Dr. Rogier Schumacher

Universiteitsbibliotheek Binnenstad
Drift 27
Kamer 2.25
3512 BR Utrecht

Dr. Rogier Schumacher

Afdelingshoofd
Collections & Access
06 24 865 987
r.w.g.schumacher@uu.nl

2016

'"De wereld betekenen". Wim Beeren en de vroegste receptie van de pop art in Nederland', In J. Bikker, E. Korthals Altes, E. Schavemaker, E. Hinterding (red.), "Gij zult niet feestbundelen". 34 bijdragen voor Peter Hecht, Amersfoort 2016, pp. 182-186.

 

2015

Kunstkritiek als exact vak? De kunsthistoricus als criticus 1960-2005, Rotterdam 2015

 

2012

´Het leven in verf. Baselitz, Kiefer en het neo-expressionisme´, in: J. van Adrichem et al., Stedelijk Museum Reflecties. Reflecties op de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam 2012, pp. 565-580.

'Julia Bryan-Wilson, Art Workers. Radical Practice in the Vietnam War Era', De Witte Raaf (2012) 158, pp. 11-12 (boekbespreking)

'Exhibiting the New Art. 'Op losse schroeven' and 'When Attitudes become Form' 1969', De Witte Raaf (2012) 156, p. 16 (boekbespreking)

'"Als je het expliciet maakt, dan is de waarde weg". Paul Groot over het postmodernistische discours in Museumjournaal', De Witte Raaf (2012) 155, pp. 22-23.

 

2011

'A Bit of Matter and a Little Bit More. The Collection and Archives of Herman and Nicole Daled 1966-1978', De Witte Raaf (2011) 149 (boekbespreking)

 

2010

Neo-avant-garde in Nederland. Museumjournaal als forum van een nieuw kunstbegrip 1961-1973, Amsterdam 2010.

 

2008

`Witte schaduw. Roger Raveel tekeningen´, De Witte Raaf (2008) 136.

 

2007

‘Fons Haagmans’, in: Fons Haagmans – Lost Highway, tent.cat. Maastricht

(Bonnefantenmuseum) 2007.

`De Paviljoens Almere´, De Witte Raaf (2007) 129.

`Aanwinsten popart in Museum Boijmans Van Beuningen´, De Witte Raaf (2007) 127

 

2005

‘“Met deze kunst kun je de wereld anders inrichten”. Wim Beerens opvattingen over kunst, museum

en kunstbeleid’, in: H. van Haaren, J. van Adrichem, R. Dippel et al. (red.), Wim Beeren – om de

kunst. Opvattingen van een museumman over moderne kunst, kunstenaars, musea en kunstbeleid,

Rotterdam 2005, pp. 473-483.

 

2004

`De kunstenaar als interpreet. Over Now What? Artists Write!’, De Witte Raaf (2004) 110, p. 17.

‘Kan het licht weer aan? Tweede studiemiddag over onderzoek in musea’, Jong Holland 20 (2004) 1,

pp. 9-10.

 

2003

‘Verlangen en vervreemding. Over Anna Tilroes recente vertoog’, De Witte Raaf (2003) 104, p. 7.

‘Ir. Vincent Willem van Gogh en de democratisering van de moderne kunst in Nederland’,

Desipientia. Zin & waan 10 (2003) 1, pp. 49-55.

‘Van Fodor naar SMBA: een historisch perspectief’, in: M. van Nieuwenhuyzen

(red.), 10 Years SMBA. We Show Art, Amsterdam 2003, pp. 639-666.

 

2002

‘Karel Appel’, in: J. van Adrichem, J. Bouwhuis, M. Dölle (red.), Beelden in Rotterdam, Rotterdam

2002, pp. 124-125.

‘Gelovigen, relativisten, moralisten. Het postmodernisme in de Nederlandse kunstkritiek 1980-1990’,

Jong Holland 18 (2002) 1, pp. 10-19.

 

Publicaties

2007

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (2007). Museumjournaal en de ontvangst van de neo-avant-garde in Nederland 1961-1973. [Doctoral thesis 1 (Research UU / Graduation UU), Utrecht University].

2005

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (2005). 'Met deze kunst kun je de wereld anders inrichten'. Wim Beerens opvattingen over kunst, museum en kunstbeleid. In J. van Adrichem, & H. van Haaren (Eds.), Wim Beeren - Om de kunst. Opvattingen van een museumman over moderne kunst, kunstenaars, musea en kunstbeleid (pp. 473-483). NAi Uitgevers.
Schumacher, R. W. G. (2005). Bookreview US in NL.. Amerikaanse kunst in Nederlandse musea 1945-2002. Jong Holland, 21, 48-49.

2004

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (2004). De kunstenaar als interpreet. Over Now What? Artists Write! De witte raaf, 19, 17-17.
Schumacher, R. W. G. (2004). Mag het licht weer aan? Tweede studiemiddag over onderzoek in musea. Jong Holland, 20(1), 9-10.

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G., van nieuwenhuyzen, M., & kopsa, M. (2004). 10 Years SMBA. We Show Art. Artimo.

2003

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (2003). Ir. Vincent Willem van Gogh en de democratisering van de moderne kunst in Nederland. Desipientia, zin & waan, 10(1), 49-55.

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (2003). Verlangens en vervreemding. Het recente vertoog van Anna Tilroe. De witte raaf, 18(104), 7-7.

2002

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (2002). Gelovigen, relativisten, moralisten. Het postmodernisme in de Nederlandse kunstkritiek 1980-1990. Jong Holland, 18(1), 10-19.

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (2002). Karel Appel. In J. van Adrichem, & M. Dölle (Eds.), Beelden in Rotterdam (pp. 124-125).

2001

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (2001). Karel Appel. Pastorale Chiaroscuro. Bulletin Stedelijk Museum Amsterdam, (3), 3-8.

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (2001). Robert Zandvliet. De witte raaf, (92), 28--.
Schumacher, R. W. G. (2001). Kiki Lamers. Flash Art, 34(219), 98-99.

2000

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (2000). The Collection Visser at the Kröller-Müller Museum. De witte raaf, 29-31.
Schumacher, R. W. G. (2000). Theo van Doesburg. De witte raaf, (85), 31-33.
Schumacher, R. W. G. (2000). Rob Birza. De witte raaf, (88), 25-27.
Schumacher, R. W. G. (2000). Centraal Museum. De witte raaf, (83), 17-19.
Schumacher, R. W. G. (2000). Suchan Kinoshita. Flash Art, XXXIII(213), 97-97.
Schumacher, R. W. G. (2000). Basta 1998. Jaarboek van de hedendaagse kunst in Nederland. De witte raaf, 28-29.

1999

Vakpublicaties

Schumacher, R. W. G. (1999). Kunstkritiek. De witte raaf, 77, 33-33.

1998

Wetenschappelijke publicaties

Schumacher, R. W. G. (1998). Vrijheid versus vrijblijvendheid. Het postmodernisme en de Nederlandse kunstkritiek van de jaren tachtig. Kunstlicht, 19(2/3), 11-14.

Populariserende publicaties

Schumacher, R. W. G. (1998). De postmoderne spraakverwarring/Nederlandse kunstkrtiek ging debat uit de weg. Trouw.