Dr. Jacqueline Evers-Vermeul

Associate Professor
Language and Communication
Language and education
+31 30 253 8125
j.evers@uu.nl

Highlighted publications

Sanders, T. J. M., Demberg, V., Hoek, J., Scholman, M. C. J., Scholman, M., Asr, F. T., Zufferey, S., & Evers-Vermeul, J. (2021). Unifying dimensions in coherence relations: How various annotation frameworks are related. Corpus linguistics and Linguistic theory, 17(1), 1-71. https://doi.org/10.1515/cllt-2016-0078
Degand, L., & Evers-Vermeul, J. (2015). Grammaticalization or pragmaticalization of discourse markers? More than a terminological issue. Journal of Historical Pragmatics, 16(1), 59-85. https://doi.org/10.1075/jhp.16.1.03deg
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/379805/jhp.16.1.03deg.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2009). The emergence of Dutch connectives: How cumulative cognitive complexity explains the order of acquisition. Journal of Child Language, 36(4), 829-854. https://doi.org/:10.1017/S0305000908009227
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2014). Connectives and layout as processing signals: How textual features affect students’ processing and text representation. Journal of Educational Psychology, 106(4), 1036-1048. https://doi.org/10.1037/a0036293

Publications

2024

Scholarly publications

van Enschot, R., Spooren, W., van den Bosch, A., Burgers, C., Degand, L., Evers-Vermeul, J., Kunneman, F., Liebrecht, C., Linders, Y., & Maes, A. (2024). Taming our wild data: On intercoder reliability in discourse research. Dutch Journal of Applied Linguistics, 13, 1-24. https://doi.org/10.51751/dujal16248
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/451592/DuJAL16248_text.pdf?sequence=1
Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2024). Text structure instruction in primary education: Effects on reading, summarization, and writing. Pedagogische Studiën, 101(1), 30-59. https://doi.org/10.59302/ps.v101i1.18783
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/438113/3_101_1_Bogaerds-Hazenberg_et_al.pdf?sequence=1

Professional publications

Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2024). Voorbij de polarisering in het leesonderwijs: Gericht werken aan leesvaardigheid in een betekenisvolle context. Tijdschrift Taal, 14(24), 14-17. https://www.tijdschrift-taal.nl/media/9/14-18_ttaal202401-voorbij_de_polarisering_in_het_leesonderwijs.pdf

2023

Scholarly publications

Kooiker-den Boer, H., Sanders, T., & Evers-Vermeul, J. (2023). Teaching text structure in science education: What opportunities do textbooks offer? . Dutch Journal of Applied Linguistics, 12, 1-38. https://doi.org/10.51751/dujal11325

Professional publications

Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., & Evers-Vermeul, J. (2023). Teksten met ruggengraat: Waarom een heldere tekststructuur cruciaal is. Tekstblad, 29(4). https://tekstbladpremium.nl/tekstblad-4-2023/tekststructuren/
Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., & Evers-Vermeul, J. (2023). Dé juiste lezing bestaat niet! Hoe je vanuit een open houding tot dialogisch leesonderwijs komt. In J. Evers-Vermeul (Ed.), Voor u gelezen 2023 – Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 25-35). Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436526/VUG2023_artikel3.pdf?sequence=1
van den Bosch, L., & Evers-Vermeul, J. (2023). Effectieve instructie in begrijpend lezen vereist een veelzijdige aanpak. In J. Evers-Vermeul (Ed.), Voor u gelezen in 2023: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 7-15). Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/436525/VUG2023_artikel1_VandenBosch_Evers-Vermeul.pdf?sequence=1

2022

Scholarly publications

Sangers, N., Evers-Vermeul, J., & Hoeken, H. (2022). Addressing the student: Voice elements in educational texts. Dutch Journal of Applied Linguistics, 11, 1-35. https://doi.org/10.51751/dujal11105
Scholman, M. C. J., Blything, L., Cain, K., Hoek, J., & Evers-Vermeul, J. (2022). Discourse rules: The effects of clause order principles on the reading process. Language, Cognition and Neuroscience, 37(10), 1277-1291. https://doi.org/10.1080/23273798.2022.2077971
Sangers, N., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & Hoeken, H. (2022). Why or when to include narrative and voice elements in educational texts? Dutch publishers’ opinions and policies. Educational Designer, 4(15), 1-28. https://www.educationaldesigner.org/ed/www.educationaldesigner.org/ed/volume4/issue15/article58/
Bogaerds-Hazenberg, S., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2022). What textbooks offer and what teachers teach: An analysis of the Dutch reading comprehension curriculum. Reading and Writing, 35(7), 1497-1523. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10244-4

