Den Haag | Online alumni-evenement

tot
Harmen Binnema

Vanwege de coronamaatregelen kan er momenteel geen themadiner worden georganiseerd door het regionetwerk van alumni in Den Haag. In plaats daarvan nodigen we u graag uit voor ons derde online evenement met dr. Harmen Binnema op donderdag 28 januari 2021. Hij zal het onder meer hebben over burgerinspraak en democratische vernieuwingen.

De Nederlandse democratie: dood of springlevend? Academisch of actueel?

De afgelopen jaren is er veel kritiek op het functioneren van de democratie. Er zijn er nieuwe vormen ontstaan van inspraak zoals burgerjury's, burgerbegrotingen en bijvoorbeeld het uitdaagrecht (Right to Challenge). De Eerste en Tweede Kamer kijken naar de wetsvoorstellen voor aanpassing van het kiesstelsel, waaronder een andere omgang met voorkeurstemmen. De vraag is: helpt het ook? Is dit waar het om ging bij de kritiek op het functioneren van de democratie? Leiden deze nieuwe vormen tot het betrekken van andere doelgroepen, tot meer betrokkenheid, participatie en tevredenheid? Zorgt COVID-19 voor meer democratische vernieuwing, of juist niet? En krijgt dit onderwerp nog wel aandacht in de verkiezingsprogramma's? Zo'n anderhalve maand voor de verkiezingen, gaan we met dr. Harmen Binnema in gesprek over deze kwesties.

Spreker

Harmen Binnema is universitair docent Bestuur en Beleid. In onderzoek en onderwijs ligt zijn focus op lokaal en regionaal bestuur en dan in het bijzonder bewonersparticipatie, lokale democratie en de rol van politieke partijen. Hij doet opdrachtonderzoek voor USBO Advies en geeft trainingen over beleid maken en politieke sensitiviteit. Harmen is bovendien voorzitter van de Universiteitsraad.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Aanmelden

De reguliere aanmelding is gesloten, maar u kunt zich nog aanmelden door een e-mail te sturen.