prof. dr. Micha de Winter
M.deWinter@uu.nl
Gegenereerd op 2018-08-15 01:52:59


Leeropdracht
De studie van maatschappelijke opvoedingsvraagstukken
Gegenereerd op 2018-08-15 01:52:59
Alle publicaties
  Boeken - Wetenschappelijke publicaties
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2012). Boos! Over agressie, opvoeding en ontwikkeling. Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2012). Socialization and Civil Sicety. How Parents, Teachers and Others could Foster a Democratic Way of Life. Rotterdam//Boston/TaiPei: Sense Publishers.
de Winter, M. (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar democratie en verbinding. (150 p.). Amsterdam: SWP.
Koops, W. & de Winter, M. (2011). Wereldwijd opvoeden. (96 p.). Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2010). Darwin, geschiedenis en opvoeding. Amsterdam: SWP.
van San, M., Sieckelinck, S & de Winter, M. (2010). Idealen op drift. Een pedagogische kijk op radicaliserende jongeren. (104 p.). Den Haag: Boom Lemma.
Schöttelndreier, M. & de Winter, M. (2010). Op stap met de burgemeester. De autoritatieve aanpak van hangjongeren in Wijk bij Duurstede. Den Haag: RMO.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2008). Opvoeding als Spiegel van de beschaving. Een moderne antropologie van de opvoeding. Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2007). Het kind als spiegel van de beschaving. Een moderne antropologie van het kind. (256 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M., Mijnhardt, W.W., Biesta, G.J.J., Vollebergh, W.A.M., Harchaoui, S. & Kensmil, E. (2006). Opvoeding in de democratie. (95 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M., Janssens, R. & Schillemans, T. (2006). Opvoeding tot democratie. Amsterdam: SWP, in press.
de Winter, M. (2004). Opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid in het algemeen belang: de noodzaak van een democratisch-pedagogisch offensief. Den Haag: Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid.
de Winter, M. & Kroneman, M. (2003). Participatief jeugdonderzoek. Sociaal wetenschappelijk onderzoek samen met kinderen en jongeren. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
de Winter, M. (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Hoofdlijnen van een eigentijdse participatiepedagogiek. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
de Winter, M. (1996). Children as Fellow Citizens. Participation by Children and Young People as a Social Perspective of Education. (169 p.). Oxford/New York: Radcliff.
de Winter, M. & Hutschemaekers, G. (1996). De veranderlijke moraal? Over moraliteit en psychologie en moraal. Nijmegen: SUN.
de Winter, M. (1995). Kinderen als medeburgers; kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: De Tijdstroom.
de Winter, M., Balledux, M., de Mare, J. & Burgmeijer, R. (1995). Screening in Child Health Care. Oxford/New York: Radcliff.
  Boeken - Vakpublicaties
Koops, W., Levering, B. & De Winter, M. (2013). Lachen en huilen in ontwikkeling. Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & De Winter, M. (2012). Boos! Over agressie, opvoeding en ontwikkeling. [Angry! On aggression, education and development]. Amsterdam: SWP.
de Winter, M. & Schöttelndreier, M. (2011). Op stap met de burgemeester. Een autoritatieve aanpak van hangjongeren in Wijk bij Duurstede. Den Haag: RMO.
Noom, M.J. & de Winter, M. (2001). Op zoek naar verbondenheid. Zwerfjongeren aan het woord over de verbetering van de hulpverlening. Utrecht: NPZ.
de Winter, M. (2001). Over last van jongeren, en de lasten van een buurtpedagogische aanpak. Nieuwjaarsessay. (20 p.). Den Haag: Raad voor de Maatschappelijke Ontwikkeling.
de Winter, M. & Kroneman, M. (2000). Een keer luisteren is niet genoeg. Peer-research met vroegtijdige schoolverlaters. Utrecht: PCOJ/SJN.
de Winter, M. (1999). Intercultureel is toch normaal. Intercultureel onderwijs vanuit het perspectief van leerlingen. (21 p.). 's Hertogenbosch: KPC/ICO.