Professional publications

Sangers, N., Evers-Vermeul, J., Sanders, T., & Hoeken, H. (2022). Verhalende en stem-elementen als motiverende factoren in educatieve teksten. Levende Talen Tijdschrift, 23(4), 3-13.
Evers-Vermeul, J., & Bogaerds-Hazenberg, S. (2022). Hang het maar aan de kapstok! Hoe tekststructuur zwakke lezers helpt bij het verwoorden van de hoofdgedachte. In J. Evers-Vermeul, & A. Kraal (Eds.), Voor u gelezen 2022: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 25-34). Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
Bogaerds-Hazenberg, S., van den Bergh, H., & Evers-Vermeul, J. (2022). Onderwijs in tekststructuur. In T. Houtveen, & R. van Steensel (Eds.), De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (1 ed., pp. 59-83). (Stichting Lezen Reeks; Vol. 35). Uitgeverij Eburon.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/427541/Onderwijs_in_tekststructuur.pdf?sequence=1

2021

Scholarly publications

Sangers, N., Evers-Vermeul, J., Sanders, T., & Hoeken, H. (2021). Narrative elements in expository texts: A corpus study of educational textbooks. Dialogue and Discourse, 12(2), 115-144. https://doi.org/10.5210/dad.2021.204
Bogaerds - Hazenberg, S., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2021). Leerkrachten als co-designers van lessen begrijpend lezen: uitdagingen en kansen.. Abstract from Onderwijs Research Dagen.
Bogaerds - Hazenberg, S., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2021). Effects of text structure instruction in Grade 4 and 5. Abstract from Twenty-eighth annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading (SSSR 2021), Lancaster , United Kingdom.
Bogaerds-Hazenberg, S., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2021). Teachers as co-designers? Lessons learned from collaboration in a design-based research on reading comprehension instruction. Paper presented at AILA 2021, Groningen, Netherlands.
Wei, Y., Evers-Vermeul, J., Sanders, T., & Mak, P. (2021). The role of connectives and stance markers in the processing of subjective causal relations. Discourse Processes, 58(8), 766-786. https://doi.org/10.1080/0163853X.2021.1893551
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2021). Expectations from relative clauses: Real-time coherence updates in discourse processing. Cognition, 210, 1-10. Article 104581. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2020.104581
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2021). Scolding the child who threw the scissors: Shaping discourse expectations by restricting referents. Language, Cognition and Neuroscience, 36(3), 382-399. https://doi.org/10.1080/23273798.2020.1852292
Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2021). A meta‐analysis on the effects of text structure instruction on reading comprehension in the upper elementary grades. Reading Research Quarterly, 56(3), 435-462. https://doi.org/10.1002/rrq.311
Sanders, T. J. M., Demberg, V., Hoek, J., Scholman, M. C. J., Scholman, M., Asr, F. T., Zufferey, S., & Evers-Vermeul, J. (2021). Unifying dimensions in coherence relations: How various annotation frameworks are related. Corpus linguistics and Linguistic theory, 17(1), 1-71. https://doi.org/10.1515/cllt-2016-0078

Professional publications

Mantingh, E., Coppen, P.-A., de Glopper, K., Bax, S., Evers-Vermeul, J., van Herten, M., van Oostendorp, M., & van Voorst, S. (2021). Bewuste geletterdheid in perspectief: kennis, vaardigheden en inzichten. Neerlandistiek, 1-17. https://neerlandistiek.nl/2021/03/bewuste-geletterdheid-in-perspectief/
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/416456/Bewuste-geletterdheid-in-perspectief-maart-2021-210321.pdf?sequence=1

2020

Scholarly publications

Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2020). Teachers and researchers codesigning teaching materials: can we bridge the research-practice gap?. Abstract from World Literacy Summit 2020.
Wei, Y., Speelman, D., & Evers-Vermeul, J. (2020). Applying collocation analysis to Chinese discourse: A case study of causal connectives. Lingua Sinica, 6(1), 1-24. https://doi.org/10.2478/linguasinica-2020-0004
Kramer, M., Evers-Vermeul, J., & Bakker, N. (2020). Lezen en schrijven op het web: Een inventarisatie van online lees- en schrijfplatforms. (Stichting Lezen Reeks). Stichting Lezen. https://www.lezen.nl/nl/publicaties/lezen-en-schrijven-op-het-web
Denneman, E., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2020). Peerfeedback in het schrijfvaardigheidsonderwijs: De waarde van goede feedbackinstructie. Levende Talen Tijdschrift, 21(3), 25-36. http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2077
Evers-Vermeul, J. (2020). Short sentences, easy to read? Effects of connectives and layout on text comprehension by beginning readers. In N. Gagarina, & R. Musan (Eds.), Referential and relational discourse coherence in adults and children (pp. 41-56). (SOLA Studies on Language Acquisition; Vol. 53). Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9781501510151-003
van Gils, J., Bakker, N., & Evers-Vermeul, J. (2020). De tablet, het geheime wapen voor leesbevordering? De invloed van drager op leesmotivatie, immersie en tekstbegrip. Levende Talen Tijdschrift, 21(2), 3-12. http://www.lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2056/1657
Wei, Y., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2020). The use of perspective markers and connectives in expressing subjectivity: Evidence from collocational analyses. Dialogue & DIscourse, 11(1), 62-88. https://doi.org/10.587/dad.2020.103
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/396532/Wei_EversVermeul_Sanders_2020_Useofperspectivemarkers.pdf?sequence=1
Sangers, N. L., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & Hoeken, J. A. L. (2020). Vivid elements in Dutch educational texts. Narrative Inquiry, 30(1), 186-210. https://doi.org/10.1075/ni.18090.san

