Een terugblik op de UU Onderwijsparade 2019 over Diversiteit & inclusie

Docent, wees de wind onder de vleugels van je studenten

ECHO-award winnaar en Geneeskunde student Avin Ghedri

Welke rol spelen diversiteit en inclusie in ons onderwijs? Tijdens de UU Onderwijsparade op 7 maart 2019 gingen studenten, docenten en medewerkers hierover in dialoog. De ruim 500 deelnemers, 18 workshops, een gevulde informatiemarkt en diverse pitches en sprekers vormden het succesvolle recept voor een dag vol inspiratie.

Felisa Tibbitts tijdens haar keynote

Inclusief onderwijs

“Diversiteit en inclusie horen bij de kernwaarden van de Universiteit Utrecht,” aldus rector Magnificus Henk Kummeling. Hij heet de bezoekers van de Onderwijsparade 2019 welkom in het Academiegebouw: “Ik ben erg trots dat jullie allen zijn gekomen om te reflecteren op jullie onderwijs en dat jullie je onderwijskwaliteiten nog beter willen maken”. Namens organisator Centre for Academic Teaching benadrukt ook dr. Leoniek Wijngaards-de Meij het belang van een inclusieve Universiteit Utrecht (UU). Wanneer studenten, docenten en medewerkers zich namelijk welkom en gewaardeerd voelen, kunnen we leren van elkaar.

Keynote over identiteit en inclusie

In haar keynote Dynamics of identity and inclusion in Higher Education benoemt prof. dr. Felisa Tibbits dat de universiteit een civiele rol heeft. Als universiteit hebben we dus een functie om normen over te brengen in de maatschappij. Onderwijs speelt hierin een grote rol, onder andere door de boodschappen die docenten uitdragen. Zo is er naast het standaard leerprogramma ook een ‘verborgen curriculum’. Docenten geven onuitgesproken of impliciete academische, sociale en culturele betekenissen mee aan hun studenten. Het is belangrijk om hierover bewustzijn te creëren, want ze kunnen ervoor zorgen dat zaken of mensen onderbelicht worden. We moeten ons bewust zijn van diversiteit om te zorgen dat iedereen zich welkom voelt, in het onderwijs en in de gehele universiteit.

Student geneeskunde Avin Ghedri

Inclusie is een keuze

ECHO-award winnaar en geneeskundestudent Avin Ghedri vertelt hoe zij als vluchteling uit Irak 9 jaar in asielzoekerscentra woonde. Op een kritische, maar ook milde en inspirerende manier beschrijft Avin hoe zij zich in de Nederlandse samenleving niet thuis voelde. Ook nu, tijdens haar studie aan de UU, loopt ze tegen gewoonten aan die haar buitensluiten. Ze pleit voor het aanpassen van deze gewoonten. “Diversiteit is een feit, want mensen zijn divers. Inclusie is een keuze, want je kunt mensen al insluiten door kleine gewoonten aan te passen. Vraag bijvoorbeeld niet of iemand een biertje wil, maar of iemand iets wil drinken.” Ghedri sluit af met een oproep om iedereen zich thuis te laten voelen: “Wees als docent de wind onder de vleugels van je studenten. Wees als student de wind onder de vleugels van je medestudenten.”

Het spel All Inclusive van Morals at Work

Een greep uit de workshops

Een van de 20 workshops ging over ‘Design Patterns’. U-Talent docent Informatica Christian Köppe en outreach coordinator Natuurkunde Anne Bartilla leggen uit hoe ontwerppatronen worden gebruikt bij het vergroten van diversiteit binnen onderwijs. Deze patronen beschrijven oplossingsvormen van een probleem in een bepaalde context en zijn toe te passen in allerlei domeinen. De workshop besprak patronen die geïdentificeerd zijn in succesvolle projecten over genderdiversiteit in het informaticaonderwijs. Ook gingen deelnemers aan de slag door de ontwerppatronen te vertalen naar hun context en doelstellingen.

In een andere workshop speelden deelnemers het spel All Inclusive van Morals at Work. Met dit vraag-en-antwoordspel gaan medewerkers op een toegankelijke en veilige wijze met elkaar in gesprek over al dan niet bedoelde discriminatie. Onder leiding van drs. Caspar de Bok kwamen de deelnemers erachter hoe zij reageren in situaties die met uitsluiting te maken hebben. All Inclusive is vanaf nu beschikbaar voor alle UU-medewerkers via hun faculteit, zodat zij inzicht kunnen krijgen in hoe collega’s beter met elkaar om kunnen gaan.

Workshop tijdens de Onderwijsparade 2019

Met elkaar in gesprek

Op de informatiemarkt konden bezoekers terecht bij diverse initiatieven op het gebied van onderwijs. Op de markt stonden onder andere stands van de UU Taskforce Diversiteit, vrijwilligersorganisatie Taal Doet Meer en regionaal samenwerkingsverband U-Talent. Daarnaast waren verspreid in het Academiegebouw diverse kunstwerken van studenten te vinden. Met de tentoonstelling Work in Progress: who tells my story? vertellen zij over hun ervaringen in diversiteit en inclusie.

Winnaars Docentprijzen bekend

Voor het schooljaar 2018/2019 hebben studenten het recordaantal van 37 docenten voorgedragen voor de Docentprijzen. Onder het mom van inclusie stelt juryvoorzitter prof. dr. Ruud Schotting dit jaar de kandidaten, conform het programma, voor in het Engels. De winnaars van de Docentprijs en de prijs Docenttalent zijn bekend gemaakt middels spetterende filmpjes. UU-docent van het jaar Niels Bovenschen (Biomedische wetenschappen) en doceertalent Marij Swinkels (Bestuurs- en organisatiewetenschap) nemen deze prijzen in ontvangst tijdens de Dies Natalis.

Terugkijken op een dag vol diversiteit

Aan het einde van de dag klinken onder de bezoekers positieve reacties op de thematische invulling van de dag. In de wrap-up noemt ook Kummeling het programma “rijk en divers”. Deelnemers en organisatoren kunnen terugkijken op een geslaagde UU Onderwijsparade 2019.

Door inclusiecorrespondenten Rinske van Herwaarden en Myra-Lot Perrenet