Heemskerk, J.A.R., Bisschops, L.G.M., Brouwer, G., Choenni, C.S.E., Lodewijks, J.G.L.C., Quick-Schuijt, A.C., Samkalden, N., Sturmans, F. & de Winter, M. (1999). Vernieuwen & investeren. Innovatief jeugdbeleid en jeugdonderzoek. (52 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
de Winter, M. & Kroneman, M. (1998). Het effect van buitenspelen. (15 p.). Utrecht: NUSO.
de Winter, M. & Kroneman, M. (1998). Jeugdig gezinsbeleid. Visies van jongeren op het gezin, de opvoeding en het gezinsbeleid, en wat de overheid daarmee zou kunnen doen. (47 p.). Rijswijk: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
de Winter, M. & van Lieshout, I. (1998). Vernieuwend cement. Eindevaluatie van het Utrechtse Wijkjongerenperspectief. (70 p.). Utrecht: Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Gemeente Utrecht.
de Winter, M. (1997). Het alziend oog van de leerling. Een impressie over opvoeding, normen en wardering op school. (24 p.). Amersfoort: CPS.
de Winter, M. & van Lieshout, I. (1997). Wijkjongerenperspectief Tussenrapportage 3; Evaluatie op doelgroepniveau. Utrecht: Gemeente Utrecht.
de Winter, M. & van Lieshout, I. (1997). Wijkjongerenperspectief Tussenrapportage 4; Evaluatie op speerpunten. Utrecht: Gemeente Utrecht.
  Artikelen - Wetenschappelijke publicaties
Sikkens, Elga, van San, M.R.P.J.R.S., Sieckelinck, S.M.A. & de Winter, M. (2017). Parental influence on radicalization and de-radicalization according to the lived experiences of former extremists and their families. Journal for Deradicalization, 12, (pp. 192-226) (35 p.).
Sikkens, E.M., Sieckelinck, S.M.A., van San, M.R.P.J.R.S. & de Winter, M. (2017). Parental Reactions towards Radicalization in Young People. Child and Family Social Work, 22 (2), (pp. 1044–1053).
Sikkens, E.M., van San, M.R.P.J.R.S., Sieckelinck, S.M.A., Boeije, H.R. & de Winter, M. (2017). Participant Recruitment through Social Media - Lessons Learned from a Qualitative Radicalization Study Using Facebook. Field Methods, 29 (2), (pp. 130-139).
Sieckelinck, S.M.A., Sikkens, E.M., van San, M.R.P.J.R.S., Kotnis, S. & de Winter, M. (14-12-2017). Transitional journeys into and out of extremism - A biographical approach. Studies in Conflict and Terrorism
Sikkens, E.M., van San, M.R.P.J.R.S., de Winter, M. & Sieckelinck, S.M.A. (2017). Verschillende ideologie, dezelfde radicaliseringsfactoren? Push- en pullfactoren volgens jongeren met extreemlinkse-, extreemrechtse- en extreem Islamitische idealen. Pedagogiek, 37 (2), (pp. 157-172) (16 p.).
van Dam, L., Neels, Sara, de Winter, M., Branje, S.J.T., Wijsbroek, S.A.M., Hutschemaekers, G., Dekker, A., Sekreve, Andrée, Zwaanswijk, M., Wissink, I.B. & Stams, Geert-Jan (2017). Youth Initiated Mentors: Do They Offer an Alternative for Out-of-home Placement in Youth Care?. British Journal of Social Work
van Dijken, M.W., Stams, Geert-Jan & de Winter, M. (2016). Can community based interventions prevent child maltreatment. Children and Youth Services Review, 61, (pp. 149-158).
Kesselring, M.C., de Winter, M., van Yperen, Tom & Lecluijze, Suzanne (11-06-2016). Partners in Parenting: An Overview of the Literature on Parents' and Nonparental Adults' Perspectives on Shared Responsibilities in Childrearing. Issues in Social Science, 4 (1), (pp. 69-97) (29 p.).
Kesselring, M.C., de Winter, M., van Yperen, T & Horjus, B. (01-12-2015). De pedagogische civil society in praktijk: Een studie naar de effecten van de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders. Pedagogiek, 35 (3), (pp. 263-284) (22 p.).
Hopman, M., De Winter, M. & Koops, W. (2014). The Hidden Curriculum of Youth Policy: A Dutch Example. Youth and Society, 46 (3), (pp. 360-378) (19 p.).