Professional publications

Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., Kooiker-den Boer, H., & Evers-Vermeul, J. (2020). Leesonderwijs: kunnen we de kloof tussen wetenschap en praktijk overbruggen?. Abstract from ResearchED 2020, Nijkerk, Netherlands.
Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., & Evers-Vermeul, J. (2020). Modeling onder de loep, op zoek naar effectieve ingrediënten. In A. Kraal (Ed.), Voor u gelezen in 2020: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 15-23). Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/414647/Bogaerds_Evers_2020_VUG.pdf?sequence=1

2019

Scholarly publications

Kooiker-den Boer, H. S., Sanders, T. J. M., & Evers-Vermeul, J. (2019). Tekststructuur in de Kennisbasis Nederlandse taal. Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk, 58(11-12), 291-309.
Sangers, N. L., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & Hoeken, H. (2019). Effecten van narrativiteit in educatieve teksten: Wat zeggen onderzoeksresultaten (nog niet)? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 41(3), 433-460. https://doi.org/10.5117/TVT2019.3.002.SANG
Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2019). Teachers and researchers as co-designers? A design-based research on reading comprehension instruction in primary education. Educational Design Research, 3(1), 1-24. Article 18. https://doi.org/10.15460/eder.3.1.1399
Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2019). Teachers and researchers as co-designers? A design-based research on text-structure instruction. Poster session presented at 29th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, New York, New York, United States.
Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2019). Text-structure instruction in the upper elementary grades: an intervention study. Abstract from Grote Taaldag.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2019). Using the Cognitive approach to Coherence Relations for discourse annotation. Dialogue & DIscourse, 10(2), 1-33. https://doi.org/10.5087/dad.2019.201
Sanders, T. J. M., & Evers-Vermeul, J. (2019). Subjectivity and Causality in discourse and cognition: Evidence from corpus analyses, acquisition and processing. In Ó. Loureda, I. Recio Fernández, L. Nadal, & A. Cruz (Eds.), Empirical Studies of the Construction of Discourse (pp. 273-298). (Pragmatics and Beyond New Series ; Vol. 305). John Benjamins. https://doi.org/10.1075/pbns.305.10san
Wei, Y., Mak, W. M., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2019). Causal connectives as indicators of source information: Evidence from the visual world paradigm. Acta Psychologica, 198, Article 102866. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2019.102866

Professional publications

Mantingh, E., Bax, S., Coppen, P.-A., Evers-Vermeul, J., de Glopper, C. M., van Haaften, T., van Herten, M., & Meijer Drees, M. (2019). Perspectieven op taal, taalgebruik en literatuur als basis voor nieuwe eindtermen. Web publication/site
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/391004/Perspectieven_als_basis_voor_eindtermen_NL_LINEAIR.pdf?sequence=1

2018

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J., Scholman, M. C. J., Blything, L., Cain, K., & Hoek, J. (2018). Discourse rules: On the effects of clause order principles on the reading process. Abstract from Making Sense of Discourse, Utrecht, Netherlands.
Scholman, M. C. J., Blything, L., Cain, K., & Evers-Vermeul, J. (2018). Ordering clauses: The effects of iconicity, frame structure and information structure on text processing. Abstract from 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton, United Kingdom.
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2018). Updating discourse-level expectations during online processing. Abstract from 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton, United Kingdom.
Aartsma, L., & Evers-Vermeul, J. (2018). Vrijetijdslezen door vmbo’ers: Kansen volgens leerlingen. Levende Talen Tijdschrift, 19(4), 28-37.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375439/levens.pdf?sequence=1
Bourgonje, P., Hoek, J., Evers-Vermeul, J., Redeker, G., Sanders, T. J. M., & Stede, M. (2018). Constructing a lexicon of Dutch discourse connectives. Computational Linguistics in The Netherlands journal, 8, 163-175. https://clinjournal.org/clinj/article/view/85
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/376558/construxcting.pdf?sequence=1
Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2018). Tekststructuurinstructie in de bovenbouw van het primair onderwijs: Een meta-analyse. Abstract from 9e Anéla conferentie, Egmond aan Zee, Netherlands.
Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2018). A meta-analysis of text structure instruction in the upper elementary grades. Abstract from 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton, United Kingdom.
Bourgonje, P., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Redeker, G., Sanders, T. J. M., & Stede, M. (2018). A lexicon of Dutch connectives. Poster session presented at Computational Linguistics in the Netherlands, Nijmegen, Netherlands.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2018). Segmenting discourse: Incorporating interpretation into segmentation? Corpus linguistics and Linguistic theory, 14(2), 357-386. https://doi.org/10.1515/cllt-2016-0042

