4 mei-herdenking en kranslegging

tot

Zoals ieder jaar herdenkt de Universiteit Utrecht op 4 mei de leden van de universitaire gemeenschap die omgekomen zijn in de periode 1940-1945 en staan we stil bij slachtoffers van oorlogen wereldwijd. Graag nodigen wij je uit voor de 4 mei herdenking 2024 in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.

Tijdens de 4 mei-herdenking houdt ontwikkelingspsycholoog en emeritus hoogleraar pedagogiek Micha de Winter een korte lezing, getiteld Medemenselijk Opvoeden: een positief wapen tegen polarisatie, haat en geweld. Lees de lezing online (pdf)

In een tijd waarin veel nadruk ligt op ieders eigen identiteit, lijkt de vraag naar de manier waarop we vreedzaam met elkaar samen kunnen leven soms een ondergeschoven kind. We verenigen ons graag in bubbels van gelijkgestemden, die hun identiteit weer ontlenen aan het zich afzetten tegen anderen. Vaak ontaardt dat in groepsegoïsme, waarbij allerlei vormen van dehumanisering van ‘de ander’ plaatsvinden.  Micha de Winter gaat in op de vraag hoe opvoeding en onderwijs kunnen bijdragen aan het omgekeerde, namelijk het cultiveren van oprechte belangstelling voor mensen die anders zijn en leven dan jijzelf. Vanuit de wetenschap zouden we sociale nieuwsgierigheid kunnen bevorderen door samen met kinderen en jongeren onderzoek te doen naar wat anderen beweegt.

De vicevoorzitter van het College van Bestuur en een vertegenwoordiger van de Universiteitsraad van de Universiteit Utrecht leggen na de lezing een krans bij het herdenkingsmonument in het Academiegebouw.

Programma zaterdag 4 mei 2024:

• 16:30 uur: Welkom door Margot van der Starre, vicevoorzitter College van Bestuur
  • 16:35 uur: Lezing door Micha de Winter, gevolgd door kranslegging
  • 17:00 uur: Gelegenheid tot napraten in de Senaatszaal

Met vriendelijke groet,

Anton Pijpers, voorzitter
Margot van der Starre, vicevoorzitter
Henk Kummeling, rector magnificus
Chiara Stam, studentassessor

4 mei-lezing Studium Generale

Studium Generale organiseert elk jaar een avondlezing in het kader van 4 mei. Deze vindt om 20.30 uur plaats in de Aula van het Academiegebouw, aansluitend op de officiële Dodenherdenking op het Domplein.

4 mei-lezing Studium Generale
Begindatum en -tijd