Stefan Gaillard en Martijn van der Meer opgenomen in de ‘Forbes 30-onder-30’ lijst

De kloof tussen onderzoek en publicatie

Stefan and Martijn

Stefan Gaillard en Martijn van der Meer staan op de Forbes 30 under 30-lijst voor Science and Healthcare in Europa, voor het oprichten van het ‘Journal of Trial and Error’.

Het Journal of Trial and Error is in 2018 opgericht door Stefan, Martijn en medestudenten van de History and Philosophy of Science master op de UU. Het onafhankelijke open-access tijdschrift herdefinieert mislukking en denkt anders over wetenschappelijk succes. Momenteel zijn er 4 edities verschenen die meer dan 16.000 lezers bereikt hebben.

De kloof verkleinen

Wetenschap draait niet altijd om ontdekking – soms gaat onderzoek gepaard met mislukking. Vallen en opstaan is een belangrijk en fundamenteel proces in leren en ontdekken. Het tijdschrift wil wetenschap verbeteren door de kloof tussen wat wetenschappers doen en onderzoeken, en wat ze publiceren, te verkleinen. Het delen van mislukkingen met een groter publiek draagt daar aan bij, omdat die mislukte resultaten van nut kunnen zijn voor andere wetenschappers – er valt wellicht iets interessants van te leren en het is te voorkomen dat anderen dezelfde fouten opnieuw maken.

Het tijdschrift richt zich op meerdere fundamentele kwesties in moderne wetenschap, zoals publicatie bias en de replicatiecrisis, maar ook het academische beloningssysteem wat een sterke focus legt op succes, ondanks dat falen een belangrijk onderdeel van de wetenschap is. Het promoot realistischere verwachtingen van onderzoek, zowel in de academische wereld als daarbuiten. Tot slot draagt het tijdschrift bij aan de ontwikkeling van open science, door het bijdragen van transparantie in alle aspecten van het onderzoeksproces, review en publicatie.

Ik ben ontzettend blij dat het tijdschrift de erkenning krijgt die het verdient. Hopelijk draagt dit verder bij aan het aanpakken van de nog steeds wijdverspreide positieve publicatiebias in de wetenschap. – Stefan Gaillard, mede-oprichter & voorzitter JOTE

Erkenning

De jaarlijkse Europese 30-onder-30-lijst van Forbes erkent de meest invloedrijke en opmerkelijke jongeren in verschillende industrieën, waaronder Science & Healthcare.

Het tijdschrift zelf deelde het nieuws van de lijst op hun LinkedIn-kanaal met de boodschap dat, ‘’als een tijdschrift dat ten doel heeft wetenschappelijk succes te heroverwegen, kan je je afvragen wat dit soort rangschikkingen betekenen en of ze constructief zijn voor de wetenschap of niet. Maar we zijn desalniettemin blij en trots met deze selectie!’’.

Het is een prachtige erkenning voor het werk van deze jonge academici en voor de steun die het tijdschrift heeft ontvangen van verschillende groepen hier op de Universiteit Utrecht en daarbuiten, aldus Maura Burke, bestuurslid en voormalig hoofdredacteur.

De medeoprichters en andere bijdragers benadrukken dat het niet mogelijk was geweest om dit tijdschrift te beginnen zonder de hulp van het Descartes Centre voor Wetenschapsgeschiedenis en Wetenschapsfilosofie en de History and Philosophy of Science mastergroep.

‘’Met grote dank aan het History and Philosophy of Science programma en het Descartes Centre, zonder wie we het tijdschrift nooit van de grond hadden gekregen. Hun hulp was onmisbaar. Speciale dank gaat uit naar David Baneke, Hieke Huistra en Bert Theunissen.’’