Professional publications

Evers-Vermeul, J., van der Hoeven, J., & van den Bergh, H. (2018). Effectief leesstrategie-onderwijs voor en door docenten Nederlands: Ongepubliceerd eindrapport van het NRO-project kortlopend onderzoek 405-16-509. Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/375629/inhoudelijk_eindverslag_voor_NRO_19sep2018.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J. (2018). Begrijpelijk schrijven met steun van de wetenschap. Tekstblad, 2018(3), 12-15.
Hazenberg, S. T. M., & Evers-Vermeul, J. (2018). Onderwijs in tekststructuur: Helpt dat? . In J. van der Hoeven, & B. Emans (Eds.), Voor u gelezen 2018: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek (pp. 17-23). Kenniscentrum Begrijpend Lezen. http://www.kenniscentrumbegrijpendlezen.nl/homepage/voor-u-gelezen.aspx
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/373968/VUG2018_Bogaerds_Evers.pdf?sequence=1

Other output

Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2018). Connective or no connective? The influence of default expectations and the presence of segment-internal cues on the linguistic marking of coherence relations. Abstract from Implicit and explicit marking of discourse relations, Osnabrueck, Germany.

2017

Scholarly publications

Hoek, J., Zufferey, S. I., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Cognitive complexity and the linguistic marking of coherence relations: A parallel corpus study. Journal of Pragmatics, 121, 113-131. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2017.10.010
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/357468/1_s2.0_S0378216617300231_main.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., Sangers, N. L., & de Vreede, A. G. (2017). Zaakvakteksten voor groep 5-8: Een doorgaande leeslijn? In R. van Steensel, & E. Segers (Eds.), Succesvol lezen in het onderwijs (pp. 155-171). (Stichting Lezen Reeks; Vol. 28). Eburon.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/379818/Zaakvlaktesten.pdf?sequence=1
Chen, W., & Evers-Vermeul, J. (2017). Expressing conditionality in Mandarin Chinese: A comparative study of 'ruguo' and 'zhiyao'. Chinese Language and Discourse, 8(1), 95-126. https://doi.org/10.1075/cld.8.1.06che
Evers-Vermeul, J., & van Rooijen, C. (2017). Evidence-based adviezen voor begrijpelijk schrijven, een utopie? Tijdschrift voor Taalbeheersing, 39(2), 231-244. https://doi.org/10.5117/TVT2017.2.EVER
Li, F., Mak, W. M., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). On the online effects of subjectivity encoded in causal connectives. Review of Cognitive Linguistics, 15(1), 34-57. https://doi.org/10.1075/rcl.15.1.02li
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/437013/Li_Mak_EversVermeul_Sanders_2017_Online_effects_subjectivity_causal_connectives.pdf?sequence=1
Hazenberg, S. T. M., Bouwer, R., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2017). Daar maak ik geen punt van! Feedback en tekstrevisie op de basisschool. Levende Talen Tijdschrift, 18(2), 21-30. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1688
Evers-Vermeul, J., Hoek, J., & Scholman, M. (2017). On temporality in discourse annotation: Theoretical and practical considerations. Dialogue & DIscourse, 8(2), 1-20. https://doi.org/10.5087/dad.2017.201
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/355961/9.pdf?sequence=1
Tribushinina, E., & Evers-Vermeul, J. (2017). Language acquisition and language teaching in the usage-based framework. In J. Evers-Vermeul, & E. Tribushinina (Eds.), Usage-based approaches to language acquisition and language teaching (pp. 1-10). (Studies on Language Acquisition [SOLA]; Vol. 55). Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9781501505492-001
van den Bergh, H. H., & Evers-Vermeul, J. (2017). Validity issues in longitudinal research. In J. Evers-Vermeul, & E. Tribushinina (Eds.), Usage-based approaches to language acquisition and language teaching (pp. 97-114). (Studies on Language Acquisition (SOLA); Vol. 55). Mouton de Gruyter.
Evers-Vermeul, J., & Tribushinina, E. (Eds.) (2017). Usage-based approaches to language acquisition and language teaching. (Studies on Language Acquistion [SOLA]; Vol. 55). Mouton de Gruyter.

