Studentenprijzen 2023 voor Anouk van Veldhoven, Sisi Chen en Angeliki Gianniou, Yashna Pande & Isabel Dahmen

Tijdens de opening van het academisch jaar heeft vicevoorzitter Margot van der Starre de studentenprijzen uitgereikt. De prijs voor de beste Masterscriptie is gewonnen door Anouk van Veldhoven. In haar scriptie onderzocht ze hoe een interventie van edutainment gericht op specifieke genders, geweld in huwelijken beïnvloedt in Pakistan. De prijs voor de Vliegenthart scriptieprijs, ter ere van Prof. Hans Vliegenthart, gaat naar Sisi Chen, die in haar scriptie onderzocht hoe socio-economische status van invloed is op vriendschappen en pestgedrag op de basisschool. De studentenprijs voor Maatschappelijke Impact (voorheen Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste) gaat naar Angeliki Gianniou, Yashna Pande & Isabel Dahmen voor hun inzet voor studentenwelzijn door o.a. de peer-support groepen Good Mournings en Conscious Conntections.

Anouk van Veldhoven, winnaar Beste Masterscriptieprijs

Anouk van Veldhoven

Anouk heeft voor haar scriptie meegewerkt en gelezen met een groot team dat huwelijken in Pakistan onderzoekt. Specifiek heeft zij hierbij aandacht besteed aan hoe edutainment de onderlinge relaties in een gezin en familie beïnvloedt en voor minder geweld zorgt.

De jury was onder de indruk van de schrijfstijl en de kwaliteit van Anouk, het goede brongebruik en de duidelijke uiteenzetting van jaar bevindingen. Ook is de scriptie maatschappelijk relevant.

Bekijk de volledige laudatio van de jury (link volgt).

Sisi Chen, Winnaar Vliegenthart Scriptieprijs

Prof. Hans Vliegenthart heeft zich jaren sterk ingezet voor de universiteit en het universiteitsfonds. Om hem te bedanken voor zijn verdiensten is de Vliegenthart Scriptieprijs in het leven geroepen, dat ieder jaar een ander vakgebied kiest voor zijn prijs. Dit jaar waren dat de Gamma Wetenschappen. REBO en FSW streden om de titel voor de Vliegenthart Scriptie prijs en dit jaar is dat Sisi geworden!

Sisi heeft een scriptie geschreven waarbij zij onderzoek gedaan heeft naar hoe en of socio-economische status van invloed is op hoe kinderen van de basisschool elkaar zien en met elkaar omgaan. Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar hoe gender en cultuur daar op invloed van zijn, maar nog niet in combinatie met socio-economische status. Haar scriptie is interessant geschreven en neemt je mee naar de belevingswereld van de nieuwste generaties. Maatschappelijk relevant en bruikbaar voor leerkrachten en ouders om in te zetten tegen pesten. Prof. Vliegenthart en de jury waren zeer tevreden met de kwaliteit van deze scriptie.

Angeliki, Yashna & Isabel, winnaar van de studentenprijs Maatschappelijke Impact

Van links naar rechts: Yashna, Angeliki, Isabel

Isabel Dahmen, Yashna Pande & Angeliki Gianniou hebben een lotgenotengroep voor studenten die rouwen om het verlies van een dierbare (Good Mourning)  en studenten die worstelen met eenzaamheid (ConsciousConnections) geconceptualiseerd, gefaciliteerd, geëvalueerd en opnieuw uitgevonden. Om dit te kunnen doen, hebben ze intakes gehouden met alle geïnteresseerde studenten, en zo nodig doorverwezen naar studenten die professionele gezondheidszorg nodig hadden. Ze hebben alle peersupportsessies zelfstandig gefaciliteerd, alle ideeën van de deelnemers overgenomen en een gemeenschap van openheid tussen hen gecreëerd.

Ze hebben deelgenomen aan de UU-wellbeing week, deelden hun eigen ervaringen in een podcast en hebben via de focusgroepen al veel studenten kunnen helpen (en de volgende groepen worden al weer opgezet). Op deze manier hebben ze positieve impact gemaakt op het studentenwelzijn van onze studenten.

Bekijk de volledige laudatio (pdf) van de jury.

Over de studentenprijzen

De Universiteit Utrecht is trots op haar studenten die een opvallende prestatie op het gebied van hun studie of daarbuiten leveren. Daarom reikt de rector magnificus elk jaar tijdens de opening van het academisch jaar drie studentenprijzen uit.

Dit jaar werd naast prijswinnaar Anouk van Veldhoven, ook Nelleke Tanis (An epidemic and its aftermath: Cholera in Utrecht, 1866) genomineerd voor Beste Masterscriptie. Zij gaat naar huis met de welverdiende runner up prijs die dit jaar voor het eerst uitgereikt wordt. Verdere genomineerden voor de studentenprijs Maatschappelijke Impact 2023 zijn VetInvolved (Marije Spinder, Lidewei de Boer, Barbara Meric, Lisa Braaksma en Sabine Baerts), ‘Van Hier Naar […]’ (Stefan Gaillard, Robert Dasovic, Simon Bangma en Carsten Bakhuis) én Emperiod (Lucy Richmond, Mia Fisher, Georgie Hekkelman, Luiza Boiteux, Julia Cosialls Homs, Valentina Bauer en Faye Sagild. Lees meer over deze nominaties.