Faculty Club - Viering Perzisch Nieuwjaar Nowruz (alleen toegankelijk voor alumni en medewerkers van de UU en hun introducés)

tot

Het is helaas niet meer mogelijk om je aan te melden voor de viering van Nowruz. Vanwege grote belangstelling zijn er geen plekken meer beschikbaar; wel is het mogelijk om je aan te melden voor een wachtlijst via facultyclub@uu.nl.

Voor de medewerkers en alumni van de Universiteit Utrecht organiseren wij op donderdag 28 maart weer samen met de leerstoel Perzische en Iraanse Studies van de Universiteit Utrecht, het Perzische Nieuwjaar (Nowruz). Nowruz is het moment van de equinox, wanneer de dag even lang duurt als de nacht. Het luidt het begin in van een nieuw jaar. Dit jaar valt die dag op 20 maart 2024. Wij nodigen jullie graag uit om samen met ons Nowruz te vieren!

Tijdens dit van oorsprong Zoroastrische feest vieren miljoenen mensen in Iran, Afghanistan, Tadzjikistan, Azerbeidzjan en in de Koerdische gebieden, het begin van het nieuwe jaar. Voor Iraanse volkeren is dit het belangrijkste feest van het jaar. Ook voor vele andere volkeren wordt het aanbreken van de lente gezien als het natuurlijke begin van het nieuwe jaar (nowruz betekent letterlijk “nieuwe dag”). Denk aan de Paasviering (voortkomend uit het Germaanse Lentefeest).

Tijdens de Nowruz viering in de Faculty Club op donderdag 28 maart zullen jullie worden meegenomen in deze eeuwenoude traditie. Net als vorig jaar, zal er weer een optreden zijn met Perzische muziek en kunnen jullie genieten van poëzievoordrachten in verschillende talen en verhalen over de eeuwenoude Nowruz traditie. En natuurlijk zullen wij een Perzische maaltijd serveren.

Wilt u zelf ook graag een gedicht voordragen over de lente (dit hoeft niet in het Nederlands!), dan kunt u zich daarvoor aanmelden via beyondsharia@uu.nl.

• 17.00 uur: Borrel
  • 17.40 uur: Welkom vanuit Faculty Club
  • 17.45 uur: Prof. dr. Asghar Seyed-Gohrab over de betekenis van Nowruz
  • 18.00 uur: Poëzievoordrachten over de lente in verschillende talen
  • 18.30 uur: Muzikaal optreden door Pourya Jaberi (op daf en zang), Karwan Mustafa (op kamanche) en Ali Soltaninejad (op santur)
  • 19.00/19.15 – 21.30 uur: Perzische maaltijd EUR 22,50 (leden Faculty Club) / EUR 25,00 (niet leden).
Aanmelden Perzische maaltijd

Perzisch Nieuwjaar - Nowruz

Nowruz wordt omgeven door symbolen en eeuwenoude tradities. Typisch voor Nowruz is de Haft Sin, een opstelling van (tenminste) zeven voorwerpen die in het Perzisch met een s-klank beginnen, die in ieder huis te vinden is op mooi geschikte tafels. Ieder voorwerp heeft haar eigen symbolische waarde. Zo staat samanu (een soort pudding) symbool voor voorspoed en sir (“knoflook”) symbool voor gezondheid.

De Nowruz viering wordt uitbundig gevierd met muziek, poëzie en dans en heerlijk eten. Het feest duurt dertien dagen. Op de dertiende gaan mensen de deur uit om te picknicken.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Huiskamer Faculty Club
Aanmelden

Kosten: de drankjes kunnen op de avond zelf bij de bar afgerekend worden. De lekkere hapjes tijdens de avond worden aangeboden door de Faculty Club. Voor de Perzische maaltijd vragen wij een bijdrage van EUR 22,50 (leden Faculty Club) / EUR 25,00 (niet leden). Aanmelden voor de maaltijd kan via het aanmeldformulier.