Professional publications

Hazenberg, S. T. M., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2017). Inhoud en didactiek van begrijpend lezen. Tijdschrift taal voor opleiders en onderwijsadviseurs, 8(12), 21-30.

Other output

Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Shaping discourse expectations by restricting referents. Abstract from DETEC 2017, Nijmegen, Netherlands.
Hoek, J., Rohde, H., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Coherence-driven discourse expectations from restrictive relative clauses. Abstract from 27th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Philadelphia, Pennsylvania, United States.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Complete and independent? Reconsidering discourse segmentation basics. Abstract from DGfS conference, Saarbrücken, Germany.
Evers-Vermeul, J., & van der Hoeven, J. (2017). Effectiveness of researcher- and teacher-trained teachers in the domain of reading. Poster session presented at 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, Finland.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/396380/Poster_EARLI2017_30aug2017.pdf?sequence=1
Hoek, J., Zufferey, S. I., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2017). Discourse connectives in translation. Abstract from CogLing7, Nijmegen, Netherlands.

2016

Scholarly publications

Li, F., Sanders, T. J. M., & Evers-Vermeul, J. (2016). On the subjectivity of Mandarin reason connectives: Robust profiles or genre-sensitivity? In N. Stukker, W. Spooren, & G. Steen (Eds.), Genre in language, discourse and cognition (pp. 15-49). Mouton de Gruyter.
Scholman, M., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). A step-wise approach to discourse annotation: Towards a reliable categorization of coherence relations. Dialogue & DIscourse, 7(2), 1-28. https://doi.org/10.5087/dad.2016.201

Popularising publications

Verstegen, S., & Evers-Vermeul, J. (2016). Online leren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Sociaal Bestek, 2-3, 8-10.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/345043/Verstegen_Evers_SociaalBestek2016.pdf?sequence=1

Other output

Evers-Vermeul, J., & van der Hoeven, J. (2016). Tekststructuur en tekstbegrip: Hoe hangen ze samen?. Abstract from "Begrijpend lezen nieuwe stijl!" van Expertis Onderwijsadviseurs, Bunnik.
Evers-Vermeul, J. (2016). Increasing text complexity: From narrative to authorial stance. Abstract from Do you catch my drift? A multidisciplinary view on educational message design, Utrecht, Netherlands.
Evers-Vermeul, J., van der Hoeven, J., & van den Bergh, H. H. (2016). Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands. Abstract from NRO Inspiratiebijeenkomst, Amersfoort, Netherlands.
Evers-Vermeul, J., Bogaerds-Hazenberg, S. T. M., & Sanders, T. J. M. (2016). Establishing coherence using connectives: A developmental overview. Abstract from Twenty-Third Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading, Porto, Portugal.
Wei, Y., & Evers-Vermeul, J. (2016). Perspective marking and subjectivity in coherence relations: A collocation analysis of Chinese connectives . Abstract from LPTS2016, Valencia, Spain.
Evers-Vermeul, J., & van der Hoeven, J. (2016). Onderwijs over genres en tekststructuren: Suggesties voor een doorlopende leerlijn. Poster session presented at Onderwijs Research Dagen 2016, Rotterdam, Netherlands.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/396320/PosterORD2016_Evers_Hoeven.pdf?sequence=1
Hazenberg, S. T. M., Bouwer, I. R., Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. H. (2016). "Add punctuation!" How primary school students revise their text in response to teacher feedback. Abstract from 26e Anéla/VIOT Juniorendag, Amsterdam, Netherlands.
Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). When do we need a connective? Cognitive complexity and the marking of coherence relations. Abstract from 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel, Germany.
Sanders, T. J. M., Demberg, V., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Scholman, M., & Zufferey, S. I. (2016). How can we relate various annotation schemes? Unifying dimensions in discourse relations. Abstract from TextLink Second Action Conference, Budapest, Hungary.
Evers-Vermeul, J., Hoek, J., & Scholman, M. (2016). On temporality in discourse annotation.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). Discourse segmentation and ambiguity in discourse structure. Poster session presented at TextLink Second Action Conference, Budapest, Hungary.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/338816/Poster_TextLink_Second_Action_Conference_Hoek_Evers_Vermeul_Sanders.pdf?sequence=1
Sanders, T. J. M., Demberg, V., Evers-Vermeul, J., Hoek, J., Scholman, M., Asr, F. T., & Zufferey, S. I. (2016). Unifying dimensions in discourse relations: How various annotation schemes are related. Abstract from LPTS2016, Valencia, Spain.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2016). Segmenting discourse units: Incorporating interpretation into decision rules?. Abstract from LPTS2016, Valencia, Spain.