Kesselring, M.C., de Winter, M., Horjus, B. & van Yperen, T (2013). Allemaal opvoeders in de pedagogische civil society. Naar een theoretisch raamwerk van een ander paradigma voor opgroeien en opvoeden. Pedagogiek, 33 (1), (pp. 5-20) (16 p.).
Hopman, M., De Winter, M. & Koops, W. (2013). The hidden curriculum of youth care interventions - A case study. Children and Youth Services Review, 35 (2), (pp. 237-243) (7 p.).
Hopman, M., De Winter, M. & Koops, W. (2012). Analyzing the Hidden Curriculum - A Method for the Analysis of Values in Youth Care Interventions. Methodology, 10 (1), (pp. 12-20).
Hopman, M., de Winter, M. & Koops, W. (2012). Analyzing the Hidden Curriculum: A Method for the Analysis of Values in Youth Care Interventions. Methodology. European Journal of research methods for the behavioral and social sciences
Kesselring, M.C., de Winter, M, Horjus, B., Van de Schoot, R. & Van Yperen, T. (2012). Do parents think it takes a village? Parents' attitudes towards nonparental adults' involvement in the upbringing and nurture of children. Journal of Community Psychology, 40 (8), (pp. 921-937) (17 p.).
Hopman, M., De Winter, M. & Koops, W. (2012). Het verbogen curriculum van gezinsbeleid: een Nederlands voorbeeld. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 51 (6), (pp. 251-264) (14 p.).
Hopman, M., Koops, W. & de Winter, M. (2012). The Hidden Curriculum of Youth Care Interventions – A Case Study. Children and Youth Services Review, 35, (pp. 237-243) (7 p.).
Gravesteijn, J.C., Diekstra, R.F.W., Sklad, M. & de Winter, M. (2011). The Effects of a Dutch School-Based Social and Emotional Learning Programme (SEL) on Suicidality in Adolescents. International Journal of Mental Health Promotion, 13 (4), (pp. 4-16) (13 p.).
Baerveldt, C., Horjus, B. & de Winter, M. (2008). From evaluation to interpretation. Assessing theoretical elements in residential programs. Evaluation, 14, (pp. 345-362) (18 p.).
Noom, M.J., de Winter, M. & Korf, D.J. (2008). The care-system for homeless youth in the Netherlands: Perceptions of youngsters through a peer-research approach. Adolescence, 43, (pp. 303-316) (14 p.).
Hutschemaekers, G.J.M., Tiemens, B. & de Winter, M. (2007). Effects and side-effects of integrating care: the case of mental health care in the Netherlands. International Journal of Integrated Care, 7, (pp. 1-10) (10 p.).
de Winter, M. (2005). Pedagogische verwaarlozing van het publieke kind. Naar een herwaardering van het algmeen belang als opvoedingsdoel. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 12, (pp. 82-94) (13 p.).
de Winter, M. & Noom, M.J. (2003). Someone who treats you as an ordinary human being. Homeless Youth examine the quality of professional care. British Journal of Social Work, 33, (pp. 325-338) (14 p.).
Heyting, G.F. & de Winter, M. (2001). De pedagogiek als praktische wetenschap. Pedagogiek, 21, (pp. 310-313) (4 p.).
de Winter, M. & Noom, M.J. (2001). Iemand die je gewoon als mens behandelt. Thuisloze jongeren over het verbeteren van de hulpverlening. Pedagogiek, 21, (pp. 296-309) (14 p.).
de Winter, M., Baerveldt, C. & Kooistra, J. (1999). Enabling children: participation as a new perspective on child-health promotion. Child Care Health and Development, 25, (pp. 15-25) (11 p.).
de Winter, M., Kroneman, M. & Baerveldt, C. (1999). The Social Education Gap. Report of a Dutch Peer-Consultation Project on Family Policy. British Journal of Social Work, 29, (pp. 903-914) (12 p.).
