Dr. R.J. (Roland) Geraerts

Buys Ballotgebouw
Princetonplein 5
Kamer BBG-4.08
3584 CC Utrecht

Dr. R.J. (Roland) Geraerts

Universitair hoofddocent
Geometric Computing
030 253 3977
r.j.geraerts@uu.nl

Simulatie van mensenmassa's

Het is een grote uitdaging om de bewegingen van tienduizenden mensen in real-time te simuleren in een omgeving met obstakels waar ze op een proactieve en realistisch manier botsingen met elkaar en andere mensen moeten voorkomen. De omgeving bevat semantische informatie (bv. wegen en fietspaden, en gevaarlijke en aantrekkelijke gebieden) en kan dynamisch veranderen (bv. een brug stort gedeeltelijk in of een auto ontploft). We bestuderen hoe we een generieke datastructuur (d.w.z. een navigation mesh) kunnen maken voor zulke omgevingen, en hoe we deze efficiënt en dynamisch kunnen aanpassen. Ook bestuderen we hoe (groepen) mensen bewegen en botsingen vermijden gebaseerd op karakterprofielen en semantische data. We doen simulaties in realistische omgevingen (bv een voetbalstadion of treinstation) en gamelevels om de effectiviteit van onze methodes te bestuderen. We hebben een softwarepakket gemaakt dat ons onderzoek integreert, en hebben deze gevalideerd en toegepast op allerlei projecten in onze startup: uCrowds.

Simulatie rondom Utrecht Centraal Station, uitgevoerd voor de gemeente Utrecht.

Overzichtsfilmpje

Een overzicht van ons werk over crowd simulation kunt u in het onderstaande filmpje vinden.

U kunt andere filmpjes van ons onderzoek vinden op ons YouTube kanaal.

Promovendi

Veel van dit werk is tot stand gekomen met mijn PhD studenten Wouter van Toll, Norman Jaklin en Arne Hillebrand.

Meer informatie

Meer informatie kan gevonden worden op mijn onderzoekswebsite.