Regionale Ontwikkelingsmaatschappij regio Utrecht opgericht

Luchtfoto centrumgebied Utrecht Science Park
Kennisintensieve bedrijvigheid op het Utrecht Science Park

Met een nieuw ontwikkelingsfonds van op termijn 50 miljoen euro, wil de regio Utrecht het regionale economische ecosysteem verder versterken door te investeren in de innovatieve sectoren en maatschappelijke opgaven in de regio Utrecht. Samen met de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht, Amersfoort en Hilversum en het UMC Utrecht is de UU een van de opdrachtgevers voor de oprichting van de ROM.

“De ROM zorgt voor een waardevolle versterking van de regio”, zegt collegevoorzitter Anton Pijpers. “Het is goed om als kennisinstelling daar nauw bij betrokken te zijn en dit mee te ondersteunen. Het gaat ons helpen om innovaties naar de markt te brengen, en onze kennis te koppelen aan ondernemers en projecten in de regio. Het is ook gunstig voor de kennisintensieve bedrijvigheid op het Utrecht Science Park.”

De ROM zorgt voor een waardevolle versterking van de regio Utrecht.

Doel en ROM Regio Utrecht

De ROM Regio Utrecht levert een bijdrage aan de uitvoering van de Regionale Economische Agenda (REA), ondersteunt het brengen van innovaties naar de markt zodat belangrijke maatschappelijke vraagstukken opgelost worden en de ROM versterkt het innovatieve bedrijfsleven. Op die manier kunnen gemeenten, provincie samen met bedrijven en onderwijsinstellingen (‘Triple Helix’) de huidige economische toppositie zowel in crises alsook op langere termijn behouden. De ontwikkelingsmaatschappij deelt dan ook nadrukkelijk de drie belangrijkste speerpunten van de REA: een toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. Met business development, participaties en financieringen richt de ontwikkelingsmaatschappij zich dan ook voornamelijk op het innovatieve MKB dat actief is op deze thema’s.

Een toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering

Financiën en de ROM Regio Utrecht

De ROM Regio Utrecht beschikt over een fonds van € 22 miljoen, dat zal doorgroeien naar € 50 miljoen. Dit bedrag wordt ingebracht door het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, de provincie Utrecht, gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht, de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Bovengenoemde partners zijn aandeelhouders in het investeringsfonds van de ROM Regio Utrecht.

Ondernemers en de ROM Regio Utrecht

De ontwikkelingsmaatschappij richt zich vooral op ondernemers en bedrijven die bijdragen aan de doelstellingen uit de Regionaal Economische Agenda; het verbeteren van het gezonde, stedelijke leven, zoals in de energietransitie, klimaatadaptatie, duurzame mobiliteit, circulariteit, welzijn, gezondheid, gezonde leefomgeving en digitalisering. Deze bedrijven kunnen bij de werkorganisatie van de ROM een ondersteuningsaanvraag doen voor hun businessplan en bedrijfsontwikkeling of een financieringsaanvraag. Een team van onafhankelijk experts beoordeelt of de aanvraag voldoet en gaat samen met het bedrijf op zoek naar financieringsmogelijkheden.

Daarnaast zal de ROM zich ook bezighouden met het begeleiden van buitenlandse bedrijven bij hun komst naar de regio en het organiseren van handelsmissies voor bedrijven uit de regio Utrecht.

Governance en de ROM Regio Utrecht

Werkorganisatie

Internationale werkzaamheden in de gemeenten Amersfoort, Utrecht en de provincie zullen ondergebracht worden bij de ROM Regio Utrecht. Dit betreft meerdere medewerkers. De werkorganisatie heeft intussen huisvesting gevonden in Utrecht aan de Euclideslaan nummer 1 (gebouw YinYang). Op het internet is de ROM Regio Utrecht te vinden op www.romregioutrecht.nl.

Coronacrisis en de ROM Regio Utrecht

De ROM Regio Utrecht gaat van start in een tijd waarin de economische realiteit wordt gedomineerd door de coronacrisis. Vooruitlopend op de oprichting van de ontwikkelingsmaatschappij is onder leiding van Nathal van Rijn in de provincie Utrecht een organisatie opgericht voor de uitvoering van de Corona-overbruggings-Lening (COL-regeling) van het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat. De COL-regeling ondersteunt start ups, scale ups en het innovatieve MKB, die geraakt worden door de coronacrisis. Deze uitvoeringsorganisatie voor de provincie Utrecht zal komende periode ingroeien in de ROM Regio Utrecht.