Baerveldt, C., Bunkers, H., de Winter, M. & Kooistra, J. (1998). Assessing a moral panic relating to crime and drugs policy in the Netherlands: Towards a testable theory. Crime, Law and Social Change, 29, (pp. 31-47) (17 p.).
de Winter, M., Baerveldt, C. & Kooistra, J. (1998). Enabling children: participation as a new perspective on child-health promotion. Child Care Health and Development, 24, (pp. 1-8) (8 p.).
de Winter, M. & Kroneman, M. (1998). Het gat in de opvoeding. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 14, (pp. 160-168) (9 p.).
de Winter, M. (1997). A critical Evaluation of Dutch preventive Child Health Care. Child Care Health and Development, 23 (6), (pp. 437-446) (10 p.).
de Winter, M. (1997). Ondervoeden, opwijzen en van de straat houden. Telt het kind wel mee in opvoeding en onderwijs?. Vernieuwing, 56 (5/6), (pp. 16-18) (3 p.).
de Winter, M. (1996). De straatvrees van pedagogen. Over de opvoedkundige waarde van jeugdparticipatie. Comenius, 16, (pp. 375-388) (14 p.).
de Winter, M. (1994). Kinderparticipatie: er gaat een wereld voor je open. Jeugd en Samenleving, 24 (1), (pp. 14-28) (15 p.).
de Winter, M. (1994). Onderwijs: een schoolvoorbeeld van burgerschapsvorming. OMOlogie, 25 (10), (pp. 303-306) (4 p.). Themanummer 'Waar blijven de pedagogen?'.
  Artikelen - Vakpublicaties
Hopman, M., Koops, W. & de Winter, M. (2011). Het Verborgen Curriculum van de Jeugdzorg. Pedagogiek in Praktijk, 62, (pp. 13-15) (3 p.).
de Winter, M. (2008). Hoedt u voor het evidence-beest. Facta, 16 (4), (pp. 17) (1 p.).
de Winter, M. (2008). Kindermishandeling is meer dan een gezinsprobleem. Pedagogiek in Praktijk, 42, (pp. 8-12) (5 p.).
de Winter, M. (2008). Recidivebende. Tijdschrift voor herstelrecht, 8 (2), (pp. 3) (1 p.).
de Winter, M. (2007). Improving the quality of psychosocial support for children and adolescents in the Darfur refugee-camps. Intervention : International Journal of Mental Health, Psychosocial Work and Counselling in Areas of Armed Conflict, 5 (1), (pp. 61-65) (5 p.).
de Winter, M. (2005). Democratieopvoeding versus de code van de straat. Nederlands Tijdschrift voor Jeugdzorg, 9 (5), (pp. 225-237) (13 p.).
de Winter, M. (2004). Remedies tegen pedagogische impotentie. Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht, 26 (3), (pp. 54-57) (3 p.).
de Winter, M. & Kroneman, M. (1998). Jeugd betrekken bij gezinsbeleid. 0/25 : tijdschrift over jeugd, 3, (pp. 40-44) (5 p.).
de Winter, M. (1996). Adolescente medeburgers. Tijdschrift Interdisciplinaire Adolescenten Zorg (TIAZ), 4, (pp. 144-150) (7 p.).
de Winter, M. (1996). Interactief opvoeden. Het belang van een dialoog met kinderen. De Wereld van het jonge kind, 24 (1), (pp. 19-24) (6 p.).
de Winter, M. (1995). De bevrijding van de ludido. Vernieuwing, 54 (5), (pp. 38-41) (3 p.).
de Winter, M. (1995). Participatie: een pedagogisch paradigma van respect. Tijdschrift voor Vredesopvoeding, 10 (1), (pp. 2-9) (8 p.).
  Artikelen - Populariserende publicaties
Noordegraaf, M., van Kempen, R., Leseman, P.P.M. & de Winter, M. (27-06-2008). Aanpak probleemwijken los zand. Binnenlands Bestuur
de Winter, M. (2003). Interview. De Gelderlander
de Winter, M. (01-08-2003). Interview n.a.v. documentaire 'De school draait door'. VPRO Gids
de Winter, M. (31-10-2003). Interview over 'moderne opvoeding'. Algemeen Dagblad
de Winter, M. (03-01-2003). Kinderen blijven hangen bij het extreemste beeld (over tv geweld). VPRO Gids
de Winter, M. (13-12-2003). Opvoeden met Jackass. De Volkskrant [online]
de Winter, M. (29-11-2003). Opvoeder gevraagd. Volkskrant Magazine
de Winter, M. (04-12-2003). Over de corebusiness van jongeren - interview met Micha de Winter. Proces : tijdschrift voor berechting en reclassering, 2003 (4).
de Winter, M. (1995). Samenwerking tussen onderwijs- en jeugdgezondheidszorg. Jeugd en Samenleving, 25, (pp. 236-237) (2 p.).
