Enquête onder UU-medewerkers: maak vaart met verdere verduurzaming bedrijfsvoering

De Universiteit Utrecht heeft een voorbeeldfunctie als het gaat om duurzaamheid. Dit vindt zo’n 88% van de medewerkers van de UU, die de enquête over duurzaamheid bij de universiteit hebben ingevuld. Ze vinden dan ook dat de universiteit vaart moet maken met de verdere verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Practice what you teach!

De enquête is door 349 medewerkers ingevuld en is onderdeel van het Duurzaamheidsplan Bedrijfsvoering. Van de respondenten werkt 50% bij de Universitaire Bestuursdienst en 50% bij faculteiten, de universiteitsbibliotheek of het UMC Utrecht. De top drie van invullers werkt bij het Facilitair Service Centrum, Vastgoed & Campus en de Directie Communicatie. Het is de bedoeling de enquête jaarlijks onder medewerkers uit te zetten.

Bekijk hier alle resultaten van de enquête

Belangrijkste duurzaamheidsdoelen

Bij de vraag wat respondenten de belangrijkste duurzaamheidsdoelen voor de UU vonden, eindigden de volgende vier bovenaan:

• verduurzamen van de energievoorziening;
  • realiseren van toekomstbestendige gebouwen;
  • verantwoord en circulair inkopen;
  • bevorderen van duurzaam woon-werkverkeer.
Figuur 1: 88% van de respondenten vindt dat de UU een voorbeeldfunctie heeft op het gebied van duurzaamheid in de bedrijfsvoering.

Beleid van de UU

Milieuproblemen hebben ernstige gevolgen voor toekomstige generaties, geeft een ruime meerderheid in de enquête aan. Er is dan ook breed draagvlak voor het duurzaamheidsbeleid van de UU. Respondenten vinden dat er meer aandacht mag zijn voor duurzaamheid in het universiteitsbeleid. De resultaten leggen een duidelijke rol bij het management van de directies in het verder verduurzamen van de bedrijfsvoering. Een grote meerderheid geeft aan dat hun inzet voor duurzaamheid verder niet afhangt van de inzet hiervoor van hun leidinggevende.

Figuur 2: 81 % vindt dat de UU vaart moet maken met de verduurzaming van de bedrijfsvoering van de UU.

Eigen gedrag

Op persoonlijk vlak zijn vooral versterken van de biodiversiteit en verminderen van afval belangrijke waarden. Als het gaat om het eigen gedrag, geven de meeste respondenten aan bewust met duurzaamheid bezig te zijn. Zo zetten veel collega’s de beeldschermen uit bij vertrek, doen aan afvalscheiding en komen (ook bij regen) op de fiets naar het werk. Er is op dit vlak ook werk aan de winkel. Zo zijn verbeterpunten om vaker een extra warme trui aan te doen in de wintermaanden en vaker te kiezen voor de vegetarische of vegan optie.

Figuur 3: 64 % zegt altijd op de fiets naar het werk te gaan.

Hoe nu verder

De enquête biedt interessante resultaten, die input kunnen vormen voor het Duurzaamheidsplan Bedrijfsvoering en de communicatie rondom duurzaamheid. Er volgen nog presentaties aan de MT-directies met concrete suggesties, zoals het bevorderen van duurzaam woon-werkverkeer. Daarnaast geeft een groot gedeelte van de respondenten aan updates te willen ontvangen over duurzame ontwikkelingen binnen de UU en daar actief aan te willen bijdragen. Ook hier komt nog een vervolg op.

Bekijk hier alle resultaten van de enquête
Lees het Duurzaamheidsplan Bedrijfsvoering

De enquête is een initiatief van de werkgroep Duurzaamheidsplan Bedrijfsvoering en in samenwerking met de Directie Communicatie tot stand gekomen.