2015

Scholarly publications

Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2015). The role of expectedness in the implicitation and explicitation of discourse relations. In Proceedings of the Second Workshop on Discourse in Machine Translation (DiscoMT) (pp. 41-46). Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/W15-2505
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/322830/DiscoMT05.pdf?sequence=1
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. (2015). Connectives as processing signals: How students benefit in processing narrative and expository texts. Discourse Processes, 52(1), 47-76. https://doi.org/10.1080/0163853X.2014.905237
Degand, L., & Evers-Vermeul, J. (2015). Grammaticalization or pragmaticalization of discourse markers? More than a terminological issue. Journal of Historical Pragmatics, 16(1), 59-85. https://doi.org/10.1075/jhp.16.1.03deg
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/379805/jhp.16.1.03deg.pdf?sequence=1

Professional publications

Evers-Vermeul, J. (2015). Tekstcomplexiteit en tekststructuur in een doorgaande leeslijn. In D. Schram (Ed.), Hoe maakbaar is de lezer? De doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief (pp. 79-95). (Stichting Lezen Reeks; Vol. 25). Eburon.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/379816/tekstcomplexiteit.pdf?sequence=1
van der Hoeven, J., & Evers-Vermeul, J. (2015). Tekstgenres in het voortgezet onderwijs: Kansen voor vakgericht taalonderwijs. Levende Talen Magazine, 102(5), 22-27.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/322828/1117_2180_1_SM.pdf?sequence=1

Popularising publications

Evers-Vermeul, J. (2015). Toetsing in context vraagt doordenking van de rol van taal. De Cascade, Tijdschrift voor onderwijs, onderzoek & ontwikkeling, 12(4), 17-19.

Other output

Wei, Y., & Evers-Vermeul, J. (2015). Perspective marking and subjectivity in coherence relations: A collocation analysis of Chinese connectives. Abstract from International Conference on Corpus Linguistics and Technology Advancement (CoLTA) 2015, Hong Kong, Hong Kong.
Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2015). Validating categories of causal relations: Converging evidence from corpus-based research and experiments. Paper presented at SLE 2015, Leiden, Netherlands.
Evers-Vermeul, J., & van Rooijen, C. (2015). Hoe komen evidence-based schrijfadviezen tot stand?. Paper presented at Workshop "Begrijpelijk schrijven met evidence-based schrijfadviezen", Utrecht, Netherlands.
Evers-Vermeul, J. (2015). Waarom zou je letten op de begrijpelijkheid van teksten?. Paper presented at Workshop "Begrijpelijk schrijven met evidence-based schrijfadviezen", Utrecht, Netherlands.
Evers-Vermeul, J. (2015). On the role of language in context-dependent examination questions. Poster session presented at 25th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Minneapolis, United States.
Hoek, J., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2015). The role of expectedness in the implicitation and explicitation of discourse relations. Poster session presented at Second Workshop on Discourse in Machine Translation (DiscoMT), Lisbon, Portugal.
Hoek, J., Zufferey, S., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. (2015). Cognitive factors affecting the explicit vs. implicit communication of discourse relations across languages. Abstract from IPRA 2015, Antwerpen, Belgium.

2014

Scholarly publications

Wei, Y., & Evers - Vermeul, J. (2014). Causal interpretations of Chinese temporal conjunctions: A diachronic and corpus-based study of 'erhou', 'ranhou' and 'yushi'. Abstract from 3rd International Symposium on Chinese Language and Discourse, London, United Kingdom.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/308223/pages.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., & Pardoel, M. (2014). Contexten in digitale examens: brug of barrière? Een onderzoek naar de leesbaarheid van vmbo-BB-examens Wiskunde en Maatschappijleer 2. Universiteit Utrecht.
van Veen, R., Evers-Vermeul, J., Sanders, T., & van den Bergh, H. (2014). “Why? Because I’m talking to you!”: Parental input and cognitive complexity as determinants of children’s connective acquisition. In H. Gruber, & G. Redeker (Eds.), The pragmatics of discourse coherence: Theories and applications (pp. 209-242). (Pragmatics & Beyond New Series; Vol. 254). John Benjamins. https://doi.org/10.1075/pbns.254.08vee
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. (2014). Connectives and layout as processing signals: How textual features affect students’ processing and text representation. Journal of Educational Psychology, 106(4), 1036-1048. https://doi.org/10.1037/a0036293
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2014). Establishing coherence in schoolbook texts: How connectives and layout affect students' text comprehension. Dutch Journal of Applied Linguistics, 3(1), 1-29. https://doi.org/10.1075/dujal.3.1.01sil