  Boekdelen / hoofdstukken - Wetenschappelijke publicaties
Koops, W., Levering, Bas & de Winter, M. (2014). Van Onderwijskunde naar Theosofie. In J.W.F. van Tartwijk, M. Brekelmans, P.J. den Brok & M.T. Mainhard (Eds.), Theorie en praktijk van leren en de leraar : Liber Amicorum Theo Wubbels (pp. 189-202) (230 p.). Amsterdam: SWP.
Leseman, P.P.M. & de Winter, M. (2013). Early childhood services and family support in the Netherlands. In V. Barnekow, B.B. Jensen, C. Currie, A. Dyson, N. Eisenstadt & E. Melhuish (Eds.), Improving the lives of children and young people: Case studies from Europe (pp. 15-31) (17 p.). Copenhagen: World Health Organisation.
Koops, W. & de Winter, M. (2011). Moderniteit en kinderen. In W. Koops & M. Winter (Eds.), Wereldwijd opvoeden (pp. 7-15) (9 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2010). De ‘Survival of the Fittest Child’: over Rust, Reinheid, Regelmaat en Rouvoet. In W. Koops, B. Levering & M. de Winter (Eds.), Darwin, geschiedenis en opvoeding. Amsterdam (pp. 129-142) (14 p.). Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2009). Inleiding. In W. Koops, B. Levering & M. de Winter (Eds.), Darwin, geschiedenis en opvoeding (pp. 7-13) (7 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2008). Het moderne van kindermishandeling. In W. Koops, B. Levering & M. de Winter (Eds.), Opvoeding als Spiegel van de beschaving. Een moderne antropologie van de opvoeding (pp. 150-164) (15 p.). Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2008). Ter inleiding: over opvoeding als spiegel van de beschaving. In W. Koops, B. Levering & M. De Winter (Eds.), Opvoeding als spiegel van de beschaving. Een moderne antropologie van de opvoeding (pp. 7-22) (16 p.). Amsterdam: SWP.
Noom, M.J. & de Winter, M. (2008). The care system for homeless youth in the Netherlands: Perceptions of youngsters through a peer-research approach. In F. Peters (Eds.), Residential Child care and its alternatives. International perspectives (pp. 149-162) (14 p.). Stoke on Trent: Trentham Books.
de Winter, M. (2007). Het kind als publiek-private onderneming. In W. Koops, B. Levering & M. de Winter (Eds.), Het kind als spiegel van de beschaving. Een moderne antropologie van het kind (pp. 139-151) (13 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2007). Opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid in het algemeen belang; de noodzaak van een democratisch-pedagogisch offensief. In P. van Lieshout, M. van der Meij & J. de Pree (Eds.), Bouwstenen voor een betrokken jeugdbeleid (pp. 225-270) (46 p.). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Koops, W., Levering, B. & de Winter, M. (2007). Ter Inleiding: over kinderen als spiegel van de beschaving (Introduction to "the child as mirror of culture"). In W. Koops, B. Levering & M. de Winter (Eds.), Het kind als spiegel van de beschaving (pp. 7-13) (7 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2006). Democratieopvoeding versus de code van de straat. In R. Janssens T. Schillemans M. de Winter (Eds.), Opvoeding tot democratie (pp. 11-33) (23 p.). Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2005). Children's participation as a condition for civil education in schools. In G. Opp & T. Hellbrügge (Eds.), Kindern gerecht werden (pp. 247-254) (8 p.). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
de Winter, M. (2004). Opvoeden: waarden en waartoe?. In R. Diekstra, M. van den Berg & J. Rigter (Eds.), Waardenvolle of waardeloze samenleving? (pp. 175-187) (12 p.). Uithoorn: Karkater Uitgevers.
de Winter, M. (2003). On infantilization and participation. Pedagogical lessons from the Century of the Child. In M. Zuckermann & W. Koops (Eds.), Beyond the Century of the Child Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
de Winter, M. (2002). The century of the participating child. In E.J. Knorth, P.M. van den Bergh & F. Verheij (Eds.), Professionalization and participation in child and youth care (pp. 49-62) (14 p.). Burlington: Ashgate.
