Dr. Astrid Poorthuis

Martinus J. Langeveldgebouw
Heidelberglaan 1
Kamer H2.52
3584 CS Utrecht

Dr. Astrid Poorthuis

Universitair docent
Ontwikkelingspsychologie
030 253 9445
a.m.g.poorthuis@uu.nl

Astrid Poorthuis werkt als universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op sociaal-emotionele aspecten van leren, presteren en school met thema’s als de psychologische impact van schoolcijfers, de transitie van basisschool naar middelbare school en sociale relaties/interacties in de klas. Zij wil weten hoe schoolse praktijken, zoals het geven van schoolcijfers en schooltransities van invloed zijn op de emoties, attributies, zelfbeeld, identiteit en schoolbetrokkenheid van kinderen en adolescenten. 

 

Projecten waar zij op dit moment aan werkt, zijn o.a.

- De impact van schoolcijfers op schoolbetrokkenheid (school engagement)
- Peer relaties en schoolbetrokkenheid
- Attributional retraining interventie en attributieprofielen
- Leerkracht-leerling interacties en welzijn van leerkrachten
- Overschatting van prestaties door kleuters
- Prestatieverwachtingen van leeftijdsgenoten (Peer academic reputation)
- De rol van "plusklassen" in de sociale ontwikkeling en het zelfbeeld van basisschoolleerlingen
- Motivatie van adolescenten voor duurzaam gedrag (GREENTEENS)

Op het gebied van onderwijs zet ze zich als voorzitter van de examencommissie eenjarige masters en als onderwijsvernieuwingsambassadeur in voor kwalitatief goede toetsing en onderwijsinnovaties gericht op activerend onderwijs. Recent publiceerde zij over de inzet van online studeerhulpen in haar eigen cursus. Zij verzorgt onderwijs in de bacheloropleiding psychologie, de masteropleiding klinische kinder- en jeugdpsychologie en de research master Development and Socialisation in Childhood and Adolescence (DaSCA). Ze begeleidt bachelor- en masterstudenten en promovendi bij hun onderzoek.