Teun Tieleman benoemd tot hoogleraar Antieke filosofie en geneeskunde

Prof. dr. Teun Tieleman

Teun Tieleman is met ingang van 1 april 2015 benoemd tot profileringshoogleraar Antieke filosofie en geneeskunde, met het accent op onderzoek. Hij zal deze leerstoel de komende vijf jaar bekleden.

Onderwijs

Tieleman studeerde filosofie en klassieke studies aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 1992 zijn promotieonderzoek afrondde met de grootste onderscheiding. Na periodes aan de University of Cambridge en de Radboud Universiteit in Nijmegen, vond Tieleman in 2001 zijn weg terug naar het departement Filosofie en Religiewetenschap van de Universiteit Utrecht.

Daar verzorgt hij filosofieonderwijs op bachelor- en masterniveau. Ook was hij in 2009 te gast bij de afdeling Classics van de University of California, Los Angeles (UCLA) en meermaals bij het filosofiedepartement van de Russische Novosibirsk State University.

Onderzoek

In zijn onderzoek richt Tieleman zich op de interacties tussen filosofie en de wetenschap, in het bijzonder binnen de geneeskunde en in de klassieke oudheid. Daarnaast publiceerde hij over diverse thema's, waaronder het stoïcisme en emotietheorieën, maar ook de wijze waarop filosofie onderwezen en overgedragen werd in de Grieks-Romeinse beschaving.

Zijn dissertatie bewerkte hij tot het boek Galen and Chrysippus on the Soul. Argument and Refutation in the De Placitis II-III (1996). Daarnaast verscheen van zijn hand ook Chrysippus on Affections. Reconstruction and Interpretation (2003) en was hij één van de redacteuren van The Letter of Mara bar Sarapion in Context (2012).