de Winter, M. (2001). Maatschappelijk opvoeden: een taak voor de sociale sector. In R.P. Hortulanus & J.E.M. Machielse (Eds.), Jong geleerd, oud gedaan? Sociaal debat, deel 5 (pp. 59-66) (8 p.). Den Haag: Elsevier Bedrijfsinformatie.
de Winter, M. (2001). Maatschappelijke opvoeding. In W. Bakker, M. Damen, J. Merkx & B. Prinsen (Eds.), Alle kinderen in beeld (pp. 47-53) (7 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
de Winter, M. (2000). Sociale verbondenheid als pedagogische uitdaging. In J.R.M. Gerris (Eds.), Preventie van binnenuit (pp. 6-15) (10 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
de Winter, M. & Kroneman, M. (1999). Jongeren over 'het gat in de opvoeding'. In S. Grotenhuis & J. van der Zwaard (Eds.), Met de beste bedoelingen (pp. 141-148) (8 p.). Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom.
de Winter, M. (1998). De leerling als actieve participant in school-pedagogische kwesties. In N. de Bekker-Ketelaars, S. Miedema & W. Wardekker (Eds.), Vormende lerarenopleidingen (pp. 47-58) (12 p.). Utrecht: SWP.
de Winter, M. & Hutschemaekers, G. (1996). Geen jeugd zo verdorven als de laatste. Een bespiegeling over jeugd, onderwijs en moraliteit. In M. de Winter & G. Hutschemaekers (Eds.), De veranderlijke moraal? Over moraliteit en psychologie en moraal (pp. 203-216) (14 p.). Nijmegen: SUN.
de Winter, M. (1996). Onderwijs en morele herbewapening. In M.A.P. Bovens & A.C. Hemerijck (Eds.), Het verhaal van de moraal. Een empirisch onderzoek naar de sociale bedding van morele bindingen (pp. 50-72) (23 p.). Meppel: Boom.
de Winter, M. & Hutschemaekers, G. (1996). Over meneer toekomst en het verwijlen in vroeger tijden. Harry Peeters en de historische psychologie. In M. de Winter & G. Hutschemaekers (Eds.), De veranderlijke moraal? Over moraliteit en psychologie en moraal (pp. 13-33) (21 p.). Nijmegen: SUN.
de Winter, M. (1996). Social Participation of Children and Young People as a fundamental Element of Children's Rights. In E. Verhellen (Eds.), Understanding Children's Rights (pp. 257-265) (9 p.). Ghent: University of Ghent.
de Winter, M. (1994). Interdisciplinariteit als verbindingsperspectief. In A.J.M.W. Hagendoorn, A.E. Komter & R.M. Maier (Eds.), Samnehang der Sociale Wetenschappen. Beloften en problemen van een interdisciplinaire werkwijze. (pp. 217-226) (270 p.). Houten/Zaventem: Bohn Stafleu van Loghum.
de Winter, M. (1994). Je zult maar ouder zijn. In M. Balledux & J. de Mare (Eds.), Ouder- en Kinderzorg, ook voor ouders? (pp. 53-61) (9 p.). Assen: Koninklijke Van Gorcum.
  Boekdelen / hoofdstukken - Vakpublicaties
Koops, W., Levering, B. & De Winter, M. (2013). Ontwikkeling en opvoeding van lachen en huilen. In W. Koops, B. Levering & M. De Winter (Eds.), Lachen en huilen in ontwikkeling (pp. 7-13) (7 p.). Amsterdam: SWP.
Koops, W., Levering, B. & De Winter, M. (2012). Een boek over Boze Kinderen. (A book on angry children, an introduction). In W. Koops, B. Levering & M. De Winter (Eds.), Boos, over agressie, opvoeding en ontwikkeling. Amsterdam: SWP.
de Winter, M. (2004). Remedies tegen pedagogische impotentie: we durven de confrontatie met jongeren niet meer aan. In H. Baartman, D. Graas, R. de Groot & Tj. Zandberg (Eds.), Wie maakt de dienst uit. Macht en onmacht in opvoeding en hulpverlening (pp. 125-131) (6 p.). Utrecht: Agiel.
de Winter, M. (1999). Communiceren met autistische volwassenen. In W. Breedveld & J.A. Heemskerk (Eds.), Communiceren met de nieuwe generatie (pp. 61-75) (15 p.). Den Bosch: Xantia.
de Winter, M. (1999). Het bordje van justitie en maatschappelijke opvoeding. In J. Leyten (Eds.), Het gelaat van justitie (pp. 21-33) (13 p.). Den Haag: Ministerie van Justitie.
