Drs. Hanne ten Berge

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E 3.26
3584 CS Utrecht

Drs. Hanne ten Berge

Onderwijskundig adviseur/trainer
Onderwijsadvies & training
06 12 927 333
j.h.tenberge@uu.nl

Hanne werkt als adviseur en trainer op het terrein van curriculumontwikkeling bij Onderwijsadvies & Training. Dat betekent dat zij docenten en opleidingsmanagement adviseert over onderwijsvormgeving van nieuwe en bestaande opleidingen. Daarbij zet ze onderwijskundige kennis over onderwijsonderwijskwaliteit in, over bijvoorbeeld: onderwijsvisie, eindtermen en leerdoelen, leerlijnen, activerende werkvormen, motiverend onderwijs en differentiëren. Ook zet ze kennis in over projectmanagement en veranderkunde om tot een goed en gedragen curriculum te komen. Thema's daarin zijn bijvoorbeeld: projectplanning, betrekken van stakeholders, onderwijsontwerp proces, begeleiden van onderwijsontwikkelteams. Het kan daarbij gaan om onderwijs voor verschillende doelgroepen. De meeste ervaring heeft zij met hoger onderwijs en onderwijs voor professionals (programma's voor leven lang ontwikkelen).

Verder begeleidt zij intervisiegroepen en (beeld)coacht zij docenten, projectleiders en onderwijsmanagers.

Van oktober 2013 t/m december 2018 was Hanne lid van het managementteam van Onderwijsadvies & Training.

 

Expertise

Een van de expertisegebieden van Hanne betreft het vormgeven van onderwijs voor professionals. Op dat terrein voert zij momenteel een promotieonderzoek uit, getiteld What are design principles for developing university continuing education in which both needs of professionals and of university faculty are taken into account? 

Een ander expertisegebied is de vormgeving van honours onderwijs (in hoger onderwijs) en excellentieonderwijs (in mbo). De vertaling van de ervaringen hieruit naar regulier onderwijs komt hierin aan bod. Vanaf de eerste leergang in 2011 was zij samen met de Dean Honoursonderwijs programmaleider van de leergang honours teaching van de Universiteit Utrecht.

Eerder heeft zij onderzoek gedaan naar authentieke taken.