallessen (privé)
  • Persoonlijk budget voor professionele ontwikkeling
  • Themabijeenkomsten met alle trainees gezamenlijk
  • Deelname aan een Interculturele Compententies training
  • Deelname aan het onboarding aanbod vanuit HR
  • Deelname aan work2work, de dienst van de UU die mensen op weg helpt richting een baan.
Twee Incluusion trainees
Twee Incluusion trainees. Foto: Eline Bollaart

Impact

Het traineeshipprogramma heeft een overduidelijk positief effect op de arbeidsmarktpositie van statushouders. Meerdere trainees gaven aan dat met andere ogen naar hun sollicitaties gekeken werd, sinds zij ‘werkervaring bij de UU’ op hun cv konden toevoegen.

Maar ook voor de UU zelf bieden de traineeships voordelen: het programma zorgt voor een meer diverse medewerkerspopulatie. Riël Lamur, begeleider van een trainee bij Bètawetenschappen, vertelt: Wat ik persoonlijk een leerzame openbaring vind, is hoe dit traineeship programma mij helpt een meer inclusieve mindset te ontwikkelen. Dankzij onze dynamiek en interactie krijgt hetgeen je vanuit een ingeslepen automatisme als 'normaal' bestempelt opeens een heel ander perspectief. Bovendien werkt de UU via de traineeships aan inclusief werkgeverschap met oog voor mensen met een afstand tot de Nederlandse arbeidsmarkt.

Toekomst

In de zomer van 2023 kunnen kandidaten zich aanmelden voor de nieuwe ronde van eind 2023/begin 2024. Aan Incluusion de taak om geschikte kandidaten te koppelen aan passende werkplekken binnen de UU. We willen dit proces ten opzichte van voorgaande jaren verder stroomlijnen, door vooraf vast een aantal beschikbare werkplekken te zoeken. We gaan voor 2024 uit van maximaal 15 nieuwe trainees, zodat we de persoonlijke aanpak voor zowel de trainees als de werkplekbegeleiders kunnen waarborgen.

Geïnspireerd geraakt?