Nieuw bij talenopleidingen: cursussen met luistertaal

Illustratie: emdé

Vanaf komend studiejaar 2016-2017 biedt het departement Talen, Literatuur & Communicatie (TLC) meer dan 60 zogenaamde luistertaalcursussen aan: cursussen waarin de docent in één taal college geeft, terwijl studenten ook in een andere taal mogen meedoen.

Luistertaal is een manier van meertalige communicatie waarbij beide sprekers een andere taal gebruiken, maar de taal van de ander voldoende verstaan om elkaar goed te kunnen begrijpen: zij hoeven de taal van de ander dus niet te kunnen spreken.

Internationale ervaring

Voor studenten vormen luistertaalcursussen een verrijking van hun studieprogramma: deze cursussen bieden de kans om ervaring op te doen in een internationale classroom, en om hun taalvaardigheid in een specifieke taal te verbeteren.

“Luistertaal is eigenlijk zinvol voor twee doelgroepen”, vertelt initiatiefnemer dr. Jan ten Thije aan DUB. “De ene is Nederlandse studenten die graag vakken willen volgen bij een opleiding als Duits, Spaans of Frans. De andere groep is internationale studenten die behoefte hebben aan een groter cursusaanbod of graag Nederlandstalige vakken willen volgen om hun Nederlands te verbeteren.”

Toegankelijker

Het departement TLC zet luistertaal in om de toegankelijkheid tot cursussen van de talenopleidingen Duits, Frans, Italiaans, Nederlands en Spaans te vergroten. Zo kunnen bijvoorbeeld de Duitstalige cursus ‘Sprache, Bedeutung und Kommunikation’ en de Italiaanstalige cursus ‘Dante e la Divina Commedia’ ook worden gevolgd door studenten die zelf Nederlands of Engels spreken, maar wel Duits resp. Italiaans verstaan.

Cursusaanbod

Voor welke luistertalen een cursus openstaat, hangt af van de talen die de docent beheerst. Op students.uu.nl/gw/luistertaal staat het complete cursusaanbod. Daar kunnen studenten ook een zelftest doen om vast te checken of hun receptieve taalvaardigheid goed genoeg is. Er is een test voor Duits, Frans, Italiaans, Spaans en Nederlands.

Lees het artikel op DUB