Professional publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. (2014). Leuke teksten zijn nog geen begrijpelijke teksten: Een oogbewegingsonderzoek naar de effectiviteit van verhalende leerteksten. Tijdschrift taal voor opleiders en onderwijsadviseurs, 5(8), 12-21.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/306528/Silfhout_Evers_Sanders_2014TijdschriftTaal.pdf?sequence=1
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2014). Hoe ziet een begrijpelijke schooltekst er eigenlijk uit? Oogbewegings- en begripsonderzoek in het voortgezet onderwijs. Van twaalf tot achttien, 24(4), 28-30.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/379878/Overzichtsartikeltje_12tot18_magazine.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., de Graaff, H. C. J., Schaap, H., & van Silfhout, G. (2014). Verzamelde werken van "Leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk". Universiteit Utrecht.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/289644/Bundel_Evers_Graaff_Schaap_Silfhout_22jan2014.pdf?sequence=1

Popularising publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2014). Effectieve leerteksten in het vmbo: Hoe leuk moet je het maken? Didactief, 44(1), 30-31.

Other output

Wei, Y., & Evers - Vermeul, J. (2014). A three-layer approach to the cognitive representation and linguistic marking of subjectivity and perspective. Abstract from CogLingDays, Ghent, Belgium.

2013

Scholarly publications

Li, F., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). Subjectivity and result marking in Mandarin: A corpus-based investigation. Chinese Language and Discourse, 4(1), 74 –119. https://doi.org/10.1075/cld.4.1.03li
van Veen, R., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. (2013). The influence of input on connective acquisition: A growth curve analysis of English 'because' and German 'weil'. Journal of Child Language, 40(5), 1003-1031. https://doi.org/10.1017/S0305000912000451
Evers-Vermeul, J., & Holtermann, M. (2013). Doorlopende leerlijnen: Implicaties voor leveling van leer- en examenteksten voor het middelbaar onderwijs. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 35(1), 1-24. https://doi.org/10.5117/TVT2013.1.EVER

Professional publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). "Omdat leerlingen moeite hebben met die teksten. Daarom!" Tekstbegrip verbeteren in het onderwijs. In D. Schram (Ed.), De aarzelende lezer over de streep: Recente wetenschappelijke inzichten (pp. 85-104). Eburon Academic Publishers. https://onderwijsdatabank.s3.amazonaws.com/downloads/aarzelende_lezer_dick_schram.pdf
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/287521/Stichting%2520Lezen%2520Congres.pdf?sequence=1
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). Omdat het schrijven van studieteksten en toetsvragen niet eenvoudig is: Effectieve opbouw en presentatie van studiematerialen. De Cascade, Tijdschrift voor onderwijs, onderzoek & ontwikkeling, 10(1), 17-20.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/276148/Cascade2013.PDF?sequence=1
Dekker, J., van den Berg, J. G., Kraf, R. L., & Evers-Vermeul, J. (2013). 10 jaar Economie (en/of Taal?). Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs, 113(1), 26-34.
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). Omdat een verbindingswoord aanzet tot terugkijken: Effecten van verbindingswoorden tijdens en na het lezen. Levende Talen Tijdschrift, 14(3), 3-13.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/287523/LTT_def2013.PDF?sequence=1

Popularising publications

Pander Maat, H. L. W., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2013). Natuurlijk is elk antwoord bijna goed. De Volkskrant.

2012

Scholarly publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, J. (2012). Streven naar begrijpelijkheid: Gevolgen voor causaliteit in Bijbelvertalingen. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 34(1), 1-25. https://doi.org/10.5117/TVT2012.1.STRE419
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/276147/TvT_Silfhout%2C%2520Evers%2C%2520Sanders.pdf?sequence=1

Professional publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2012). Dus daarom was zo'n pruik geen pretje: Tekstbegrip in het voortgezet onderwijs. Didactief, 42(8), 30-31.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/274416/2012_Silfhout_Evers_Sanders_Didactief.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., & Land, J. F. H. (2012). Slecht gelezen of slecht geleerd? - 2: Situatieschetsen en informatieopbouw in vmbo-examens. Examens. Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 9(2), 25-29. https://www.professioneelbegeleiden.nl/slecht-gelezen-of-slecht-geleerd-2
van der Horst, M., van den Bergh, H., & Evers-Vermeul, J. (2012). Kunnen leerlingen wat ze moeten kunnen? Onderzoek naar de doorlopende leerlijn op het gebied van werkwoordspelling. Levende Talen Tijdschrift, 13(2), 33-42.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/314050/141_279_1_SM.pdf?sequence=1
van Dooren, W., van den Bergh, H., & Evers-Vermeul, J. (2012). Leesbare teksten? Over de invloed van structuurmarkeringen op het tekstbegrip en de tekstwaardering van zwakke en sterke lezers. Levende Talen Tijdschrift, 13(4), 31-38.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/313969/152_297_1_SM.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., & Land, J. F. H. (2012). Slecht gelezen of slecht geleerd? - 1 Woordkeuze en persoonlijk taalgebruik in vmbo-examens. Examens. Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 9(1), 22-25. https://www.professioneelbegeleiden.nl/slecht-gelezen-of-slecht-geleerd-1

