Studentenprijzen 2022 voor Chiara Lacroix en Kimia Milani Sabzewar

Vandaag, tijdens de opening van het academisch jaar, heeft vicevoorzitter Margot van der Starre de studentenprijzen uitgereikt. De prijs voor de beste Masterscriptie is gewonnen door Chiara Lacroix. In haar scriptie onderzocht zij hoe het concept mens en mensheid zich ontwikkelt in de medische literatuur. De prijs voor Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdienste gaat naar Kimia Milani Sabzewar, voor een breed scala aan maatschappelijke verdiensten, waaronder de oprichting van Stichting Abadi, een stichting terug ondersteuning van vluchtelingen.

Chiara Lacroix, winnaar Beste Masterscriptieprijs

Chiara heeft zich gebogen over enorme stapels Engelse en Franse medische literatuur om een patroon te vinden in hoe de mens beschouwd wordt in verhouding tot tijd. Ondanks de klinische teksten over voortplanting in al zijn facetten ontstond er een prachtig beeld: hoe door de eeuwen heen het bewustzijn over wat als mens beschouwd kan worden veranderde, net als het concept ‘mensheid’. Niet alleen biologisch onderzoek, maar ook cultuur en geschiedenis heeft invloed (gehad) op hoe de mens beschreven en beschouwd wordt.

Dit alles komt samen in een mooie scriptie waar de jury unaniem bewondering voor had als origineel, goed geschreven en hard werk.

De volledige laudatio van de jury is hier te lezen (pdf, Engels).

Kimia Milani Sabzewar, winnaar van de Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdiensten

Kimia zet zich volledig in voor de ondersteuning van vluchtelingen met haar opgerichte stichting Abadi. Met de stichting organiseert ze activiteiten voor kinderen in AZC’s en opvangcentra om ze te helpen bij het proces van de taal machtig worden, trauma verwerking, vrijetijdsbesteding en ontwikkeling. De jury vindt het bewonderenswaardig dat Kimia zich inzet voor een mondiaal probleem wat groter is dan haar zelf.

Met ook nog inzet voor meer inclusiviteit in de zorg en gedurende de coronacrisis werkzaamheden als triagiste om het personeelstekort op te vangen is de maatschappelijke verdienste zeer divers en van uitermate hoog niveau. De jury vindt het goed om te zien dat Kimia een stichting heeft opgezet om haar initiatief te verduurzamen en hoopt dat op deze manier nog veel vluchtelingkinderen geholpen worden.

De volledige laudatio van de jury is hier te lezen (pdf).

Over de studentenprijzen

De Universiteit Utrecht is trots op haar studenten die een opvallende prestatie op het gebied van hun studie of daarbuiten leveren. Daarom reikt de rector magnificus elk jaar tijdens de opening van het academisch jaar twee studentenprijzen uit.

Dit jaar werden naast prijswinnaar Chiara Lacroix ook Niels Drost (Tsar-struck: How Vladimir Putin uses the history of the Russian Empire) en Sophie ten Hietbrink (Nanoplastic distribution in the North Atlantic subtropical gyre) genomineerd voor Beste Masterscriptie. Verdere genomineerden voor de prijs Bijzondere Bestuurlijke en Maatschappelijke Verdiensten 2022 zijn Marloes Lucas Luyck, Lotte Toet, Giulia Hietink en Isa Steijn van Stichting GELIJKSPEL en Renate Bosman. Lees meer over deze nominaties.