Dr. S.P. (Sylvia) van Borkulo

Dr. S.P. (Sylvia) van Borkulo

Universitair docent
Digital Technology and Education
030 253 5649
s.vanborkulo@uu.nl

Ik werk als onderzoeker aan het NRO-project Computationeel denken en wiskundig denken: digitale geletterdheid in wiskundecurricula. In dit project wordt onderzocht hoe een onderwijsleerstrategie, gericht op het gebruik van digitale hulpmiddelen, 16-17 jaar oude vwo-leerlingen kan ondersteunen bij het ontwikkelen van computationele denkvaardigheden, verbonden met wiskundig denken. Een consortium, bestaande uit vijf scholen, twee universiteiten en een curriculumontwikkelingsinstituut, voert dit theoriegebaseerd ontwerpgericht onderzoek uit.

In het Europese Erasmus+ project colette (Computational Thinking Learning Environment for Teachers in Europe) werk ik  samen met diverse partners aan het ontwikkelen en onderzoeken van taken voor computationeel denken. Doel van dit project is om een leerplatform te ontwikkelen voor computationeel denken dat eenvoudig door docenten en leerlingen gebruikt kan worden in het voortgezet onderwijs. 

In het REACT-EU project werk ik als projectleider samen met partners Co-Teach en de Numworx Digitale Wiskunde Omgeving (DWO, zie de Numworx website) aan het ontwikkelen van een innovatief platform voor het vak informatica in de tweede fase van het vwo. Kenmerken van het te ontwikkelen leerplatform zijn dat het systeem het gedrag van leerlingen in het leerplatform analyseert (learning analytics), op een intelligente manier feedback geeft op de vorderingen van de leerling (outer loop feedback), en op basis daarvan individuele leerroutes van leerlingen faciliteert (adaptivity). De centrale vraag is hoe dergelijke faciliteiten kunnen worden geïmplementeerd en hoe effectief ze zijn voor het bereiken van de leerdoelen van het vak informatica in het voortgezet onderwijs.

Als software-ontwikkelaar heb ik gewerkt ik aan de ontwikkeling van de Numworx Digitale Wiskunde Omgeving (DWO).