Kooistra, J. & de Winter, M. (1998). Op een dag ken je de natuur niet meer maar het milieu. Essays werkconferentie KIM (pp. 176-193) (18 p.). Den Haag: Ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.
de Winter, M. (1996). De interactieve school. Burgerschapsvorming als pedagogische opdracht: een theoretische en praktische handreiking. In N. Deen (Eds.), Handboek Leerbegeleiding (pp. 1210-1-1210-17) (17 p.). Alphen aan den Rijn: Samson, Tjeenk Willink.
de Winter, M. (1996). Kinder- en jeugdparticipatie: een kwestie van respect. In E. Verhellen (Eds.), De maatschappelijke positie van kinderen (pp. 265-280) (16 p.). Gent, Belgik: Centrum voor de Rechten van het Kind, Universiteit Gent.
de Winter, M. (1996). Social Participation of Children and Young People as a Fundamental Element of Children's Rights. In Th. Kattau (Eds.), Children's Rights and Childhood Policies in Europe: New Approaches (pp. 73-74) (2 p.). Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  Artikelen in bundels / proceedings - Wetenschappelijke publicaties
Hopman, Marit, de Winter, M & Koops, Willem (2011). Democratic Citizenship and Dutch Youth Policies: A Value-Based Perspective. University of Bologna
Hopman, Marit, de Winter, M & Koops, Willem (2011). Values, Educational Goals and Youth Care Interventions. University of Bergen, Norway
Hopman, Marit, de Winter, M & Koops, Willem (2009). Waardeoriëntaties in Jeugdzorginterventies. Inzicht in het Verborgen Curriculum. Nederlands Jeugdinstituut
Hopman, Marit, de Winter, M & Koops, Willem (2008). De Angstige Professional. Universiteit van Gent
  Artikelen in bundels / proceedings - Vakpublicaties
de Winter, M. (2004). Participation: A right for children and a duty for adults. In E. Verhellen & A. Weyts (Eds.), Understanding Children's Rights. Gent: Ghent Papers on Children's Rights (pp. 143-151) (8 p.).
  Inaugurele rede - Overige resultaten
de Winter, M. (31-05-2017). Pedagogiek over Hoop - Het onmiskenbare belang van optimisme in opvoeding en onderwijs. (27 p.). Universiteit Utrecht.
  Boekredactie - Vakpublicaties
Koops, Willem, Levering, Bas, de Winter, Micha, van Tartwijk, Jan & Pieper, Madelon (2015). In de schoolbanken - De complexe en dynamische wereld van het onderwijs . Amsterdam: SWP.
Wubbels, Th., Abma, R., Bos, J., Levering, B., van Rinsum, H.J., Selten, P.J.H. & de Winter, M. (2012). Du choc des opinions jaillit la lumière. Liber Amicorum Willem Koops. Amsterdam: SWP.
  Rapporten - Wetenschappelijke publicaties
Sieckelinck, S.M.A. & de Winter, M. (13-10-2015). Formers & families - Transitional journeys in and out of extremism in the UK, Denmark and The Netherlands. . (102 p.). www.nctv.nl: NCTV.
de Haan, M.J., de Winter, M., Koeman, Marije, Hofland, A. & Verseveld, M.D.A. (2013). Opvoeden als netwerken in de multi-etnische wijk. (56 p.). Utrecht: Universiteit Utrecht, Het project De Pedagogische Gemeenschap in de Multi-etnische Wijk.
  Rapporten - Vakpublicaties
de Winter, M. & Baltussen, H. (2003). Een Pedagogisch Stadsgezicht. Quick Scan van het integrale jeugdbeleid van de gemeente Utrecht. Utrecht: Gemeente Utrecht.
de Winter, M., Kuppens, P. & Baltussen, H. (2003). Eindrapport Internetpanel Jeugdparticipatie. Utrecht: UU FSS Kinder- en Jeugdstudies.
de Winter, M. (2003). Niet te groot en niet te klein. Onderzoek naar de relatie tussen schaalgrootte en het welbevinden van jeugdigen. Utrecht: PCOJ.
de Winter, M. (1996). Jeugdstad 2000+. Hoofdlijnen voor een positief, integraal jeugdbeleid in de stad Utrecht. Utrecht: Unknown Publisher.
de Winter, M. & van Lieshout, I.J.Y. (1996). WJP-evaluatie interimrapport beleids- en bestuursniveau. Utrecht: Gemeente Utrecht.
