De watertorens van de Himalaya

Korte documentaire Himalaya-onderzoek

Het smeltwater uit het Himalayagebergte en aangrenzende bergketens vormt een belangrijke waterbron voor ruim een kwart van de wereldbevolking. Maar omdat het terrein onbegaanbaar is, en er geen degelijke observaties zijn, is niet bekend hoeveel neerslag er in de bergketens valt. Voor de waterbeschikbaarheid van ruim een miljard mensen is dit echter cruciale informatie.

Dr. Walter Immerzeel onderzoekt daarom met zijn Utrechtse collega's en collega's van ICIMOD en FutureWater de watercyclus in de Himalaya. Onlangs concludeerden ze dat de hoeveelheid neerslag in het gebergte zwaar wordt onderschat. Onderstaande documentaire laat, met onder andere prachtige drone-beelden, zien hoe de onderzoekers te werk gaan.

Himalayan Water Tower

Door haar expertise op het gebied van Sustainability te bundelen, ontwikkelt de Universiteit Utrecht integrale oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken en draagt zij bij aan een betere toekomst voor volgende generaties. Dit thema verbindt het excellente Utrechtse duurzaamheidsonderzoek uit de alfa-, bèta- en gammawetenschappen. De focus ligt op water, energie en een gezonde leefomgeving. Sustainability is een van de vier strategische onderzoeksthema’s van de Universiteit Utrecht.

Meer informatie over het onderzoeksthema Sustainability