Ik werk aan fundamentele en toegepaste onderzoeksprojecten naar digitalisering in de beleidsdomeinen van veiligheid en migratie.
Zelforganisatie wordt in het maatschappelijk en wetenschappelijk debat beschouwd als een gewenst fenomeen. Online burgerparticipatie in politiewerk laat echter nieuwe keerzijdes zien. Ik onderzoek hoe zelforganisatie onder invloed van sociale medialogica verandert, hoe overheidsorganisaties zelforganisatie in politiewerk vanuit democratisch perspectief beoordelen en hoe het ten goede kan komen aan politiewerk. Zie voor meer informatie: To the rescue or going rogue | Universiteit Utrecht | Over dit onderzoek
Met prof. dr. Judith van Erp en mr. dr. Arnt Mein begeleid ik het promotieonderzoek van Archer Buissink binnen het PlatWork-R project. Archer doet onderzoek naar responsieve regulering van platformwerk.
Met prof. dr. Albert Meijer, dr. Andrea Donker en dr. ir. Anke van Gorp begeleid ik het promotieonderzoek van Wybren van Rij die onderzoek doet naar (big) datagebruik in de bestrijding van ondermijnende criminaliteit.
De politie heeft bij herhaling het voornemen tot verdere samenwerking met private en maatschappelijke partners geformuleerd, terwijl private en maatschappelijke partijen door onder meer nieuwe technologieën beter in staat zijn politietaken op zich te nemen. Door middel van analyse van vier samenwerkingen uit de Nederlandse politiepraktijk en een systematisch literatuuronderzoek, formuleren we handreikingen voor doorontwikkeling van publiek-private samenwerking (PPS) in het kader van de politietaak, met oog voor de beginselen van de rechtsstaat.
Migratiestromen wordt in toenemende mate gemanaged met digitale technologieën en data. In Nederland zijn digitale mogelijkheden omarmd voor identiteits- en veiligheidsscreening van asielaanvragers. Het screenen van smartphones en andere digitale apparaten is een gangbare praktijk geworden in Nederland – net als in verschillende andere Europese landen. Dit project reconstrueert empirisch wat de implicaties van deze screening zijn voor de verschillende betrokken actoren. Via participatief ontwerp streven we ernaar een prototype te ontwikkelen dat eerlijk, controleerbaar en transparant is voor zowel asielzoekers als de betrokken instellingen.
Wij voerden een casusonderzoek uit naar grip van de Tweede Kamer op drie actuele digitaliseringsdossiers: 5G, de platformeconomie en automatische kentekenherkenning (ANPR). We concludeerden dat parlementaire structuren en procedures te verkokerd zijn voor digitaliseringsvraagstukken, die meerdere domeinen van de samenleving raken. Mede op basis van ons onderzoek adviseerde de TCDT om een vaste Kamercommissie voor Digitale Zaken in te stellen.
Het Utrecht Refugee Launchpad had als doel een inclusieve aanpak te ontwikkelen om de integratie van asielzoekers vanaf dag één te bevorderen. De gemeente Utrecht werkte samen met verschillende lokale partners om een nieuw asielzoekerscentrum te openen in Utrecht Overvecht (‘Plan Einstein’), gebaseerd op een gedeeld woonconcept waarbij lokale jongeren en asielzoekers samenwoonden. Wij voerden een theory-based evaluatie van het project uit, waarbij we samenwerkten met de projectpartners en betrokkenen terwijl het project zich ontwikkelde. De evaluatie had als doel de effectiviteit, voordelen en eerste resultaten van het project te beoordelen. Daarnaast ontwikkelden we inzichten in wat goed werkte en wat minder goed werkte, zodat de nationale overheid en lokale overheden in Europa hiermee rekening kunnen houden bij het herontwikkelen van asielopvang. De evaluatie maakte gebruik van een mixed methods-benadering, waarbij zowel kwantitatieve als kwalitatieve gegevens werden geanalyseerd.
Ten tijde van de Europese ‘vluchtelingencrisis’ van 2015-2016 hebben we interviews afgenomen onder 54 Syrische vluchtelingen over hun socialemediagebruik tijdens hun route naar Nederland. Dit onderzoek bood inzicht in hoe vluchtelingen omgaan met informatie-onzekerheid. Zij beschouwden informatie van contacten uit hun persoonlijke netwerk als meest betrouwbaar.
Wij onderzochten agendavorming en framing effecten van media-aandacht op het vreemdelingenbeleid. Het onderzoek focuste op 16 cases waaronder individuele vreemdelingen, groepen en beleidswijzigingen in het algemeen. We onderscheiden specifieke manieren waarop aandacht in journalistieke en sociale media het beleid kan beinvloeden.
Als PhD student werkte ik mee aan dit onderzoeksproject waarin we een social media analysetool ontwikkelden voor lokale beleidsmakers om discussies over integratie te monitoren. In dit Europese project werkten we samen met samen met onderzoekers en beleidsmakers uit Berlijn en Malmö om socialemediadiscussies en integratiebeleid te analyseren.
Dit internationaal vergelijkende onderzoeksproject richtte zich op het identificeren van drijfveren en belemmeringen voor migratie vanuit Marokko, Oekraïne en Brazilië naar vier Europese bestemmingslanden (Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Portugal en Nederland). Als junior onderzoeker binnen dit project bestonden mijn taken uit het verzamelen en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve data in deze vier Europese landen en drie herkomstlanden van migratie. Mijn publicaties richtten zich op de rol van sociale media in migratiebesluitvorming.