Studenten halen de krant met website over Het verdriet van België

Hugo Maurice Julien Claus (5 april 1929 - 19 maart 2008)

Om Het verdriet van België van Hugo Claus ook voor Nederlanders begrijpelijk te maken hebben elf studenten van de master Literatuur en cultuurkritiek aan de Universiteit Utrecht een website gemaakt waarop ze de roman proberen uitleggen aan een Nederlands publiek. De studenten maakten de website in het kader van de cursus Meesterwerk die werd gegeven door prof. dr. Geert Buelens (Comparative Literature).

Media-aandacht

Kort na de publicatie van de website haalde het project al de internationale media. De Belgische krant De Standaard publiceerde een bericht rond de lancering van de website met daarbij een foto van de studenten. Op social media was tevens veel aandacht voor het project. De Boekenkrant besteedde afgelopen week ook aandacht aan de website: in de nieuwe editie van het blad (juli 2016) verscheen een uitgebreid interview met Buelens en twee van de studenten die aan het project hebben gewerkt.

de website

De site is gericht op Nederlandse lezers die meer informatie willen over de veelgeprezen en typisch Vlaamse roman van Hugo Claus. De website bevat onder andere een samenvatting van het boek, een stamboom van de familie van hoofdpersoon Louis Seynaeve en een biografie van Hugo Claus. Daarnaast worden lezers ingewijd in de historische context en is er een woordenlijst die Vlaamse woorden verklaart. De website helpt Nederlanders niet alleen om de roman beter te begrijpen, maar biedt ook leuke extra’s zoals een fotoreportage van Kortrijk, lesmateriaal voor scholen of leesclubs en een fragment uit de roman voorgelezen door Geert Buelens zelf.

context van de roman

Vorig jaar werd Het verdriet van België opgenomen in de canon van Vlaanderen. De roman van Hugo Claus wordt in dit deel van België beschouwd als een essentieel werk uit de Nederlandstalige literatuur en ook in Nederland werd Claus’ magnum opus meer dan enthousiast ontvangen. Maar wordt Het verdriet van België ook daadwerkelijk begrepen door de Nederlandse critici, laat staan de Nederlandse lezers? De autobiografische familiegeschiedenis speelt zich af tegen de achtergrond van België tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om de roman te kunnen doorgronden is kennis van de politieke en culturele geschiedenis van onze zuiderburen cruciaal, maar niet vanzelfsprekend.

De elf studenten die aan het project meewerkten