Drs. Marjoleine Heijboer

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer E3.50
3584 CS Utrecht

Drs. Marjoleine Heijboer

Lecturer
Education
Researcher
Education
m.heijboer1@uu.nl

Marjoleine Heijboer is sinds augustus 2019 werkzaam als docent Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht en sinds augustus 2023 combineert ze dit met een promotieonderzoek. 

Voorafgaand aan haar werk bij Onderwijswetenschappen werkte zij bijna 20 jaar als onderwijskundig adviseur waarbij zij voor veel verschillende organisaties (met name in de publieke sector) aan leer-en ontwikkelvraagstukken van professionals heeft gewerkt. Haar expertise lag daarbij op het snijvlak van werkplekleren, leercultuur, veranderprocessen en het organiseren van leerprocessen (in leertrajecten maar ook in het vormgeven van academies). Als docent zet zij deze expertise in bij verschillende cursussen binnen de bachelor en master Onderwijswetenschappen zoals bij de verschillende cursussen binnen de lijn Leren in Organisaties. 

Sinds augustus 2023 doet Marjoleine promotieonderzoek onder supervisie van Mayke Vereijken en Larike Bronkhorst. Haar onderzoek richt zich op de rol van ‘brokers’ (d.w.z. professionals die een rol nemen of krijgen in het overbruggen van grenzen tussen verschillende praktijken) in interorganisationele samenwerking rondom complexe maatschappelijke problemen, ook wel wicked problems genoemd. Deze problemen worden gekenmerkt door een grote mate van complexiteit (veel verschillende organisaties en actoren zijn betrokken), uiteenlopende en soms tegenstrijdige perspectieven, belangen en expertise en tenslotte problematiek die continu verandert, meervoudig is en waar geen eenvoudige oplossingen voor bestaan. Deze context kan onzekerheid, ambiguïteit en spanningen oproepen. De vraag is hoe brokers in deze context het leren (creatie van nieuwe kennis en praktijken) kunnen aanjagen, faciliteren en bestendigen en tegelijkertijd kunnen navigeren in de machtsdynamiek die deze contexten kenmerkt.