Onderzoek van start naar Hilversum in oorlogstijd

Oude raadhuis Hilversum (nu Museum Hilversum). Foto: Flickr/ FaceMePLS

Begin september 2016 start onder leiding van dr. Geraldien von Frijtag (Politieke geschiedenis) het onderzoeksproject 'Hilversum in Oorlogstijd'. Het project is een samenwerkingsverband tussen het Museum Hilversum, de Gemeente Hilversum en de Universiteit Utrecht. In 2020 zal dit resulteren in een boek. Ook zullen er in 2016-2019 publieksactiviteiten georganiseerd worden.

Huwelijk van NSB-voorman Meinoud Rost van Tonningen met Florentine Heubel, 21 december 1940, raadhuis Hilversum

Opmerkelijk genoeg is over dit onderwerp nog weinig bekend, terwijl Hilversum in oorlogstijd erg interessant is: hier was het hoofdkwartier van de weermacht, en er was een vrij grote joodse gemeente met een sterke zionistische jeugdbond. Hilversum had de eerste 'foute' burgemeester, er was de enige radiozendplaats, en er is gestaakt tijdens de februaristaking. De stad ligt op de rand van stedelijk gebied en platteland, wat belangrijk was in de hongerwinter. Veel archieven over deze periode in Hilversum zijn nog nooit bestudeerd.

Aan het project zullen ook studenten meewerken. In onderzoeksstages verrichten zij onderzoek (onder begeleiding van Geraldien von Frijtag) naar aspecten van de bezettingsgeschiedenis in en rondom de stad.