  Websites / portals - Overige resultaten
Verseveld, M.D.A., de Haan, M.J., Kesselring, M.C. & de Winter, M. (2013). Migrantenouders willen samen opvoeden in de wijk.
  Voordrachten / lezingen - Overige resultaten
M. de Winter (02-06-2007) A decrease in egocentrism and an increase in empathy as precursors of moral judgment development in juvenile delinquents? Outcomes of participation in a restorative justice program
M. de Winter (23-08-2007) Restorative Education for Juvenile Delinquents: Outcomes on Moral Judgment, Empathy and Cognitive Distortions
M. de Winter (22-08-2001) Homeless youth in participatory action research: An evaluation of the relationship with their social worker
M. de Winter (15-11-1996) Agressie en geweld op school
M. de Winter (01-10-1996) Al dan niet verplichte opvoedingscursussen ter preventie van jeugdcriminaliteit
M. de Winter (01-07-1996) Childhood Participation and Children's Rights
M. de Winter (01-06-1996) Children Fellow Citizens
M. de Winter (01-04-1996) De rechten van jeugdigen, maatschappelijke integratie en de rechten van het kind
M. de Winter (01-11-1996) Geen jeugd is zo verdorven als de laatste
M. de Winter (01-03-1996) Participatie van jongeren in de jeugdhulpverlening
M. de Winter (01-12-1996) Ruimtelijke discriminatie van jeugdigen
M. de Winter (15-12-1996) Verstandelijke handicap en de strijd om menselijke waardigheid
M. de Winter (11-10-1995) Burgerschapsvorming: leren door ervaren
M. de Winter (21-11-1995) Het belang van leerlingenparticipatie in het voortgezet onderwijs
M. de Winter (28-08-1995) Onderwijs en gemeenschapsvorming
M. de Winter (24-03-1995) Opvoeding in verandering
M. de Winter (13-04-1995) Persoonlijke vorming is ook gemeeschapsvorming
M. de Winter (20-05-1995) Sociale betrokkenheid van kinderen: normen en waarden in opvoeding en onderwijs
M. de Winter (15-06-1995) Toekomstgericht onderwijs
M. de Winter (15-11-1994) A necessary but non-sufficient condition for civil education
M. de Winter (15-04-1994) Actieve betrokkenheid van cliknten in de jeugdhulpverlening; preventieve en curatieve aspecten
M. de Winter (15-10-1994) Children's participation as related to their health and well-being
M. de Winter (15-02-1994) Een nieuwe opdracht voor de pedagogiek
M. de Winter (15-10-1994) Het belang van de 'succes-formule' van jongerenwerk
M. de Winter (15-06-1994) Kinder- en jeugdparticipatie en schoolopvoeding
M. de Winter (15-03-1994) Kinderparticipatie op lokaal niveau
M. de Winter (15-11-1994) Leerlingenparticipatie als perspectief voor vernieuwing in het basisonderwijs
M. de Winter (15-11-1994) Natuur- en milieu educatie in het licht van gemeenschapsopvoeding
M. de Winter (15-03-1994) Participatie van jeugdigen als perspectief voor burgerschapsvorming
M. de Winter (15-01-1994) Pedagogische, ontwikkelingspsychologische en sociale voorwaarden voor gemeenschapsvorming bij jonge kinderen
M. de Winter () Restorative Education and EQUIP in juvenile delinquents
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-08-15 01:53:00
Nevenfuncties
  • Parttime zelfstandig adviseur
  • Lid Raad van Toezicht Centraal Museum Utrecht
  • Lid Raad van Advies Augeo Foundation
  • Lid Raad van Advies Edukans
Gegenereerd op 2018-08-15 01:53:00
Volledige naam
prof. dr. M. de Winter Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer E2.07
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 2160
Telefoonnummer afdeling 030 253 4650
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer -
3584 CS  UTRECHT

Gegenereerd op 2018-08-15 01:53:00
Laatst bijgewerkt op 19-02-2018