2011

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2011). Discovering domains - On the acquisition of causal connectives. Journal of Pragmatics, 43(6), 1645-1662. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2010.11.015
Evers-Vermeul, J., Degand, L., Fagard, B., & Mortier, L. (2011). Historical and comparative perspectives on subjectification: A corpus-based analysis of Dutch and French causal connectives. Linguistics, 49(2), 445-478. https://doi.org/10.1515/ling.2011.014

Professional publications

van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., & Sanders, J. (2011). Streven naar begrijpelijke taal: Gevolgen voor causaliteit in Bijbelvertalingen. Met andere woorden : kwartaalblad over bijbelwerk, 30(3), 12-19.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/276145/MAW_2011-3.pdf?sequence=1
Evers-Vermeul, J., & Land, J. F. H. (2011). Slecht gelezen of slecht geleerd? Een onderzoek naar de leesbaarheid van VMBO-BB-examens Biologie en Economie. Universiteit Utrecht (in opdracht van het College voor Examens).

2010

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J. (2010). 'Dus' vooraan of in het midden? Over vorm-functierelaties in het gebruik van connectieven. Nederlandse taalkunde, 15(2), 149-175. https://doi.org/10.5117/NEDTAA2010.2.DISC437
Evers-Vermeul, J. (2010). We kunnen dus wel conclusies trekken over 'dus'! Nederlandse taalkunde, 15(2), 182-188. https://doi.org/10.5117/NEDTAA2010.2.DISC439

2009

Scholarly publications

van Veen, R., Evers-Vermeul, J., Sanders, T. J. M., & van den Bergh, H. (2009). Parental input and connective acquisition: A growth curve analysis. First Language, 29(3), 267-289. https://doi.org/10.1177/0142723708101679
van den Bergh, H., Evers-Vermeul, J., & de Haas, T. (2009). Doorlopende leerlijnen voor het taalonderwijs. In A. Backus, M. Keijzer, I. Vedder, & B. Weltens (Eds.), Artikelen van de 6de Anela conferentie (pp. 408-415). Eburon.
Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2009). The emergence of Dutch connectives: How cumulative cognitive complexity explains the order of acquisition. Journal of Child Language, 36(4), 829-854. https://doi.org/:10.1017/S0305000908009227

Professional publications

Evers-Vermeul, J., & van den Bergh, H. (2009). Schrijf voor de lezer: Over effecten van lezersgericht (her)schrijven op de kwaliteit van instructieve teksten. Levende Talen Tijdschrift, 10(2), 14-23.
https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/314140/169_331_1_SM.pdf?sequence=1

Popularising publications

Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2009). "Zeg het in jip-en-janneketaal". Begrijpelijk schrijven in de geest van Annie M.G. Schmidt. Onze Taal, 78(9), 244-246.

2005

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J. (2005). The development of Dutch connectives: Change and acquisition as windows on form-function relations. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Utrecht University]. LOT. https://www.lotpublications.nl/Documents/110_fulltext.pdf

2003

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J., & Stukker, N. M. (2003). Subjectificatie in de ontwikkeling van causale connectieven? De diachronie van ´daarom´, ´dus´, ´want´ en ´omdat´. Gramma/TTT, 9(2/3), 111-139.

Popularising publications

Evers-Vermeul, J., & Sanders, T. J. M. (2003). "Waarom? Daaromdat ik dat zeg!" Hoe kinderen teksten leren bouwen. Onze Taal, 72(4), 78-80. http://www.kennislink.nl/publicaties/waarom-daaromdat-ik-dat-zeg

2002

Scholarly publications

Weerman, F. P., & Evers-Vermeul, J. (2002). Pronouns and case. Lingua, 112, 301-338.

2000

Scholarly publications

Evers-Vermeul, J. (2000). De complexiteit van connectiefverwerving. Nederlandse taalkunde, 5(3), 250-271.

1999

Other output

Evers-Vermeul, J. (1999). The development of Dutch connectives: a pilot study. Poster session presented at Unknown event, Asilomar, USA.