Jan Raaijmakers benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Hoogleraar Farmaceutische Wetenschappen geëerd voor grote bijdrage aan farmaceutische innovatie

Jan Raaijmakers met zijn onderscheiding als Officier in de Orde van Oranje-Nassau

Hoogleraar Farmaceutische Wetenschappen Jan Raaijmakers (64) heeft een koninklijke onderscheiding tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau ontvangen. Door zijn eerdere werk bij farmaceutisch bedrijf GSK, zijn huidige functie als hoogleraar bij de Universiteit Utrecht en talrijke onbezoldigde bestuursfuncties heeft Raaijmakers een grote waarde voor de samenleving. Met name door het bevorderen van publiek-private samenwerkingsverbanden heeft hij een grote bijdrage geleverd aan farmaceutische innovatie binnen Nederland en internationaal.

Raaijmakers is na een carrière bij GSK in 2008 aangesteld als hoogleraar bij de Universiteit Utrecht. Zijn netwerk en invloedrijkheid op het gebied van farmaceutische innovatie zijn bij betrokkenen algemeen bekend en hebben er toe geleid dat Minister Kamp van Economische Zaken hem in maart 2015 benoemd heeft tot boegbeeld voor de topsector Life Sciences & Health. Raaijmakers tomeloze energie en zijn innemende manier van communiceren zijn aanstekelijk voor zijn omgeving en daarmee heeft hij al vele personen, waaronder studenten, weten te enthousiasmeren en inspireren voor de farmaceutische sector en de samenwerking daarbinnen.

Jan Raaijmakers

Jan Raaijmakers (1952) begon zijn carrière als analist bij de vakgroep longziekten in Utrecht, studeerde in de avonduren biologie en farmacologie en promoveerde in 1987 aan de Universiteit Utrecht. Na zijn promotie trad hij in dienst bij GSK, een van de grootste innovatieve farmaceutische bedrijven ter wereld. Na functies als medisch directeur, director science and business development en commercial director was hij van 2009 tot 2014 Vice President External Scientific Collaborations Europe. In deze rol was hij verantwoordelijk voor het vormen van samenwerkingen met verschillende instituten op het gebied van onderzoek rondom geneesmiddelen.

Onderzoek en onderwijs

Naast zijn werkzaamheden bij GSK was Raaijmakers van 1998 tot 2008 bijzonder hoogleraar Technology Assessment van geneesmiddelen bij de Universiteit Utrecht. Sinds oktober 2008 is hij gewoon (deeltijd)hoogleraar. Raaijmakers heeft aan de Universiteit Utrecht een zeer succesvolle onderzoeksgroep opgebouwd en treedt daarnaast op als adviseur van het departement Farmaceutische Wetenschappen.

Hij staat ook bekend als een bijzonder inspirerende docent, zowel voor Utrechtse farmaciestudenten als voor internationale studenten van de e-learning Master Eu2P. Eu2P (European programme in Pharmacovigilance and Pharmacoepidemiology) is een onderwijsprogramma waarin zeven Europese universiteiten en vijftien farmaceutische bedrijven samenwerken. Raaijmakers geeft niet alleen onderwijs binnen het programma, maar is ook betrokken bij de ontwikkeling ervan en is lid van de examencommissie.

Top Instituut Pharma

Raaijmakers vervulde van 2009 tot 2015 een cruciale rol als bestuurder van het Top Instituut Pharma, een instituut ter bevordering van internationale publiek-private samenwerkingen voor onderzoek en ontwikkeling van maatschappelijk waardevolle geneesmiddelen. Zowel vanuit zijn werk als door zijn unieke persoonlijkheid wist hij partijen bijeen te brengen en ervan te overtuigen dat het gezamenlijke belang de individuele belangen overstijgt. Hij heeft nationaal en internationaal een lans gebroken voor publiek-private samenwerkingen, resulterend in meerdere succesvolle projecten en de fusie van het instituut met het Center for Translational Molecular Medicine.

UCAB

Raaijmakers is vanaf 2014 betrokken geweest bij het opzetten van het Utrecht Centre of Excellence for Affordable Biotherapeutics for Public Health (UCAB), een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Utrecht en de World Health Organisation (WHO). UCAB is een non-profitorganisatie die het doel heeft om de ontwikkeling en distributie van betaalbare biotherapeutica van hoge kwaliteit in arme landen duurzaam mogelijk te maken. Als secretaris van de stichting houdt Raaijmakers zich vooral bezig met de zakelijke kant van de lokale productie van biosimilars in ontwikkelingslanden.

Inzet

De lijst van manieren waarop Raaijmakers zich inzet voor onderzoek in het algemeen en farmacie in het bijzonder is daarmee nog niet ten einde. Zo is hij ook voorzitter van de ZonMW-werkgroep Enabling Technologies, die zich richt op het toegankelijk maken van hoogwaardige technologieën en infrastructuren voor life sciences-onderzoek. Raaijmakers is ook lid van de ZonMW-programmacommissie Goed Gebruik Geneesmiddelen (GGG), met als doel het effectiever, veiliger en doelmatiger inzetten van bestaande geneesmiddelen. Hij is daarnaast wetenschappelijk bestuurslid van het Matwin-project, een platform om onderzoeksprojecten in zeer vroege fases van ontwikkeling van nieuwe oncologische geneesmiddelen te bespreken en te versnellen.