Sociale media-experiment om intimidatie van vrouwen op het werk terug te dringen

Drawing of women in protest
Image: istock.com/melitas

Anaya Dam en Diego Dabed van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.) gaan een gericht sociale media-experiment uitvoeren om intimidatie van vrouwen op het werk te verminderen. Hun voorgestelde onderzoeksproject heet LinkinOut Harassment en het gaat de effectiviteit evalueren van anti-intimidatiecampagnes op het werk om bewustwording te vergroten, gedrag en normen te veranderen, en uiteindelijk intimidatie te verminderen en het welzijn van vrouwen op het werk te vergroten. De geografische focus van het project is in India. De onderzoekers hebben voor dit onderzoek een beurs ontvangen van UKAID en IZA Bonn onder hun Gender, Growth and Labour Markets in Low Income Countries-programma.

LinkinOut Harassment

Hoe kunnen we sociale media gebruiken om gedragsverandering teweeg te brengen? Sociale media is de afgelopen jaren gebruikt door bedrijven om verschillende producten te promoten, maar tijdens Covid-19 werd het ook gebruikt als handige tool voor goedkope en grootschalige mededelingen, zegt Anaya Dam. En wat zorgde voor meer bewustwording over het dringende onderwerp intimidatie op het werk? De #MeToo-beweging die van start ging op sociale media.

De impact van sociale-mediaplatforms om verandering teweeg te brengen

Campagnes zijn gebruikt door NGO's, zoals de 16 Days Of Activism van UN Women tegen geweld gebaseerd op gender; voor algemene mededelingen, zoals social distance-maatregelen en richtlijnen tijdens de coronapandemie of maatschappelijke bewegingen zoals 'Black Lives Matter' en '#metoo, gaat ze verder. Maar tegelijkertijd is er een overweldigende hoeveelheid informatie en desinformatie op platforms, en ook beperkte aandachtsspannes. De vraag blijft dan open hoe we impact kunnen kwantificeren die deze platforms hebben om verandering teweeg te brengen. Vooral voor wie en hoe campagnes ontworpen kunnen worden, en hoe gerichte advertenties kunnen worden gebruikt om effectieve maatschappelijke impact teweeg te brengen.

In hun onderzoek voeren zij een A/B-test uit op de effectiviteit van een anti-intimidatiecampagne op LinkedIn en verzamelen de onderzoekers nieuwe data over ervaringen van vrouwen met intimidatie, welzijn en effecten op de arbeidsmarkt.

LinkedIn is het grootste sociale mediaplatform voor werknemers in het bedrijfsleven en voor de doelgroep van dit onderzoek: vrouwelijke werknemers in India die in de IT, het bankwezen en de adviessector werken. Waarom gaat dit project zich richten op dit specifieke deel van de beroepsbevolking? Dam legt uit: De beroepsbevolking in India is sterk toegenomen in recente jaren, vooral door vrouwen met een opleiding die in deze bedrijfssectoren werken. Maar intimidatie komt nog steeds veel voor. Dus dit kan de groep zijn waarmee we echt impact kunnen hebben, vooral door sociale media te gebruiken.

Intimidatie van vrouwen op het werk komt wereldwijd nog steeds veel voor

Het is een deel van de beroepsbevolking, maar nog steeds een belangrijk deel, voegt ze toe. Intimidatie van vrouwen op het werk komt wereldwijd nog steeds veel voor, met één op de twee vrouwen die zulke ervaringen meldt; inclusief bijvoorbeeld Nederland. Het maakt de bevindingen van ons onderzoek generaliseerbaar en relevant.

De sociale mediacampagne op LinkedIn wordt ontworpen door een plaatselijke NGO in India die specifiek werkt aan bewustwording van Indiase wetten rond de preventie van (seksuele) intimidatie op het werk. Deze organisatie zorgt al voor bewustwording door cursussen te bieden voor de bedrijfssector, onlineberichten en ondersteuning voor slachtoffers.

Bewustwording: ‘Empathie teweegbrengen’ of ‘de angst om betrapt te worden’

Uit onderzoek blijkt dat de kans dat de dader een man is veel groter is dan de kans dat het een vrouw is en is de kans dat het slachtoffer een vrouw is veel groter dan de kans dat het een man is. De campagne is daarom vooral gericht op het veranderen van het gedrag van mannen richting vrouwen.

Waarom intimideren mannen vrouwen op het werk? Uit de literatuur kunnen we niet opmaken wat effectiever is om gedrag te veranderen, zegt Dam. We richten ons op twee motivaties van daders die geïdentificeerd worden in de literatuur. In de eerste, die de generating empathy hypothese volgt, ontwerpen we content gericht op bewustwording van de gevolgen voor slachtoffers (psychologisch, financieel en/of fysiek) en in het verlengde van de tweede, de fear of being caught hypothese, ontwerpen we content gericht op bewustwording van de kosten van sancties tegen de dader na melding.

Gemotiveerde onderzoekers

De twee promotieonderzoekers die op het idee zijn gekomen, zijn heel enthousiast en gemotiveerd om het onderzoek naar dit maatschappelijk relevante onderwerp uit te voeren dat veel impact kan hebben, ook wereldwijd. Wat ook geweldig is voor onszelf is dat we tot de weinige promovendi behoren die deze beurs hebben ontvangen als hoofdonderzoekers, zegt Anaya Dam. We zijn de financiers dankbaar voor deze kans om ons concept-onderzoeksidee werkelijkheid te maken. Tegelijk onderkennen we ook de immense verantwoordelijkheid om deze gevoelige en maatschappelijk impactvolle kwestie te onderzoeken.

Een eerste beleidsrapport gebaseerd op dit onderzoeksproject wordt verwacht in de herfst van 2024. Het hele project duurt van 2023 tot 2026.

Meer informatie

U kunt meer informatie over dit project vinden in een blogpost op de website van de financier.

Of neem contact op met Anaya Dam (a.dam@uu.nl) of Diego Dabed (d.f.dabedsitsnisky@uu.nl).

Ga naar de blogpost (website, Engelstalig)