dr. Astrid Poorthuis
a.poorthuis@uu.nl
Universitair docent
Psychologie - Ontwikkelingspsychologie
Gegenereerd op 2018-05-23 13:02:46


Profiel

Astrid Poorthuis werkt als universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de UU. Haar onderzoek richt zich op thema’s als de psychologische impact van schoolcijfers, de transitie van basisschool naar middelbare school en de invloed van leeftijdsgenoten. Verder begeleidt ze promovendi op uiteenlopende onderzoeksprojecten, zowel in Utrecht als in Amsterdam (UvA).

Daarnaast verzorgt zij onderwijs in de bachelor psychologie en de masteropleiding klinische kinder- en jeugdpsychologie, met name op het gebied van psychodiagnostiek. 

Betrokken bij de opleiding(en)
Gegenereerd op 2018-05-23 13:02:46
Curriculum vitae

2015-heden
Universitair docent, Universiteit Utrecht

2013-2015
Onderzoeker & docent, Universiteit van Amsterdam

2012-2013
Onderzoeker & docent, Universiteit Utrecht

2007-2012
Promovendus, Universiteit Utrecht

2006-2007
Juniordocent, Universiteit Utrecht

Gegenereerd op 2018-05-23 13:02:46
Alle publicaties
  2018 - Artikelen
Luan, Z., Poorthuis, A.M.G., Hutteman, R., Asendorpf, Jens B., Denissen, J.J.A. & van Aken, M.A.G. (2018). See me through my eyes - Adolescent-parent agreement in personality predicts later self-esteem development. International Journal of Behavioural Development, 42 (1), (pp. 17-25) (9 p.).
Luan, Ziyan, Poorthuis, Astrid M.G., Hutteman, Roos, Asendorpf, Jens B., Denissen, Jaap J.A. & van Aken, Marcel A.G. (01-01-2018). See me through my eyes - Adolescent–parent agreement in personality predicts later self-esteem development. International Journal of Behavioral Development, 42 (1), (pp. 17-25) (9 p.).
  2017 - Artikelen
Verhoeven, M, Poorthuis, A.M.G. & Volman, M. (2017). Elke dag een tipje van de sluier. Didactief, 47 (6), (pp. 46-47) (2 p.).
van Dijk, A., Poorthuis, A.M.G. & Malti, Tina (2017). Psychological processes in bullies versus bully-victims. Aggressive Behavior, 43 (5), (pp. 430-439) (10 p.).
  2017 - Rapporten
Verhoeven, Monique, Poorthuis, A.M.G. & Volman, M (2017). Exploreren kun je leren - De rol van onderwijs in de identiteitsontwikkeling van leerlingen. (142 p.). Amsterdam: University of Amsterdam.
  2016 - Artikelen
Poorthuis, A.M.G., Schuitema, J.A. & van Zwieten, J. (2016). Reflecteren op presteren in de brugklas. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 24 (5), (pp. 12) (15 p.).
  2016 - Rapporten
Poorthuis, A.M.G., Schuitema, J.A. & van Zwieten, J. (2016). Van faalervaring naar leerervaring: zijn reacties van leerlingen op lage cijfers te beïnvloeden? Onderzoeksrapportage kortlopend onderwijsonderzoek NRO . (61 p.). Utrecht: Utrecht University.
  2015 - Artikelen
Poorthuis, Astrid M G, Juvonen, Jaana, Thomaes, Sander, Denissen, Jaap J A, de Castro, Bram Orobio & van Aken, Marcel A G (01-08-2015). Do grades shape students' school engagement? The psychological consequences of report card grades at the beginning of secondary school. Journal of Educational Psychology, 107 (3), (pp. 842-854) (13 p.).
Poorthuis, A.M.G. (2015). Pas op! Desinteresse na lage rapportcijfers…. Didactief, 45 (10), (pp. 42) (1 p.).
  2014 - Artikelen
Poorthuis, Astrid M G, Thomaes, Sander, van Aken, Marcel A G, Denissen, Jaap J A & de Castro, Bram Orobio (01-01-2014). Dashed hopes, dashed selves? A sociometer perspective on self-esteem change across the transition to secondary school. Social Development, 23 (4), (pp. 770-783) (14 p.).
Brummelman, Eddie, Thomaes, Sander, Walton, Gregory M., Poorthuis, Astrid M. G., Overbeek, Geertjan, de Castro, Bram Orobio & Bushman, Brad J. (2014). Unconditional Regard Buffers Children's Negative Self-Feelings. Pediatrics, 134 (6), (pp. 1119-1126).
  2013 - Artikelen
Poorthuis, A.M.G., Thomaes, S.C.E., Denissen, J.J.A., van Aken, M.A.G. & Orobio de Castro, B. (2013). Personality in Action: Can Brief Behavioral Personality Tasks Predict Children's academic and Social adjustment Across the Transition to Secondary School?. European Journal of Psychological Assessment
  2012 - Artikelen
Koolen, S., Poorthuis, A.M.G. & van Aken, M.A.G. (2012). Cognitive Distortions and Self-Regulatory Personality Traits Associated with Proactive and Reactive Aggression in Early Adolescence. Cognitive Therapy and Research, 36, (pp. 776-787) (12 p.).
Poorthuis, A.M.G., Thomaes, S.C.E., Denissen, J.J.A., van Aken, M.A.G. & Orobio de Castro, B. (2012). Prosocial tendencies predict friendship quality, but not for popular children. Journal of Experimental Child Psychology, 112, (pp. 378-388) (11 p.).
  2010 - Artikelen
Thomaes, S., Reijntjes, A.H.A., Orobio de Castro, B., Bushman, B.J., Poorthuis, A.M.G. & Telch, M.J. (2010). I Like me if you like me: On the interpersonal modulation and regulation of preadolescents’ self-esteem. Child Development, 81, (pp. 811-825) (15 p.).
  2007 - Boekdelen / hoofdstukken
Polman, H., Poorthuis, A.M.G. & Orobio de Castro, B. (2007). De relatie tussen gewelddadige videospellen en agressief gedrag. In A. Vyt, M.A.G. van Aken, J.D. Bosch & R.J. van der Gaag (Eds.), Jaarboek ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie (pp. 81-96) (16 p.). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
^ naar boven
Gegenereerd op 2018-05-23 13:02:46
Volledige naam
dr. A.M.G. Poorthuis Contactgegevens
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer H2.52
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 9445
Telefoonnummer afdeling 030 253 3666
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer H2.48
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4610
Telefoonnummer afdeling 030 253 3666
Martinus J. Langeveldgebouw

Heidelberglaan 1
Kamer -
3584 CS  UTRECHT

Telefoonnummer direct 030 253 4700
Gegenereerd op 2018-05-23 13:02:46
Laatst bijgewerkt op 08-02-2018