Franciska de Jong benoemd tot hoogleraar eResearch for the Humanities

Prof. dr. Franciska de Jong - foto: Eric Brinkhorst
Prof. dr. Franciska de Jong. Foto: Eric Brinkhorst

Prof. dr. Franciska de Jong is per 1 september aan de faculteit Geesteswetenschappen benoemd tot hoogleraar eResearch for the Humanities. Deze nieuwe leerstoel is gericht op de ontwikkeling, toepassing en evaluatie van digitale infrastructuren voor geesteswetenschappelijk onderzoek.

De benoeming betekent een versterking van de Utrechtse expertise op het gebied van Digital Humanities. De leerstoel wordt ondergebracht bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie en is nauw verbonden met het Utrecht Institute of Linguistics (UiL OTS).

Per september 2015 is Franciska de Jong tevens directeur van CLARIN ERIC, het bestuursorgaan van CLARIN dat gehuisvest is bij de Universiteit Utrecht. CLARIN (Common Language Resources and Technology Infrastructure) is een grootschalige Europese onderzoeksinfrastructuur voor de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen. CLARIN zet zich in om onderzoekers in deze vakgebieden laagdrempelige toegang te verschaffen tot digitale taalgegevens uit heel Europa, en tot tools om deze data te bewerken. De invulling van de leerstoel zal grotendeels in het teken staan van de ambities van CLARIN ERIC.

Franciska de Jong was tot september werkzaam als hoogleraar taaltechnologie aan de Universiteit Twente (UT). Ook is ze directeur van de Erasmus Studio for e-research aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), waar ze de leerstoel eResearch voor de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen bekleedt. Sinds 2008 is ze bestuurslid van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Ze studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in de theoretische taalkunde. In 1985 maakte ze de overstap naar de taaltechnologie, toen ze bij Philips Natuurkundig Laboratorium in Eindhoven onderzoek ging doen naar machinaal vertalen.

Haar huidige onderzoeksinteresses omvatten het indexeren van spraak en multimedia, text mining, zoektechnologie voor digitale bibliotheken, interviewarchieven en erfgoedcollecties, en e-research in het algemeen.