Utrechts klimaatveranderings- en ecosystemenonderzoek wereldwijd de grootste impact

Het Sustainability-onderzoek van de Universiteit Utrecht op het gebied van klimaatverandering en ecosystemen heeft wereldwijd de grootste impact. Dat blijkt uit onderzoek van Times Higher Education. De Utrechtse wetenschappelijke publicaties in de categorie ‘Environmental Sciences’ tussen 2011 en 2015 scoren hoger op citatie-impact dan de publicaties van onder andere Stanford University en Harvard.

Times Higher Education, het instituut dat jaarlijks de World University Rankings uitbrengt, publiceerde op 24 november een infographic met daarin de top 10 universiteiten van welke de meest geciteerde artikelen uit de periode 2011 tot 2015 aangevoerd worden door onderzoek op het gebied van klimaatverandering en ecosystemen. De Universiteit Utrecht staat bovenaan in deze lijst.

Bron: Elsevier. Klik voor grotere afbeelding.

Interdisciplinaire overwinning

“Het is een gezamenlijke prestatie van de onderzoekers aan de universiteit, gebaseerd op de sterke positie van Utrecht in interdisciplinair onderzoek”, vertelt Detlef van Vuuren, milieuwetenschapper aan de Universiteit Utrecht en auteur van de meest-geciteerde artikelen. “De lijst bestaat uit publicaties van verschillende onderzoeksgroepen binnen de Universiteit Utrecht; vaak in samenwerking met instituten daarbuiten, zoals het NIOZ, het Planbureau van de Leefomgeving en andere universiteiten.”

Van Vuuren schreef mee aan de meest geciteerde publicaties die dienden als basis voor de lijst. Zijn publicatie The representative concentration pathways: An overview werd ruim duizend keer geciteerd in andere wetenschappelijke artikelen; de publicatie The RCP greenhouse gas concentrations and their extensions from 1765 to 2300 ruim 700 keer. Hiermee torent hij hoog uit boven de andere publicaties, die elk zo’n 100-250 keer werden geciteerd.

Duurzaamheidsonderzoek

Al het genoemde onderzoek valt binnen het onderzoeksthema Sustainability, een van de vier onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht. “We zijn ontzettend trots om te zien dat ons duurzaamheidsonderzoek wereldwijde impact heeft”, vertelt Piet Hoekstra, decaan van de faculteit Geowetenschappen. “Het laat zien dat we veel kunnen bereiken met interdisciplinaire samenwerking.”

Twee plekken in de top 10

De Verenigde Staten doen het goed in de lijst met Stanford University (plaats 2) en Harvard (4). Maar met Wageningen University & Research (7) behaalt ook Nederland twee plekken in de top 10.

Sustainability Universiteit Utrecht

Door haar expertise op het gebied van Sustainability te bundelen, ontwikkelt de Universiteit Utrecht integrale oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken en draagt zij bij aan een betere toekomst voor volgende generaties. Dit thema verbindt het excellente Utrechtse duurzaamheidsonderzoek uit de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. De focus ligt op water, energie en een gezonde leefomgeving. Sustainability is een van de vier strategische onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht.

Meer informatie over het onderzoeksthema Sustainability