Studenten UUMUN winnen prijzen tijdens jaarlijkse VN-simulatie in Oxford

UUMUN in Oxford '16

Utrecht University Model United Nations (UUMUN) was een van de top drie beste delegaties in Oxford tijdens de meest prestigieuze MUN conferentie van Europa, waar studenten van internationale topuniversiteiten samenwerken, debatteren, lobbyen en onderhandelen over internationale vraagstukken in de vorm van een Verenigde Naties-simulatie. Dertien studenten ontvingen individuele prijzen – een record voor de Universiteit Utrecht.

Internationale vraagstukken

Op vrijdag 11 november werd de conferentie geopend in het stadhuis van Oxford, door Sam Daws, voormalig VN adviseur van premier David Cameron, waarna studenten in groepen van vijftien tot vijftig drie dagen lang creatieve oplossingen bedachten voor een betere toekomst. Door het interdisciplinaire karakter van veel internationale vraagstukken werden de delegatieleden buiten hun eigen vakgebied of studierichting uitgedaagd. Van internationale piraterij tot de ethiek omtrent het modificeren van menselijk DNA: ieder delegatielid van UUMUN verdiepte zich in een eigen specifiek onderwerp.

In de prijzen

Na 3 dagen werd er gestemd op de resoluties die de studenten presenteerden, en bleek dat delegatieleden van UUMUN waardevolle bijdragen hadden geleverd aan de winnende resoluties. Tijdens de afsluitende ceremonie – in het 17e eeuwse Sheldonian Theatre van de Universiteit van Oxford – werden zij genoemd wegens hun creatieve oplossingen, gepassioneerde speeches en scherpe humor.

Beste delegatie

• Paul Schilder - Geesteswetenschappen